Wednesday, February 10, 2021

APAKAH LAGU PERTAMA DAN KEGEMARAN ANDA DARI BAND SLIPKNOT?

Di dalam dunia muzik ekstrim antarabangsa, nama Slipknot sebenarnya tidak perlu diperkenalkan lagi. Bermula dengan album pertama self-titled yang diriliskan pada tahun 1999 di bawah label Roadrunner Records, Slipknot meraih sukses dalam sekelip mata sahaja. Malah menjadikan mereka salah sebuah band nu-metal yang sangat popular pada dekad 90'an. Sehingga sekarang, muzik band ini masih lagi diterima oleh penggemar genre metal khususnya.
Band ini memasuki industri nuansa ekstrim semasa dunia masih lagi demam dengan muzik nu-metal. Pada ketika itu, banyak band-band hebat baru sahaja meriliskan album-album masterpiece seperti Deftones dengan album "Around The Fur" (album kedua mereka), Korn dengan album "Follow The Leader" dan Limp Bizkit dengan album "Significant Other".
Aku masih ingat lagi satu kejadian yang berlaku pada tahun 1999. Waktu itu aku baru sahaja memasuki Politeknik Kuching untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan awam peringkat diploma (hanya bertahan selama 6 bulan sahaja disebabkan aku gagal banyak subjek semasa peperiksaan semester). Insiden ini berlaku semasa hujung minggu dikala ramai pelajar hendak keluar outing di bandar Kuching ketika itu. Pada masa itu, salah satu transportasi yang digunakan dari Politeknik ke bandar Kuching ialah dengan menggunakan perkhidmatan van sewa.
Adalah satu masa tu, aku pun hendak ke bandar untuk membeli beberapa barang keperluan. Aku masih ingat lagi, hari tu hari sabtu. Aku pun menaiki sebuah van sewa ketika itu. Maka berpadatlah van sewa tersebut dengan beberapa pelajar dari Politeknik. Ketika itu, aku duduk di belakang pemandu. Tanpa aku sedari, adalah beberapa pelajar lelaki yang duduk di belakang aku sedang asyik bercerita tentang muzik nu metal. Seorang brader ni sedang khusyuk bercerita tentang sebuah band nu metal yang kebanyakan ahli kumpulannya memakai topeng dan berbaju overall merah. Brader tu siap cakap band ni bawak lagu heavy dan pantas dari segi beat. Aku pun musykil juga, dalam masa yang sama mencuri dengar perbualan mereka di belakang. Brader yang asyik bercerita tadi sempat juga bagitahu dengan kawan-kawan dia nama band tersebut. Slipknot, itu nama yang disebutnya.
Sesampainya di bandar Kuching, destinasi pertama yang aku pergi ialah kedai kaset. Antara tempat yang menjadi destinasi pilihan ketika itu ialah Kuching Plaza (sekarang sudah tidak lagi beroperasi). Kalau tidak silap, nama kedai kaset yang aku masuk pada ketika itu ialah Dallas Music kot. Aku pun ingat-ingat lupa. Lalu aku pun tanyalah dekat tauke kedai, "Tauke, you ada kaset band rock nama Slipknot kah?".
Tanpa menbuang masa, tauke yang aku agak-agak umurnya pada ketika itu sekitar 40'an, mengambil kaset Slipknot daripada rak di belakangnya. Lalu aku pun membayar kaset tersebut. Tapi sebelum itu, aku sempat juga suruh tauke itu pandu uji kaset tersebut melalui radio di kedainya itu. Maka bergemalah seluruh kedai tersebut dengan lagu "Sic". Dahsyat gila lagu ni, boleh menyebabkan rusuhan ni. Itulah tanggapan pertama aku terhadap Slipknot pada ketika itu. Album pertama mereka itu sangat bagus dan amat memorable buat aku.
Bagi aku, "Sic" merupakan lagu yang bertanggungjawab membuatkan aku minat sangat dengan Slipknot pada ketika itu. Manakala album Slipknot yang menjadi kegemaran aku sepanjang masa ialah "Iowa" yang diriliskan pada tahun 2001.
Apa pula pendapat kalian? Adakah sama seperti aku ataupun tidak? Jika tidak, sila nyatakan lagu, nama album dan sejak bila anda menjadi peminat setia Slipknot.
Slipknot line-up 2021

Sic - Slipknot (Live)

6 comments:

  1. Bukan zaman aku.. So memang aku blur la pasal lagu2 Slipknot

    ReplyDelete
  2. aku kalau slipknot hanya follow kegitaran Thomson/Root saja sejak 2015... as a band, agak blur jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul. gitar yang dipakai mereka berdua memang best

      Delete
  3. belum ada lagi album band ni dlm koleksi aku. memang aku nak cari satu buat koleksi. kalau jumpa versi kaset itu yang di utamakan

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...