Monday, July 11, 2016

Cerkas : Cerita Sedih Yang Sukar Disasterakan (Bahagian 3)

Imej diambil dari The Odyssey Online

Aku mula menghirup air kopi hangat melalui bibir cangkir yang berada di dalam cengkamanku ini. Aroma kopi ini benar-benar mengkhayalkan aku. Aku rasa semua pelanggan di yang berada di Kedai Kopi Bintang Terbabak ini merasai perasaan yang sama. Ianya benar-benar mengusik kewarasanku buat seketika, membuatkan pagi yang akan aku harungi hari ini dimulakan dengan kepahitan yang menggiurkan. Kerusi dan meja yang berada disisi langsung tidak aku peduli pun kewujudannya. 

Tiba-tiba di dalam keramaian dan kesesakan manusia di dalam kedai kopi itu, aku terlihat satu wajah yang pernah singgah di dalam hidupku dahulu. Ya, memang sah. Itu adalah Dian, sedang berdiri dalam barisan dan tengah tunggu giliran untuk memesan kopi yang diinginnya di kaunter pembayaran. Dian tidak keseorangan. Dia bersama seseorang jejaka yang jauh lebih bergaya dari aku. Ekor mataku masih lagi memerhati kelibat mereka berdua. 

Tiba-tiba Dian terpandang aku yang duduk di luar kedai kopi tersebut. Tangan aku masih lagi memegang cangkir kopi hangat namun mata kami berdua bertentangan buat seketika. Ah, sudah! Perasaan ini sungguh sial sekali. Aku cuba untuk melakar senyuman dengan niat untuk dijadikan sedekah buat Dian. Walaupun senyumanku tawar namun aku gagahkan juga untuk menjadi orang yang berbudi bahasa. 

Dian cuma terpaku. Jejaka di sebelahnya juga memandangku. Aku jadi kaget lalu memandang ke arah lain. Dian dan jejaka tersebut lantas beredar dari premis tersebut, tanpa mahu berhenti seketika di mejaku ini untuk berbual, sekadar bertanya khabar. 

Dian bukanlah seperti yang aku kenal dulu. Dia sudah bukan milikku lagi dan telah lama memulakan hidup baru tanpa aku. Aku juga cuba untuk meneruskan kelangsungan hidup tanpa Dian. Aku rasa aku secara perlahan-lahan berjaya melakukannya namun kejadian tadi benar-benar mengganggu fikiranku. 

Argh! Perasaan ini sungguh fakof sekali. 

"Abang, nah ini kuih dan karipap yang abang pesan tadi," 

Tiba-tiba ada suara malaikat menyapaku dari sisi. Suara yang aku kenal dan rapat sungguh dengan jiwa dan ragaku. Suara seorang isteri yang baru sahaja membeli beberapa kudapan di kaunter tadi lantas duduk di sebelah ku. Sambil menikmati juadah yang tersedia, ingatanku terhadap Dian lalu pudar. 

Ianya perlahan-lahan terhakis seperti mana kau menyimbah cecair peluntur ke arah daki-daki yang melekat di mangkuk jamban.

7 comments:

  1. hahahahaha! sungguh menikam qolbu...

    ReplyDelete
  2. ayat last was like..."Whaaaaaaaattttt!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. a bit of humor would give it a kick...haha

      Delete
    2. a bit of humor would give it a kick...haha

      Delete
  3. "Argh! Perasaan ini sungguh fakof sekali" - apakah maksud yang tersirat atau pun tersirap melalui ungkapan ni bro..?
    tolong jelaskan.. hihih

    ReplyDelete
  4. clap clap clap..
    Aku dah ingat next paragraph mesti Dian jadi giler or kena santau
    tapi rupanya love story sampai abis cerita.
    Terbaik.

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...