Thursday, October 16, 2014

Review Konsert : Carcass - Autopsying Asia Tour & Borneo Extreme Fest 2014 (Part 1)

Surgical Day! 13th Ocotober 2014

Aku dengan bro Nasrul a.k.a. Korawk Al Naseer menggunakan flight Air Asia untuk ke Kuching pada hari tersebut. Nama flight kitorang pulak AK6057 dan berangkat dari Bintulu pada pukul 10:45 pagi. Perjalanan hanya mengambil masa kurang dari sejam dan kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching kira2 pada pukul 11:35 pagi begitu. 

Sesampainya kami di arrival hall, kami telah disambut oleh seorang lagi sahabat yang aku selalu berhubung melalui facebook iaitu saudara Shukor Mola, yang juga merupakan penganalisa muzik rock khususnya. Kami kemudiannya dibawa oleh bro Shukor ke rumah beliau menggunakan kereta Proton Saga FL nya. Lebih kurang dalam pukul 2 petang begitu barulah kami bertolak beramai2 berserta dengan saudara Din (tauke kedai skateboards Slyde & Grind) serta adik beliau Nizam dan juga sahabat lama kami saudara Amud.

Apabila sampai di lokasi iaitu Stadium Perpaduan Kuching atau lebih dikenali dengan nama Indoor Stadium, kami pun berkumpul mencari rakan2 sepermetalan yang juga datang dari Bintulu seperti Rashid Malim (drummer band Curse Of God a.k.a. The Goatfather of Bintulu Black Metal hahaha), Zamry, Helmi dan Lan. Setelah rileks dan chill bersama, kami pun menunggu sepanjang petang tersebut untuk tiba masa konsert akan bermula. 

 Saudara Korawk (paling kanan) sedang tersengih sebagai tanda gembira dapat berada di tempat kejadian. Saudara Din tauke kedai Slyde & Grind (paling kiri) sedang membincagkan sesuatu dengan sahabat beliau encik Amud (tengah).


 Ini pula band Devourmy, sebuah band genre slamming brutal death metal dari Pontianak, Indonesia yang juga bertindak sebagai opening band untuk Carcass pada hari tersebut. Kesian jugak dengar cerita diorang yang terpaksa mengharungi perjalanan selama 12 jam untuk sampai ke Kuching menggunakan perkhidmatan bas.


 Rasanya ramai yang kenal dengan hero berseluar jeans biru dan bertshirt Iron Maiden di tengah2 tersebut, ianya tak lain dan tak bukan saudara Doc Ibrisam Akbar atau lebih dikenali sebagai Doc Ben (pengasas band Langsuyr dan Died). Kitorang yang kat tepi dia tu sememangnya teruja juga berjumpa dengan hero metal tempatan seperti beliau hehe.


 Pada hari kejadian, terdapat juga beberapa distro yang membuat jualan cd serta tshirt band grindcore/death metal tempatan seperti band Tussock, Muntah Darah, GoreSluts, Damokis, Sickness dan sebagainya. Diketuai oleh saudara Prop dari Grundar Production, sesi jualan berlaku agak happening juga. Ada jugak la beberapa cd yang aku beli daripada beliau.


 Tauke distro sedang sibuk mempromosikan produk masing-masing

 Aku sedang berposing bersama Masumi (Paling kiri dan beliau ialah bassist serta founder band Goresluts, pronogrind dari KL), Jeff Disposal (no. 3 dari kiri dan juga merupakan vokalis untuk band Central Disposal, thrash dari Klang), Nizam (no. 4 dari kiri dan merupakan vokalis untuk band grindcore Busseg dari Bintulu) serta 2 orang lagi rakan sepermetalan yang aku lupa namanya. Maafkan saya bro.

 Bintulu Metal Horde sedang berposing bersama banner yang kami kongsi buat bersama semata2 untuk konsert Carcass ini.

Tak habis2 dengan posing maut mereka ni.

Apa yang menyedihkan dan yang telah berlaku ialah pada malam sebelumnya ada sebuah event yang telah dijalankan iaitu Pertandingan Lagu P Ramlee peringkat negeri Sarawak yang tiba2 sahaja diadakan di stadium tersebut pada masa tersebut. Jadi apa yang menjadi kebingungan pihak organizer ialah masa untuk setting pentas serta sound system yang sepatutnya tip top dan hampir menyerupai standard yang pihak band ingini terpaksa ditangguhkan kepada waktu petang isnin itu juga. Ada banyak lagi halangan yang dihadapi oleh pihak krew serta organizer terpaksa hadapi pada masa tersebut. Tapi tak apa lah.,.ada masa nanti aku bagitau secara detail, Mungkin untuk part yang akan datang.

Bersambung...

18 comments:

  1. Replies
    1. Sehari sebelum konser Carcass, kalo x silap dia ada ckp kat status fb dia nak gi kuching. Hehe tak sangka dia dtg betul2 ke kuching. Nice!

      Delete
    2. Erkkkk lari hahahhaa....nantikan review part 2 di mana kita terjumpa seekor asshole sebelum konsert bermula.

      Delete
    3. s-hole? wahhh kena stay tuned ni.hehehe. Pok, apa crita band pembuka sik pat main? Perpetual dari sabah ya sedap bah. Sian sidak ya.

      Delete
  2. Replies
    1. itu belum gambar pelok2 dgn jeff walker dan bill steer lagi tu...

      Delete
    2. Haha sabar tuan...sesi meet and greet akan menyusul kemudian. Peluk2 xoxo haha

      Delete
  3. sabar2 haha tengah susun ayat ni hehe...

    ReplyDelete
  4. Oh wow! so many rockers in one place! (may I call u rockers? or is it heavy-metallist?) sorry i dont know the terms. But i heard the concert was a success! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rockers boleh, heavy metallist pun boleh..hahah...it was a success alright, hope one day Kuching can be a good place to provide venues for such events hehe

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...