Monday, June 13, 2016

Cerpen : Taska Kecil Di Tengah Hutan



Di dalam satu kawasan hutan yang luas, wujud satu mitos yang sungguh mengganggu gugat. Ianya berkaitan tentang seekor makhluk berkepala kambing tetapi mempunyai badan seperti manusia. Menurut sumber yang samar-samar kesahihannya, makhluk ini sering kelihatan bertapa di dalam sebuah pondok usang yang terletak jauh di tengah hutan. Dikatakan juga oleh masyarakat setempat, makhluk ini mempunyai wajah yang bengis dan menyeramkan. 

Makhluk berkepala kambing ini dikatakan mempunyai kuasa sakti iaitu ia mampu mempengaruhi fikiran manusia untuk melakukan perkara jahat ataupun baik. Boleh dikatakan seperti teknik hipnotisme. 

Ratusan tahun kemudian, makhluk ini telah memiliki bukan sekadar kuasa hipnotisme, malahan juga menguasai pelbagai ilmu ghaib mahupun sains serta teknologi. Pernah juga seorang pengusaha gerai bakso di pinggiran Kampung Pasir Dua Butir datang menghadap makhluk tersebut semata-mata untuk menuntut ilmu memasak. Lantas selang beberapa tahun kemudian, pengusaha bakso berkenaan menamatkan pengajiannya bersama makhluk tersebut. 

Kini pengusaha berkenaan telah berhenti berniaga bakso akan tetapi menjual ayam goreng pula. Perniagaan ayam goreng si pengusaha tersebut kini sungguh mahsyur di seluruh dunia. Mungkin anda pernah terserempak dengan kedai si pengusaha ini. Kalau anda ada ternampak premis perniagaan yang terpampang papan tanda mempunyai wajah orang tua gemuk, berkaca mata, beruban dan bermisai putih, maka itulah restoran milik si pengusaha tersebut. 

Manakala si makhluk berkepala kambing itu kini hidup mewah di dalam alam manusia. Makhluk itu tidak lagi mempunyai wajah yang menakutkan seperti ratusan tahun sebelum itu. Makhluk berkenaan sudah pandai menyerupai dirinya seperti manusia lain, menggunakan kuasa ghaibnya. Kini dia bekerja sebagai salah seorang menteri di bangunan Kementerian Kewangan yang terletak di Precinct 2, Putrajaya. 

Sungguh licik dan pandai sekali makhluk itu menyusun strategi masa depan. Kudos buat makhluk berkepala kambing!

3 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...