Wednesday, October 25, 2017

Journey To Rocktober Fest 2017 With Larrong (Part 3)

Susulan dari bahagian pertama dan kedua.

Larrong : The Rocktober Fest 2017 line-up

OK, kali ni aku nak tulis entri blog yang lebih serius. Ianya melibatkan pembabitan aku sebagai sessionist pada posisi pemain bass semasa festival ini.

Sebenarnya niat asal aku ke festival ini adalah untuk berhibur sambil menyaksikan persembahan band-band yang hebat belaka disamping mengambil kesempatan berjual beberapa merchandise seperti koleksi CD serta fanzines di booth yang disediakan oleh pihak penganjur.

Namun betul lah kata orang. Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia hanya Tuhan yang tahu. Aku telah diamanahkan di saat akhir oleh tuan Tazudin dalam menggalas posisi pemain bass. Memang benar, rezeki itu kadang-kadang ianya tidak datang dalam bentuk wang ringgit. Kesempatan beraksi bersama band death metal legenda seperti Larrong ini juga adalah salah satu rezeki tersebut. Lebih-lebih lagi membuat persembahan bersama mereka di festival rock yang berprestij ini.

Hakikatnya, aku bukan siapa-siapa. Kalau setakat membuat persembahan di gig yang venue hanyalah pub ataupun dewan yang mempunyai ruang kecil, bagi aku itu sudah memadai. Aku cuma mampu bergerak dalam scene muzik yang lingkungannya hanyalah dalam kawasan tertentu sahaja. Mungkin ada yang suka menggelar aku "weekend rocker" sahaja. Aku tak kesah. Hakikatnya itu adalah kebenaran tentang aku. Tetapi apabila datang peluang keemasan sebegini, aku juga menerimanya dengan rela hati. Bagi aku, pengalaman yang dilalui apabila melibatkan diri di dalam acara sebegini semestinya berharga.

Tak pernah terfikir pun sebelum ini untuk aku jadi sessionist untuk Larrong. Aku dah jadi peminat band ini sejak zaman kaset lagi serta semasa mereka keluarkan CD EP mereka yang pertama berjudul "Dakan Perana Tana" awal dekad 2000 dahulu, kalau tak silap la. Semasa zaman fanzines dekad 90'an dulu pun aku dah tau pasal band ni.

Jutaan terima kasih aku ucapkan buat tuan Tazudin kerana memberi kepercayaan terhadap aku menjalankan tugas selaku sessionist untuk kugiran beliau. Walaupun aku ni boleh dianggap semacam "bidan terjun" tetapi chemistry di antara aku dengan anggota-anggota Larrong amat mudah terhasil dan kami cepat memahami pemikiran masing-masing dari perspektif muzik. 

Ini sudah semestinya menjadi satu memori manis yang pastinya amat sukar untuk aku lupakan. Jika ada kesempatan dan rezeki, inshaAllah aku sudah pasti ingin sekali beraksi bersama mereka lagi di mana-mana persembahan pada masa akan datang. 

 Agi Idup Agi Death Metal!

Troops Of Doom - Larrong (Sepultura Cover) : Live at Rocktober Fest 2017

Larrong : Live at Rocktober Fest 2017 (The almost complete footage, lagu "The Tortured Land" tak diambil videonya)


3 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...