Friday, October 17, 2014

Review Konsert : Carcass - Autopsying Asia Tour & Borneo Extreme Fest 2013 (Part 2)

Berdasarkan dari penelitian aku

Sebelum aku teruskan dengan review untuk konsert Carcass ini, terlebih dahulu biar aku ceritakan apa yang aku tahu mengenai halangan2 yang dihadapi oleh pihak organizer pada ketika itu. Aku tahu ada di antara kalian (terutama yang tidak menghadiri event tersebut) yang mendengar desas-desus serta perkhabaran yang tidak enak didengar mengenai konsert Carcass ini. Biarlah aku sebagai salah seorang yang menyaksikan event tersebut menyampaikan cerita yang sebenar berdasarkan apa yang aku tahu dan sumber2 yang boleh dipercayai. Jika ada info yang salah, maafkan aku dan bolehlah bertanya secara langsung dengan pihak organizer sendiri.

Berikut merupakan kronologi mengikut aturan tentang apa yang berlaku sebelum, semasa danselepas event tersebut:

1   Beberapa hari sebelum event, pihak organizer telah diberitahu oleh pihak pengurusan Stadium Perpaduan bahawa akan ada satu lagi event yang akan berlangsung pada 12 haribulan (ahad) sehari sebelum konsert Carcass tersebut. Pihak organizer semestinya bengang dengan situasi begini. Tapi apakan daya event tersebut atas arahan pihak atasan (jabatankerajaan) dan ianya melibatkan TYT Taib Mahmud. Event yang membantutkan segala perancangan organizer tersebut ialah Pertandingan Lagu2 P Ramlee (pfft…).

2.      Jika mengikut rancangan, setting untuk stage dan segala persiapan konsert seharusnya dibuat pada malam 12haribulan tersebut, tapi oleh kerana halangan yang aku baru bagitau tadi, maknanya pihak organizer terpaksa tunggu settle event tersebut baru dapat masuk stadium tersebut untuk memulakan persiapan. Dengar cerita venue dah tak dapat nak ditukar ke tempat lain oleh kerana last minute dan pihak organizer pun telah membayar deposit yang agak besar kepada pihak pengurusan stadium.

3     Keesokan harinya iaitu 13haribulan, segala props dan perkakasan semasa event lagu P Ramlee pada malam sebelumnya mula diangkut keluar stadium kalau tak silap dalam pukul 2 petang tersebut. Seriously organizer memang dah bengang giler masa tu. Mana tidaknya, kalau diikutkan opening bands seharusnya membuat persembahan pada pukul 2 petang itu juga. Kalau tidak silap, kerja2 persiapan pentas untuk konsert Carcass bermula pada kira2 pukul 4 petang begitu. Itu pun ada juga halangan lain yang dihadapi oleh organizer. Botingkek-tingkek. Sedih. Disebabkan masalah ini jugalah pihak organizer membuat keputusan untuk membatalkan show untuk opening bands pada petang tersebut atas alasan masa yang agak terhad dan terpaksa menumpukan seluruh tenaga untuk membuat stage baru.

4.  Diceritakan oleh salah seorang krew kepada aku, pihak management Carcass tidak mahu menggunakan pentas yang digunakan oleh event lagu2 P Ramlee ebelum itu atas sebab ianya serupa macam pentas anugerah Grammy atau Academy Award gitu, yang ada tangga keliling tu. Jadi pihak organizer terpaksa memikirkan alternatif lain iaitu membuat stage baru di dalam stadium tersebut. Posisi stage baru untuk Carcass itu terletak bertentangan dengan stage event lagu P Ramlee.

5.      Soundcheck pula kalau tidak silap bermula dalam pukul 6 @ 7 petang begitu (maaf kalau salah tolong betulkan aku). Kami yang sebagai penonton ni mula gelisah menunggu di luar stadium. Macam2 khabar angin yang aku dengar pada masa tu. Ada yang cakap event ni kena cancel sebab tak ada permit (walhal benda ni dah settle lama dah), ada yang cakap sesi Meet & Greet akan dibatalkan disebabkan manager Carcass tengah bengang gila masa tu, dia bengang pun sebab setting stage dibuat secara last minute dan ada jugak insiden yang tidak diingini berlaku di mana ada beberapa individu yang terjerit2 kat luar stadium mengatakan yang event ni cancel dan semua penonton dah kena tipu oleh organizer (inilah assholes yang aku ceritakan pada review part 1 tu). Yang tak best nya, aku melihat gelagat assholes ini depan mata aku bersama Duktur Bentara semasa kami on the way nak beratur tunggu turn nak masuk stadium. Ini meninggalkan bad impression terhadap scene metal Sarawak. Setelah diselidiki, individu2 ini sebenar di bawah pengaruh alcohol. Pffftt. Tak lama lepas tu, Doc Ben pun cakap “Biasalah tu, assholes ada di mana-mana…” nasib beliau jenis yang memahami.

6.       Kami mula beratur di luar pintu masuk untuk memasuki stadium kira2 dalam pukul 8:30 malam itu, nasib baik la event ni tak di cancel seperti khabar angin yang bergerak berlegar2 di telinga2 metalheads masa itu. Sekitar pukul 9 malam, kami pun mula memasuki stadium. Setting stage agak simple. Tapi review keseluruhan persembahan Carcass aku akan ceritakan pada part yang lain.

Kesimpulannya di sini, aku sebenarnya kesian jugak tengok band2 yang seharusnya menjadi opening acts pada konsert Carcass itu. Band2 seperti Perpetual (grindcore dari Sabah), Kolbenfaust (grindcore KL/Kuching based), Devourmy (Death Metal dari Pontianak), Dire Crown dan Nerais sebenarnya sudah teruja dan well-prepared pada masa itu. Akan tetapi, setiap apa yang dirancang hanya Allah yang tentukan. Benda yang dirancang dengan teliti sekalipun jika Tuhan berhendak yang sebaliknya, kita tak dapat nak cakap apa dah.

Yang paling aku rasa kesian sangat ialah band Devourmy dari Pontianak yang terpaksa mengharungi perjalanan selama 12 jam menggunakan jalan darat hanya untuk ke Kuching membuat persembahan tersebut. Tapi mereka bersikap professional, tak dapat perform pun tak apa, janji dapat tengok Carcass perform live depan mata pun dah kira ok. Lagipun diorang masuk free, aku dan penonton2 lain pulak kena bayar RM120 untuk tiket. Apatahlagi band Perpetual dari Sabah, aku dah lama follow band ni. Mereka juga pun bersikap professional walaupun ada juga tersimpan perasaan sedih sedikit kerana tidak dapat menjadi opening band untuk Carcass.

Aku harap apa yang aku bagitau ni dapatlah meleraikan kekusutan tentangapa yang telah terjadi. Aku faham pressure yang dihadapi oleh pihak organizer pada masa itu, disebabkan aku juga pernah berada di tempat demikian semasa handle event Bintulu Music Fest suatu ketika dahulu. Diharap pada event yang akan dating, pihak organizer akan menjadi lebih efisyen dari segi pengurusan serta pilihlah venue yang lebih sesuai. Seriously cakap, Stadium Perpaduan Kuching memang tak sesuai untuk event heavy metal sebegini.


Review semasa konsert akan aku publish sedikit masa lagi. Peace!

Songlist semasa malam berkenaan  (Gambar ihsan dari rakan)


Untuk membaca review bahagian pertama (part 1) sila klik link INI.

23 comments:

  1. ini betul punya sejarah karkas dtg malaysia haha... tgk song list tu perrggh pun dah best abis ni beb, dorang tak bawak lagu Congealed Clot..ek? haha.. tak sabar next post ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Congealed clot of blood takdak....Non Compliance pun takdak....dua lagu tu antara favourite aku jugak dalam album Surgical Steel. Tapi diorang ada bawak Unfit for human consumption dgn The granulating dark satanic mill pun dah kira best gak. Masa diorang bawak lagu Cadaver Pouch Conveyer System, kitorang dah mula buat mosh pit kat bawah tu hahah

      Delete
  2. hmmmm.... menarik! saya akan tunggu entry yang akan datang!! yeah!

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Sehingga berjumpa lagi doc, sayang betul x dpt lepak lama hari tu....haha

      Delete
  4. siapa asshole tu??? member dalam fb jugak ke??

    ReplyDelete
  5. Bukan bro, gua pun x kenal. Diorang tu bukan peminat muzik, just dtg nak kasi kecoh ajer.

    ReplyDelete
  6. Ooo I love the pics and reports...nanti aku return belum sempat baca semua haha

    ReplyDelete
  7. Masaalah sama pada mana mana gig kat Malaysia...Sedih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bro, kat mana2 pun benda mcm ni boleh jadi.

      Delete
  8. Tu asshole mintak makan kaki tu..
    Tapi sian la organizer,tepaksa mengalah dgn event p.ramlee tu..apa pun aku tunggu review seterus nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah! Sabar bro...kejap lagi ada entri seterusnya hehe...

      Delete
  9. kalau ikut kronologi cerita ni, nampak sangat pengurusan stadium yg tidak prefesional dan tidak efisyen

    seperti menganaktirikan event #2, walaupun dan bayar deposit, lagipun patutnya paling lambat pun pagi isnin dah kemas2 barang event #1

    ReplyDelete
  10. Takkan nak sewa dewan SRJK Cina aje. Saje dengkitu.

    ReplyDelete
  11. hmm.. begitu rupanya... kesian ngan band2 opening tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bro...tapi at least byk band2 opening memahami situasi sebenar...

      Delete
  12. byk cerita yg xlengkap..artikel ni seolah2 coverline organizer yg rasa diri otai sgt n xde kerjasama dgn crew lain..permit baru dpt pagi tu,BUKAN DAH LAMA..event p.ramlee bukan last minute seperti yang ditulis dlm artikel..sponsor lari ke sponsor guna mulut aku xtau,yg pasti organizer confident ada sponsor dr yb/org besar/politik shit..sape nk bg duit free?? kalau ade pun perlu black n white bai,,pastu nk blame promoter buat ape??? promoter keje promote carcass masuk perform msia ok..organizer yg keje on the day..ape2 pun pgurusan event yg lemah mbuatkan event ni hampir hancus..smoga ego 'otai' ni thapus lepas bnde ni jd..sekian..tpulang kat ko la nk publish x comment aku ni..tepuk dada tnya hati..metal terussss..

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...