Wednesday, October 18, 2017

Journey To Rocktober Fest 2017 With Larrong (Part 1)

Poster Rasmi

Pada 6 dan 7 Oktober yang lepas, telah berlangsung satu festival yang berorientasikan muzik rock iaitu Rocktoberfest 2017 bertempat di Beachfront, Parkcity Everly Hotel di Miri, Sarawak. Buat julung kalinya, festival yang sedemikian dibuat di perkarangan hotel tersebut. Sebelum ini venue tersebut hanya sering diadakan Borneo Jazz Festival sahaja. 

Festival rock yang dianjurkan oleh Northeastern Group ini telah pun membuat promosi lebih awal sebelum itu. Kira-kira dalam bulan Mac atau April begitu pihak penganjur telahpun membuat aktiviti mempromosikan acara ini di pelbagai media sosial. 

Festival ini merangkumi 37 buah artis / kugiran dari dalam dan luar negera termasuk Slapshock (band nu-metal dari Filipina), XPDC, OAG, The Times AKA, Hujan, Monoloque, Massacre Conspiracy, Masdo, Nicestupidplayground dan banyak lagi. Oh ya, lupa nak bagitau. Band Pakcik Aru (Koffin Kanser dan Republic Of Brickfields) pun turut sama mengikuti festival ini. Antara salah satu sebab aku nak sangat pergi ke festival ini ialah nak tengok persembahan Koffin Kanser dan Republic Of Brickfields. Dulu masa aku belajar di kolej kat Semenanjung Malaysia, aku selalu la jugak join tengok gig, terutama sekali kalau headline nya ialah Koffin Kanser. Masa itu tengah hangat dengan muzik nu-metal. Pakcik Aru ni kiranya serupa macam Max Cavalera versi Melayu la. Haha.

Rocktober Fest 2017

Pada awalnya, ramai yang kurang yakin dengan penganjuran festival ini. Yelah, di Miri scene muzik underground / independent nya agak kurang menyerlah berbanding Kuching mahupun Sibu. Malas nak cerita pasal Bintulu (out of topic). Akan tetapi pihak penganjur telah membuktikan bahawa tanggapan negatif yang dilemparkan oleh sesetengah pihak adalah tidak tepat sekali malah festival ini berlangsung dengan jayanya selama 2 hari berturut-turut.

Bagi pihak aku pula taklah kesah sangat. Lagipun aktiviti promosi untuk acara ini telah lama dibuat dalam pelbagai cara; media sosial, surat khabar, radio dan macam-macam lagi. Pada mulanya aku bercadang nak join festival ni sekali dengan berniaga. Aku bercadang nak jual beberapa CD band metal underground, fanzines dan t-shirt metal pre love. Bayaran sewa untuk tapak di booth jualan pun sudah aku buat beberapa hari sebelum festival. Namun ada berlaku beberapa rombakan dalam perancangan asal. 

Larrong, merupakan sebuah nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi dalam scene death metal tempatan. Band yang telah wujud hampir 30 tahun ini telahpun membina fanbase mereka sejak dari zaman kaset / pertukaran fanzine melalui pos manual sehinggalah ke era penggunaan media sosial sekarang. Larrong telah dipilih untuk membuat persembahan di festival ini. Aku pun pada mulanya tumpang gembira juga sebab kesemua ahli band ini adalah kawan aku juga. Sambil datang ke festival itu dan berhibur, kita boleh support teman-teman kita juga. 

Aku dah tahu awal yang Larrong mengambil khidmat Rashid (drummer dari band black metal Bintulu iaitu Curse Of God) selaku tukang pukul untuk sesi tersebut. Lagilah aku rasa gembira sebab kawan rapat aku dapat jadi sessionist untuk band hebat ini. Rashid ada memaklumkan kepada aku yang dia telah mengikuti sesi jamming bersama Larrong beberapa hari sebelum festival berkenaan. 

Pada hari khamis 5 haribulan Oktober yang lepas, sehari sebelum bermulanya festival tersebut, ahli-ahli kumpulan Larrong telah singgah sekejap ke Bintulu untuk berjumpa dengan Rashid sambil mengikuti sesi jamming. Kemudian aku perasan satu benda. Tiada bassist pula kali ini dalam band berkenaan. Dikhabarkan oleh San Burns, vokalis Larrong, bahawa Hadi (bassist asal mereka) berhadapan dengan masalah mengambil cuti rehat. Pada mulanya aku angguk sahaja. 

Kemudian, tiba-tiba si Rashid menyuarakan pendapatnya, "Wei, bagus ambik si Adi Herman ni jadi sessionist untuk posisi pemain bass". Maka dengan sebulat suara, kesemua ahli asal band Larrong bersetuju dengan pendapat Rashid. Aku sebenarnya agak keberatan, akan tetapi apabila aku fikir balik - what the hell -  ini peluang keemasan beb! Peluang begini amat jarang dijumpa. 

Aku pun turut sama berjamming bersama mereka sebelum bertolak ke Miri pada petang jumaat 6 haribulan Oktober tersebut. Entah macam ada magis yang merasuk ke dalam badan, lagu-lagu dalam songlist Larrong amat mudah untuk aku pelajari walaupun hakikatnya riff-riff gitar mereka agak teknikal. Kalau kau suruh aku main gitar dan bawa lagu Larrong, memang aku tak sanggup. Cukuplah aku selesa di posisi pemain bass sahaja haha.

Sesampainya kami di Miri kira-kira dalam pukul 6:30 petang pada hari jumaat tersebut, kami terus melaporkan diri di Parkcity Everly Hotel kepada pihak penganjur. Suasana pada petang jumaat tersebut pun sudah mulai havoc dan happening. Antara band-band yang membuat persembahan pada petang hingga ke malam hari tersebut ialah Republic Of Brickfields, The Times AKA, Monoloque, Slapshock (band nu-metal dari Filipina ini antara yang ditunggu-tunggu oleh kebanyakan penonton) dan banyak lagi. Selepas melaporkan diri, kami pun makan sekejap di cafe hotel tersebut bersama band-band lain.

OK, bahagian ini yang syok aku nak cerita ni. Semasa kitorang dengan menjamu selera, ramai pula ahli-ahli band yang popular datang ke cafe tersebut. Aku terserempak dengan Bakri (drummer untuk Gerhana Skacinta, Monoloque, Koffin Kanser dan abang kepada Emma Maembong, eh?), Azreen (vokalis band punk rock legend Subculture), Rich (vokalis band Estranged dan bekas pelajar AF, duh), Loque (vokalis band Monoloque dan Butterfingers) dan ramai lagi. Perasaan berbunga-bunga di hati tu memang ada cuma aku kena cool sekejap. Yelah, perut dah lapar beb. Kau tolak ketepi kejap pasal orang lain. Lapar giler kitorang masa tu. 

Selesai sahaja makan malam, barulah aku mengambil kesempatan untuk bergambar dengan beberapa artis yang aku cakap tadi. Selalu kita tengok diorang dalam TV, VCD Rock The World mahupun dalam video di Youtube. Kali ni kita dapat jumpa depan mata. Syoklah juga. Rasa macam budak remaja lah pulak haha.

 Bersama Azreen dari Subculture 

 Bersama Bakri (drummer Koffin Kanser, Republic Of Brickfields, Monoloque, Gerhana Skacinta)

 The Times AKA sedang membuat persembahan

 Bersama Larrong (line-up Rocktober Fest 2017). Photo Credit : Tazudin Larrong


 Bersama Aru (Koffin Kanser, Republic Of Brickfields). Amboi!

 Bersama Loque (Monoloque dan Butterfingers)

 Dari Kiri : Fadzil (dari label Muzik Box JB), Aru Koffin Kanser, Tazudin Larrong, Aziz Larrong dan San Burns Larrong.

Dari Kiri : Izzo XPDC bersama Razib (vokalis band Mother Earth merangkap krew untuk Larrong) dan aku (as usual)

Bersambung...


4 comments:

  1. dah keluar entri ni, barulah entri jackson RR laRRong boleh keluar esok2...

    ReplyDelete
  2. Tengok Malex main? Man Karen nye band bawak lagu apa? Tengok tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. unfortunately malex dan man karen tak jadi pergi rocktoberfest masa ni. kitorang dah excited nak tengok malex perform. last2 dgr berita dari krew yang diorang tak jadi datang miri.

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...