Monday, March 15, 2021

SAJAK : AKU (KARYA CHAIRIL ANWAR)


AKU
Kalau sampai waktuku
'Ku mau tak seorang kan merayu
Tidak juga kau
Tak perlu sedu sedan itu
Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang
Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang
Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri
Dan aku akan lebih tidak perduli
Aku mau hidup seribu tahun lagi
Chairil Anwar
Maret 1943
Chairil Anwar

Chairil Anwar merupakan seorang penyair legenda dari Indonesia. Beliau dilahirkan kota Malang, Pulau Jawa. Karier beliau sebagai penyair terlalu singkat iaitu dari tahun 1942 sehinggalah tahun 1947. Beliau meninggal semasa umur 27 tahun.
Ya, beliau diantara ahli kelab 27 (The 27 Club), sebuah koleksi para lagenda yang meninggal semasa usia 27 tahun, sama seperti Jimi Hendrix, Kurt Cobain, Amy Winehouse dan ramai lagi. Dulu aku pernah buat ulasan ringkas mengenai sebuah buku biografi tentang Chairil Anwar ini. Boleh baca ulasan tersebut di pautan INI.

2 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...