Wednesday, January 11, 2017

Ulasan ringkas : Zine Sirr



Membaca zine ini sebenarnya bukan sesuatu yang mudah, pada pandangan peribadi aku. Isi kandungannya sarat dengan sajak serta prosa yang membawa pembacanya ke satu pengembaraan berbentuk kerohanian namun dalam masa yang sama tersadur unsur-unsur mistik serta kiasan yang diiringi pelbagai emosi.

Pada bahagian awal zine yang dihiasi dengan penulisan Elham Rebel, ianya dipenuhi dengan prosa yang mempunya naratifnya tersendiri. Watak Nadia sering dilihat di mana-mana dan kehadiran entiti ini menjadi daya penarik untuk para pembaca menyelami dengan lebih lanjut setiap kata-kata yang tertulis.

Pada bahagian kedua pula, kata-kata yang dihasilkan oleh Api Husien muncul dengan karektornya yang tersendiri. Boleh dikatakan kedua-dua penulis menghidangkan hasil yang berbeza-beza. Ianya diibaratkan seperti ada pertandingan memasak di antara dua mahaguru dalam bidang kulinari. Puisi yang dicipta oleh Api Husein juga ada keistimewaannya. Beliau juga ada menghasilkan prosa yang berbentuk naratif yang berjudul "Mencarimu" di mana ianya terdiri daripada 9 bahagian. Namun isi kandungannya masih lagi berlegar di ruang yang sama iaitu pencarian kedamaian dalam diri. 

Sebenarnya aku bukanlah arif sangat dalam menilai karya orang lain. Namun bagi zine ini, ianya membuat aku terpanggil untuk berkongsi apa yang aku faham mengenainya kepada bakal pembaca yang lain. Keunikannya akan mudah difahami jika kita mempunyai perasaan keterbukaan untuk menerima puisi yang eksentrik begini. 

Anda boleh dapatkan zine ini melalui page facebook La Lectrice Borneo.

5 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...