Monday, October 23, 2017

Journey To Rocktober Fest 2017 With Larrong (Part 2)

Sambungan dari bahagian pertama : Journey To Rocktober Fest With Larrong (Part 1)

Selesai sahaja makan malam dan mengambil gambar kenang-kenangan bersama beberapa rockstar yang merayau di lobi hotel tersebut, kami pun pergilah check in di sebuah homestay yang terletak di tengah bandar Miri. Dalam masa yang sama, aku dah buat temujanji dengan kawan aku yang memiliki sebuah studio jamming di Miri di mana lebih kurang pukul 12 tengah malam nanti kami akan berlatih di studio tersebut sehinggalah pukul 3 pagi. Studio Decibel Music milik kawan aku ni terletak di bahagian Luak, sedikit jauh dari kawasan bandar Miri.

Latihan intensif tersebut akhirnya membuahkan hasil kerana kitorang praktis sampai betul-betul ada chemistry yang kukuh. Pendek kata, praktis sampai perfect la. Keesokan harinya iaitu 7 Oktober, kami sudah pun mula bergerak ke studio yang sama pada pukul 10.30 pagi untuk menjalani jamming yang terakhir sebelum membuat persembahan pada pukul 3 petang nanti. Selesai sahaja sejam kami berjamming, kami pun terus ke venue untuk mendaftarkan diri dengan pihak organizer. Oh ya, kalau diikutkan band Larrong sepatutnya menjalani sesi soundcheck pada hari khamis sebelumnya. Namun akibat kekangan masa dan komitmen lain, kami tidak dapat menjalani sesi soundcheck tersebut. Aku pulak jadi bidan terjun pada masa tu. Tak terfikir pun akan jadi sessionist mereka pada festival tu.

Selesai sahaja makan tengahari di Cafe yang sama seperti malam sebelumnya, kami pun dibawa menuju ke dewan menunggu oleh beberapa krew festival tersebut. Dalam bilik menunggu tersebut,kami juga ditemani oleh beberapa band lain yang turut sama membuat persembahan pada petang itu. Antara mereka ialah band Wildhorse (band grunge dari Kuching), Boil (band grunge dari Sabah), Falling Farewell (band Metalcore dari Miri) dan Saturday Heroes (Punk Oi! dari Kuching). Untuk menghilangkan rasa gemuruh dan takut, aku pun mulalah berborak dengan ahli-ahli band lain. Mesra juga diorang ni. 

Kira-kira setengah jam sebelum persembahan, kami dibawa keluar dari dewan tersebut menuju ke belakang hotel dan diarah untuk menaiki sebuah van yang akan membawa kami ke backstage. Perasaan aku masa itu agak bercampur aduk. Pergh, memang layanan tip-top ala rockstar ni. Cuma aku terfikir juga, kalau kami lambat ke venue pada masa itu, sudah pastinya pelbagai masalah akan timbul. Inilah perbezaan di antara penganjuran festival dengan gig. Setiap band harus disiplin dan punctual dengan masa. Kalau tak, slot anda akan diisi oleh band seterusnya. 

Sesampainya kami di backstage, kami dibawa ke sebuah khemah yang terletak di sebelah pentas utama. Pentas utama tersebut dibahagikan kepada 2 bahagian; stage 1 dan stage 2. Kami akan beraksi di atas stage 2. Selepas itu, seorang liaison crew memberitahu kepada kami supaya naik ke atas stage 2 untuk set-up instruments masing-masing. Masa yang diberikan untuk kami adalah lebih kurang 20 minit untuk soundcheck sikit-sikit. Di atas pentas tersebut, aku melihat bagaimana krew-krew berkerja. Mereka ini diketuai oleh Jennifer Thompson, selaku stage manager yang sering mengendalikan acara-acara besar seperti Rock The World (hampir setiap tahun syarikat dia dilantik untuk mengendalikan acara ini) dan baru-baru ini acara penutupan Sukan SEA di Kuala Lumpur. 

Selesai sahaja kami buat sesi soundcheck dan band yang sebelumnya iaitu Wildhorse menyudahkan persembahan mereka, kini giliran kami pula untuk beraksi. Entah kenapa, perasaan gugup yang aku simpan dalam hati tadi semakin hilang selepas berada di atas pentas. Ianya hilang sebab aku lihat di dalam crowd yang hadir di hadapan stage pada masa itu, ada juga rakan-rakan dari Bintulu yang turut sama datang menyokong kami. Terharu jugalah walaupun hakikatnya mereka juga ingin menyaksikan persembahan band-band lain selepas kami. Haha. Berikut merupakan beberapa gambar semasa Larrong membuat persembahan ketika itu.

 Larrong : Live at Rocktober Fest 2017. Ok, aku faham. mimik muka aku agak keterlaluan.

 Aku selaku bassist terjun (Photo credit : Olee Eternal Zine)

 Masa ni kami tengah soundcheck. Bass Craftman aku digabungkan dengan amp Hartke.

 Sesi soundcheck yang ditemani oleh krew-krew di bawah jagaan Jennifer Thompson

 Aku buat muka acah-acah ganas dengan devil horns yang tak berapa nak evil sangat

 Dari kini : Rashid COG, San Burns (vokalis Larrong) dan dibelakangnya aku tengah borak-borak dengan krew, Encik Asri.

 Pada ketika ini, kami sudah bersedia untuk beraksi.

 Tuan Tazudin Supreme Vayoh tengah shredding

 Pada masa ini, kami mulakan setlist dengan sebuah lagu cover iaitu Troops Of Doom (Sepultura)

 Crowd pada masa itu mula membentuk circle pit di tengahnya

 Walaupun panas terik pada petang itu, namun crowd makin galak menuju ke hadapan stage

 The Mighty Larrong

 Abam Rashid COG di atas podium khas untuk drummer

 Aktiviti headbanging sudah semakin menjadi-jadi di bawah pentas

 Abam Rashid dah tak berbaju semasa pertengahan setlist kami. Berpeluh bagai nak rak!

 Gabungan Lelaki Berisi (kalau sebut boroi karang kena kutuk pulak dah)

 Seperti biasa, aku akan terlebih aksi atau dalam bahasa omputehnya "over acting"

 The voice of Larrong, Mr. San Burns

 Pada ketika ini, kami sudahi setlist kami dengan sebuah lagi lagu cover iaitu Lack Of Comprehension dari band death metal Death

Selesai sahaja persembahan kami, Tuan Tazudin melemparkan beberapa helai t-shirt Sarawak Metal Regime dan CD Larrong ke arah crowd. Berpusu-pusu mereka mengambil merchandise tersebut.

Setlist kami pada petang itu ialah:

1. Troops Of Doom (Sepultura cover)
2. The Tortured Land 
3. Dawn Of Eternity (Massacre cover)
4. Nuklear Armageddon
5. Lack Of Comprehension (Death cover)

2 buah lagu asal Larrong, 3 pula lagu cover. Memandangkan aku dengan Rashid cuma sekadar sessionist, jadi pilihan lagu tersebut amat sesuai dengan kami sebenarnya. Selepas selesai kami beraksi, kini giliran band Boil (grunge dari Sabah) pula untuk melakukan soundcheck. 

 Dari kiri; Tazudin Supreme Vayoh dan Aziz

Antara tulang belakang Larrong, saudara San Burns

 Boil (from Sabah)

 Saturday Heroes (Punk Oi! From Kuching)

 Bergambar kenang-kenangan bersama Olee, editor fanzine Eternal Zine (2 dari kiri) di photo booth Rocktober Fest 2017

Larrong (Rocktober Fest 2017 line-up)

Bersambung ke bahagian 3 (akhir)

9 comments:

  1. bila dah main dengan big leagues ni, equipment kenalah lebih proper bro, serius~

    ReplyDelete
  2. Fuuuh! Bro u ada baju non serviam dari rotting christ? Tapi design tu takde pun kat album artwork dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu Nonserviam, band melodic death metal dari Penang. bukan album Rotting Christ. haha.

      Delete
    2. Ooohhh... kira dia orang ciplak nama album rotting christ la...

      Delete
  3. Perghh..skali pandang maim bass sambil kangkang tu mcm rob trujilo pulak..hehe.apa pun tabik.siap main lagu sepultura lagi.troops of doom aku suka..hehe

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...