Saturday, October 25, 2014

Review Konsert : Carcass - Autopsying Asia Tour & Borneo Extreme Fest 2014 (Part 3)

Rot & Roll!

Sekitar pukul 9 malam begitu, kami pun mula memasuki stadium tersebut. Pada awalnya keadaan dalam stadium agak terang sedikit dicerahkan oleh lampu2 dari koridor yang terdapat di kawasan tepi venue tersebut. Setelah berada di tengah kawasan indoor stadium tersebut, barulah kami dapat melihat keadaan sebenar stage yang akan digunakan oleh Carcass untuk membuat persembahan nanti.

Gambar di atas merupakan stage yang digunakan oleh Carcass apabila membuat persembahan nanti. Rata2 yang melihat stage tersebut agak kurang berpuas hati dengan setting sebegini, seperti agak simple sahaja dan tidak sesuai untuk digelar sebagai sebuah event konsert. Tapi apa2pun ini mungkin terjadi atas sebab kekangan masa yang dihadapi oleh pihak organizer sebelum itu. So, to be fair, rasanya tak perlulah nak komplen banyak sangat hehe...

Walaupun setting agak simple, tapi dengan bantuan 2 skrin besar di sudut kiri dan kanan stage, ianya agak membantu dalam memanfaatkan sebahagian besar ruang untuk konsert tersebut. Kelihatan juga para penonton semakin ramai memenuhi ruang tengah stadium tersebut terutama sekali pagar hadapan yang menghadap stage tersebut. Walaupun crowd yang datang tidaklah seperti yang dijangkakan mencecah 1000 orang (mungkin yang hadir lebih kurang 400 @ 500 orang begitu) namun ianya tetap happening. Secara peribadi, feel begini tidak seperti sebuah konsert akan tetapi lebih kepada private party haha. Apa2pun ianya tetap terbaik. Come on, ini Carcass la...hehe

Inilah wajah seorang metalhead yang telah tercapai hajatnya untuk menyaksikan legend beraksi di depan mata. Korawk (atau nama sebenar Nasrul Azam Naseer) tidak dapat menahan senyumannya yang sampai di telinga itu. Dulu beliau tak dapat nak join konsert Iron Maiden dan Metallica, kali ini tiada alasan lagi. Tahniah diucapkan buat beliau!

Yup, aku pun tak dapat menahan keterujaan di saat ini. Memperagakan tshirt Carcass "Exhumed to Consume tour 2008", akhirnya aku berjaya juga berada di stadium ini. Horns up, metalheads!

Tidak lama selepas itu, tetiba ada pulak efek fogging keluar dari atas stage. Nice! Walaupun stage agak kecil namun kesan khas yang digunakan memang mendatangkan keterujaan yang maksima. Aku dengan rakan2 lain berkumpul di sebelah kanan stage (ikut persepsi penonton). Sahabat aku, Encik Rashid COG sudah mula mengibarkan banner Carcass nya di hadapan stage tersebut (tidak ada gambar, sorry). 

Pada masa ini intro lagu 1985 yang diambil dari album Surgical Steel mula berkumandang di udara dan seorang demi seorang ahli kumpulan Carcass menaiki stage, dimulakan dengan Ben Ash (guitar) dan Dan Wilding (drummer). Tidak lama selepas itu frontman Jeff Walker (vocals, bass) dan Bill Steer (lead guitar) pula menaiki stage. Di saat ini, semua hadirin mulai berteriakan dan lagu pertama iaitu "Buried Dreams" (dari album Heartwork) mula didendangkan.

Participation crowd pada awal konsert itu memang terbaik. Semua hadirin yang menyaksikan konsert ini sama2 headbanging. Ada juga yang mengambil video serta gambar. Bagi aku ianya tidak menjadi masalah, at least kadang kala berhenti lah seketika mengambil gambar dan turut sama headbanging ataupun sing-a-long bersama Jeff Walker. Bukan selalu pun haha...


Apabila masuk lagu ketiga iaitu "Cadaver Pouch Conveyor System" (dari album Surgical Steel), kelihatan crowd mula membentuk moshpit. Bagi aku yang sangat menantikan lagu ini dipersembahkan oleh Carcass, it was like a dream come true! Aksi pogo dan headbanging mula kelihatan. Aktiviti mosh-pit ini sebenarnya diketuai oleh saudara Rashid COG (the true goatfather of Bintulu Black Metal hahaha kalau dia baca ni confirm aku kena belasah), beliau sememangnya ingin benar membuat aksi sedemikian. Dia sudah kasi kecoh pasal hal ni beberapa minggu sebelum konsert dan dari Bintulu lagi. Syabas diucapkan kepada beliau kerana impian untuk melakukan mosh-pit sudah tercapai haha.

Ini ialah Ben Ash, gitaris yang menggantikan Michael Amott (Arch Enemy). Persembahan beliau memang terbaik malam itu. Gitaris yang pernah bermain sebelum ini dengan beberapa band grindcore/death metal seperti Pig Iron & Desolation (hanya famous UK sahaja rasanya), sebenarnya merupakan pilihan yang tepat untuk menggantikan tempat Amott.

Yeah! Ini pula aksi Jeff Walker sedang minum beer (cuma minum beer tempatan sahaja jenama Dester, wow nampaknya beliau tidak memilih & berkira sangat pasal beer haha). Beliau sempat berceloteh tentang situasi malam tersebut yang sebenarnya hampir2 dibatalkan di saat akhir tapi dilarang oleh beliau (thanks Jeff!). Apa2pun beliau memang sempoi! Sempat jugak dia announce akan ada sesi meet and greet selepas show nanti (walaupun pada asalnya ianya dibatalkan hasil keputusan yang dibuat oleh band manager sebelum itu).

Lawa betul bullet belt a.k.a guitar strap yang digunakan oleh Abang Jeff ni haha. Seriously, beliau memang sangat profesional. Beliau memang pandai berinteraksi dengan penonton dan kadang2 berseloroh tentang beberapa perkara. Paling aku suka sangat dengar ialah apabila dia ada perli sikit beberapa band metal dari USA. Aku tak berapa pasti yang membuat beliau "bengkek" sangat dengan band metal USA tapi ianya tetap menghiburkan hahaha...

Jeff Walker lagi dengan gaya angker beliau di atas stage. Apabila beliau mengumumkan yang Carcass akan mempersembahkan lagu "No Love Lost", serta merta aku pun turut sama sing-a-long bersama crowd yang lain. Nyanyi sampai pecah suara...perghh tak ingat beb! Lepas tu aku boleh mengucap pulak dah hahaha. Antara lagu yang aku join ikut berpogo bersama crowd lain ialah lagu "Corporal Jigsore Quandary" (diambil dari album Necroticism - Descanting The Insalubrious). Dari kejauhan kelihatan Duktur Bentara juga turut sama ikut berpogo bersama kami haha...good times!

Penataan bunyi pada malam ini memang terbaik. Selalunya kalau band heavy dan extreme membuat persembahan di mana2 gig, sound speaker akan kedengaran terlalu bingit dan menyakitkan telinga. Akan tetapi senario tersebut tidak berlaku semasa konsert Carcass tersebut. Mana2 crowd yang headbanging di pagar hadapan yang facing dengan speaker besar, pasti tidak menghadapi masalah sakit telinga. Ianya disebabkan pengawalan audio yang mantap. Syabas diucapkan kepada soundman. Selesai sahaja Carcass memainkan lagu "Heartwork", mereka pun beredar dari atas pentas. Memang tidak terasa persembahan mereka yang hampir 2 jam itu. Perghh! Superb!

Ini pula geng2 metalheads Sarawak bergambar bersama setelah selesai konsert Carcass. Yang memakai baju merah berkaca mata itu adalah Andy (dahulunya beliau ialah frontman band heavy metal legenda dari Sarawak iaitu Senseless). Sempat jugak aku berborak dengan beliau sekejap pada masa itu. Kesemua dalam gambar ini memang sporting habis. Bila lagi kita nak cari masa dan tempat di mana semua metalheads dari seluruh Sarawak berkumpul, kan?

Yeah! Happy betul mereka semua ni (termasuk aku jugak la). Terutama sekali saudara Rashid (empunya banner tersebut), Rata2 ramai yang berpuas hati dengan persembahan Carcass pada malam itu. Despite all the major hiccups before the show made by the haters, at least the organizer has proof them wrong. Syabas diucapkan kepada pihak Gerak Rintis Industri Musik Metal Sarawak (GRIMMS), semoga selepas ini penganjuran konsert yang akan datang dibuat secara lebih teliti dan profesional.


Nantikan ulasan untuk part 4 iaitu sesi "meet and greet" yang disengajakan dan yang tidak dirancang. Sebelum itu biar aku belanja satu video untuk kalian semua.

Carcass - Buried Dreams (Live at Borneo Extreme Fest 2014)

Untuk membaca review sebelumnya sila klik link di bawah:
1. Review Konsert : Carcass (part 1)
2. Review Konsert : Carcass (part 2)


18 comments:

  1. Looks like ur all had fun! rock on!

    ReplyDelete
    Replies
    1. It was more like a dream come true, sis....hehe

      Delete
  2. You guys have fun, you guys enjoy the show, Carcass pun positive.. so best la korang. I am happy for you all.
    Enjoy baca your reports...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for spending a bit of ur time reading this report bro hehehe....

      Delete
  3. Perghh..dah bape hari aku tunggu baru ada part 3..heheh..anyway Jeff walker sporting eh..doc Ben pun tejebak jugak bepogo?hebat!heheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama nak susun ayat pakai buat entri ni bro....hahaha apa2pun let's rot and roll!

      Delete
  4. panjang lebar review tuan. gambar pun not bad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Part 2 panjang lagi cerita...part 3 sikit2 jer hehe...

      Delete
  5. soundman carcass punya atau organizer?

    ReplyDelete
  6. peh terbaek Review ni. best gile la korang time tu ek haha \m/

    ReplyDelete
  7. Nice report bro. Syiok tengok semua seronok sampaikan yang baca ni pun terasa seronok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perghh haha tq sebab sudi baca entri merapu ni bro.

      Delete
  8. nice review bro. Sound system pon kedengaran amat mengujakan. Hail Carcass ! Hope they will return to malaysia soon.

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...