Thursday, January 5, 2012

Lagu "KUMBAYA" Dalam Channel Baby TV (No. 618) - Lagu Spiritual Agama Nasrani!

Pada awal pagi semalam (hari terakhir aku bercuti untuk awal tahun 2012 ni) aku bangkit dari tidur kira2 dalam pukul 7.40am begitu. Isteri aku dah bergegas nak masuk kerja, punch card sebelum pukul 8 pagi. So tinggal lah aku dengan my sweet daughter Ainul di rumah. Semasa aku leka menjamah breakfast yang dihidangkan oleh orang rumah tersayang, tiba2 aku terdengar lagu yang agak pelik liriknya dari corong speaker tv aku. Rupa2nya anak aku tengoh syok menonton video klip kartun dari channel Baby TV (Channel no. 618), dalam video tersebut berkumandang sebuah lagu yang asyik sebut perkataan "Kumbaya".

Website rasmi untuk channel Baby Tv (salah sebuah siaran berbayar Astro)


Inilah lagu yang dimaksudkan iaitu "Kumbaya", dalam slanga Gullah ianya bermaksud "Come By Here"


Apabila aku google dan cari pengertian untuk perkataan "Kumbaya" tu di Wikipedia, jawapannya agak shocking sedikit dan mengerutkan dahi aku huhu. Rupa2nya "Kumbaya" merupakan sebuah lagu spiritual yang sering didendangkan semasa sesi perkhemahan pengakap suatu ketika dahulu di Amerika Syarikat dan origin pencipta lagu tersebut ialah seorang Reverend berkulit hitam! Now, this is something to worry about. Memang betul, kalau dilihat liriknya ianya lebih kepada memuji Tuhan dan tidak pula spesifik kepada apa2 agama, akan tetapi kalau dah komposernya merupakan orang kuat agama Nasrani, pastinya ada nilai2 yang bertentang menurut Islam terdapat dalam lagu ni secara tidak langsung. Sama juga sepertinya dengan lagu sembahyang diorang yang bertajuk "Amazing Grace", ianya tidak direct menyebut Jesus dalam lirik lagunya akan tetapi ia tetap lagu mereka (orang kristian) untuk tujuan penyembahan.

Kita tidak tahu mungkin ini cara halus untuk mengkhayal umat Islam atau sebagainya, sekaligus merosakkan akidah. Kalau nak blame kat Baby TV rasanya tak guna juga, sebab channel tu dibuat oleh non-muslim. Apa2pun kepada parents (seperti aku) di luar sana yang seagama dengan aku, berhati2 lah ketika menonton channel ini, kalau anak2 kita tanya apa maksud "Kumbaya" tu, berilah jawapan dengan bijak dan terangkan kepada mereka ianya bukan lagu untuk orang Islam so jangan ikut dan jangan ingat lagu tu! I'm sure ada ibubapa di sana yang lebih luas pengetahuan agama dari aku ni. Sama2lah kita membendung permasalahan sebegini. May Allah Be With Us At All Time!

11 comments:

  1. "salah sebuah siaran berbayar Astro"

    bkn semua siaran astro tu berbayar ka? (kecuali radio) hehehe...

    ReplyDelete
  2. hihi ada tambahan RM5 sebulan untuk dapatkan channel Baby TV tu bro...hampeh kan? tapi sbb anak punya pasal dan aku malas nak ambik pakej variety (yg ada disney,nickelodeon etc) so aku ambik yg murah mcm Baby TV ni la..tapi lagu Kumbaya tu jarang2 gak aku tgk, cuma time awal pagi saja

    ReplyDelete
  3. Anak2 dan pakej katun kat astro mmg x leh di pisahkan...makbapak cuma menumpang nengok tv....heheh..

    So...pandai2la tapis mana yg tak patut...

    ReplyDelete
  4. betul tu bro Berteromber, dah menjadi tugas kita sebagai ibu bapa untuk menapis apa yg ditonton oleh anak2 kita di tv...Parental Guidance is Essential!

    ReplyDelete
  5. Kok ceritanya agak sedikit rasist?

    ReplyDelete
  6. Kalau kita menonton sesuatu dan ada lagu yang ada kata2 Allah nya,
    apa kita juga harus melakukan hal yang sama seperti anda?
    Tujuan memasukkan lagu itu hanya supaya tidak rasis pada satu pihak,
    Kalau tujuan lagu itu memuji Tuhan kan kita semua juga memuji Tuhan...
    Lagu itu di buat universal supaya semua orang bisa menonton dan menyanyikannya.
    Jadi semua orang bisa mengikuti, baik yang nasrani, Islam, maupun agama2 yang lain nya. Jadi anda tidak perlu terlalu berlebihan (lebay) seperti itu...
    Lagian sekarang ini justr banyak film2 atau acara2 yang dengan jelas mengatakan hal2 yang berhubungan dengan agama anda. apa dengan begitu kami yang non muslim juga harus me ngata2 i anda???

    ReplyDelete
  7. Benar tuu, kalo gak paham arti KUMBAYA, mending diam aja, gak perlu menyebar luaskan kebodohan anda....

    Jangan pernah mengusik agama orang lain, apakah agama anda mengajarkan hal buruk seperti itu ?

    Berarti agama yg anda yakini selama ini adalah agama yg "SALAH"....

    ReplyDelete
  8. Kristian agama sesat spt yg kita tahu. Kristian musuh islam dari dulu. Tgklah gaya hidup kristian di US dan Eropah. Remaja nya rosak dgn dadah, seks, arak, tidak hormat ibubapa, terlibat jenayah, filem lucah jadi industri, keluarga pincang merata-rata. Org kristian malaysia tidak boleh nafikan...seluruh dunia tahu.

    Mereka juga telah membunuh ramai org islam di Iraq, Afghanistan, Palestin...boleh ke kita percaya dan hormat kepada mereka...waspada kristian musuh kita..lindungi anak2 org islam dari hasutan mereka sehingga kiamat

    ReplyDelete
  9. Kristian agama sesat spt yg kita tahu. Kristian musuh islam dari dulu. Tgklah gaya hidup kristian di US dan Eropah. Remaja nya rosak dgn dadah, seks, arak, tidak hormat ibubapa, terlibat jenayah, filem lucah jadi industri, keluarga pincang merata-rata. Org kristian malaysia tidak boleh nafikan...seluruh dunia tahu.

    Mereka juga telah membunuh ramai org islam di Iraq, Afghanistan, Palestin...boleh ke kita percaya dan hormat kepada mereka...waspada kristian musuh kita..lindungi anak2 org islam dari hasutan mereka sehingga kiamat

    ReplyDelete
  10. Saya kasih tahu soal atau Arti dari kumbaya ini adalah , kumbaya adalah Nama dewa yg dipuja oleh pengikut kepercayaan yg kita kenal sebagai Voodoo, Kalau Anda tahu apa itu voodoo maka , Anggapan Anda soal kumbaya ini adalah lagu penyembahan Untuk Umat Kristen , Jelas Anda salah besar. tetapi secara spesifik siapa kumbaya ini, artinya apakah dia manusia atau benda . patung atau hewan, Saya kurang tahu tapi, Yang pasti kumbaya ini memang berasal dari afrika karena memang itu bahasa afrika yg artunya dewa tetapi dewa bukan Tuhan Pencipta Alam Semesta.

    ReplyDelete
  11. Saya kasih tahu soal atau Arti dari kumbaya ini adalah , kumbaya adalah Nama dewa yg dipuja oleh pengikut kepercayaan yg kita kenal sebagai Voodoo, Kalau Anda tahu apa itu voodoo maka , Anggapan Anda soal kumbaya ini adalah lagu penyembahan Untuk Umat Kristen , Jelas Anda salah besar. tetapi secara spesifik siapa kumbaya ini, artinya apakah dia manusia atau benda . patung atau hewan, Saya kurang tahu tapi, Yang pasti kumbaya ini memang berasal dari afrika karena memang itu bahasa afrika yg artunya dewa tetapi dewa bukan Tuhan Pencipta Alam Semesta.

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...