Thursday, September 9, 2021

KESAN-KESAN SAMPINGAN SELEPAS PENGAMBILAN DUA DOS VAKSIN COVID-19 (COMINARTY)

 (Entri ini asalnya ditulis pada 21 Jun 2021)

Kesan-kesan sampingan yang aku nak bagitahu ni sebenarnya merujuk kepada pengalaman peribadi aku sahaja sebab aku yakin setiap individu mempunyai interaksi yang berbeza terhadap vaksin ini. Apa-apapun ianya hanyalah bersifat sementara dan kebanyakannya bertahan dalam tempoh lebih kurang 48 jam begitu.
Aku telahpun melengkapkan 2 dos vaksin cominarty (pengeluarnya Pfizer BioNTech) pada sabtu lepas (19 Jun 2021) dan mendapatkannya lebih kurang pukul 10 pagi begitu. Selesai sahaja mendapatkan suntikan tersebut, aku terus balik rumah. Seperti suntikan kali pertama dahulu, kepala aku terasa mengantuk sangat. Setelah selesai mandi dan solat, aku pun tidur sekejap.
Mimpi ngeri bermula apabila aku bangun tidur petang tersebut. Antara tanda-tanda yang aku alami ialah:
1. Suhu badan naik mendadak
Keadaan menjadi sedikit panik apabila suhu badan aku naik menjadi 3.7 celcius begitu. Kalau dibawa pergi supermarket ni confirm aku tidak dapat masuk. Akan tetapi selepas beberapa jam kemudian, suhu mula reda sedikit namun badan masih lagi terasa panas. Demam teruk jugalah dibuatnya.
2. Lenguh pada sendi-sendi
Paling tidak boleh tahan apabila sendi-sendi di kaki dan tangan mula terasa lenguh lain macam. Aku nak berjalan pun terasa menyeksakan. Kejadian begini berlaku hampir 2 hari.
3. Urat leher terasa menegang
Oleh kerana aku pernah mengalami masalah kolesterol dan masih lagi memakan ubat darah tinggi, maka simptom sebegini bukanlah asing bagi aku. Kepada mereka yang masih lagi mempunyai masalah darah tinggi, keadaan ini sangat biasa dialami. Namun apabila ianya datang selepas menerima vaksin kedua ni, terasa beban yang teramat sangat.
4. Pening kepala
Pernah terbaca beberapa info sebelum ini bahawa kena makan ubat panadol selepas vaksin dos kedua. Aku ingatkan ianya tidaklah penting sangat. Aku silap. Nasib baiklah ada beberapa tablet Panadol Activfast yang tinggal di dalam simpanan aku. Kepeningan yang dialami sebenarnya tidaklah teruk sangat, cuma rasa tidak selesa apabila ianya bergabung dengan masalah lain seperti sengal badan dan demam.
Nasihat aku, perlu banyak minum air kosong selepas vaksin kedua, sediakan panadol dan koyok jika perlu dan banyakkan berehat. Pengalaman aku, selepas hari ketiga, penyakit-penyakit tersebut mula beransur hilang dan aku boleh bekerja seperti biasa. Jangan risau, ianya hanyalah tindak balas antibodi kita terhadap vaksin tersebut dalam membentuk imuniti secara sempurna.



6 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...