Sunday, December 25, 2011

My All Time Favorite Punk / Skinhead Movie!

Pertama sekali aku nak terangkan di sini, aku bukan seorang punk ataupun skinhead (jangan nak gelar aku poser pulak, WADAPAK bro!). Di antara sebab aku meminati filem2 yang mempunyai aliran sebegini ialah ideologi dan kehidupan hedonistik yang dipaparkan melaluinya serta pengakhiran yang tragis. Kesimpulannya cukup mudah untuk difahami iaitu : gaya hidup sebegini tidak akan membawa anda ke mana, hanya makin membuat anda disisih dan dihina masyarakat (itupun jika anda adalah Skinheads Nazi dan Punk Mohawk yang tiada arah tujuan, kalau skinheads yang berprinsip positif seperti SHARP pula, respect tak jugak la cuma cukup aku katakan bahawa aku bersetuju dengan idea sebegitu).

Bagi aku, secara peribadinya, cukup hanya aku menyukai muzik punk dan oi! sahaja. Muzik punk seperti The Sex Pistols, The Exploited, A.C.A.B., The Officials, The Suspects dan bermacam2 band punk/skinhead, pun agak menarik iramanya sehinggakan anda boleh menari pogo sambil mendengarnya.

Enough said, berikut merupakan senarai Top 6 Filem Punk / Skinhead yang aku sukai selama ini. Hope you enjoy reading the review!

Tangga Yang Ke-Enam : This Is England (Released in 2006)

Berlatarbelakangkan senario ekonomi yang merudum di England pada awal dekad 80'an dahulu, filem yang bertajuk This Is England ini mempunyai keunikannya sendiri kerana penceritaannya bermula dengan kehidupan budak lelaki yang bernama Shaun yang sering dibuli di sekolah, kemudiannya berkawan dengan kelompok remaja yang mengamalkan gaya hidup skinheads dan punk. Sepanjang berjalannya filem ini, kita dapat lihat proses perubahan yang berlaku dalam hidup Shaun yang mula meminati gayahidup sebegini. Pengakhiran yang tragik ialah apabila salah seorang kawan Shaun yang berkulit hitam dipukul hingga koma oleh ketua geng skinhead nya sendiri, keadaan ini membuat Shaun menyesal dan sebelum itu sempat juga dia bagi sedas dua tumbukan ke arah ketuanya itu. Di bawah merupakan trailer movie tersebut:



Tangga Yang Ke-Lima : SLC Punk (Released in 1998)


SLC Punk merupakan filem yang lebih ke arah penceritaan tentang gayahidup puak punk dalam erti kata sebenarnya. Berambut Mohawk, seluar ketat ala Yankie, mengenakan gelang dan rantai besi, hidup penuh suka ria...mungkin itu adalah definasi Punk yang ingin ditunjukkan dalam filem ini. Apa yang unik pasal filem ini, ianya memfokuskan kepada persepsi watak Stevo (lakonan Matthew Lillard) dan kawan sealirannya Heroin Bob. Here's the trailer:




Tangga Yang Ke-Empat : Pariah (Released in 1998)



Apa yang menjadi keajaiban pada tahun 1998 dahulu ialah, ianya menyaksikan ter-release-nya 2 buah filem yang mempunyai konsep yang sama (Skinheads Nazi) iaitu American History X dan filem ini iaitu PARIAH. Meter keganasan dalam filem ini agak meruncingkan kerana berbanding dengan filem American History X, ianya terlebih serta padat adegan gaduh dan tumbuk menumbuk. Cuma apa yang aku rasa tak kena dan melucukan ialah, ada satu babak dalam movie tersebut di mana geng2 skinheads tengah gaduh besar dengan geng2 homoseksual, tapi entah macam mana, geng2 skinheads boleh kalah dan tersungkur pula. Apa la...ingat otai konon!



Tangga Yang Ke-Tiga : Sid And Nancy (Released in 1986)


Filem lakonan Gary Oldman dan Chloe Webb ini merupakan sebuah karya yang boleh dikira masterpiece kerana mutu lakonan yang ditunjukkan oleh Gary dalam memainkan watak Sid Vicious itu. Filem ini menceritakan tentang hubungan intim yang terjalin di antara Sid Vicious dengan pasangannya Nancy Spungen yang berakhir dengan tragis (Sid bunuh Nancy, pastu Sid overdose sampai kojol). Filem Sid And Nancy ini juga lebih ke arah biografi yang separa fantasi arahan oleh Alex Cox . Di bawah merupakan trailer rasmi filem tersebut:




Tangga Yang Ke-Dua : Romper Stomper (Released in 1992)

Filem lakonan Russel Crowe ini merupakan sebuah movie yang agak provokatif dan boleh mengganggu emosi seseorang akibat daripada kelakuan wataknya serta rakan2 Skinhead beliau. Berlatarbelakangkan suasana 80'an di Melbourne, Australia, Romper Stomper berjaya mengetengahkan situasi tegang (riot) di antara beberapa puak yang tidak puas hati dengan geng2 Skinhead Neo-Nazi (antara puak yang naik angin dengan sikap Skinhead ini ialah kaum Asia dan bangsa kulit hitam). Filem ini wajib tonton kepada mereka yang minat dengan lakonan Russel Crowe serta menyukai genre sebegini. Ini dia trailer movie nya:



Finally! The Winner is : American History X (Released in 1998)

Filem yang pernah meletakkan Edward Norton sebagai Aktor Terbaik dalam Academy Award tahun 1998 sebelum ini, merupakan raja kepada segala movie bergenrekan Skinhead (Neo-Nazi). Dibintangi bersama oleh Edward Furlong (Terminator 2, Detroit Rock City, The Green Hornet, CSI : New York) yang melakokankan watak sebagai adik kepada Derek Vinyard (lakonan Edward Norton), filem ini berkisar tentang bagaimana budaya Skinhead dapat merubah sekaligus meruntuh institusi kekeluargaan dalam masyarakat secara amnya. Adegan yang betul2 membuka mata dan sekaligus merubah pemikiran aku tentang Nazism ialah apabila Derek Vinyard dengan kejamnya membunuh seorang lelaki kulit hitam (yang berniat mahu merompak keretanya) dengan cara mengangakan mulut lelaki berkenaan di tepi curve jalanraya dan seterusnya menerajang kepala mamat negro tersebut sehingga mati! Wadapak man! This Is Madness! Di bawah merupakan trailer movie tersebut:




p/s: It's ok being a skinhead or a punk, tetapi anda kena tentukan jenis apa yang anda hendak jadi? Neo-Nazi atau Sharp? Hedonistic life or educated rascal? The decision is in your hands...

7 comments:

  1. list yang menarik..

    romper stomper memang klasik, antara lakonan terawal rusell crowe.

    american history x memang terbaik pasal edward norton, yang lain belum tengok lagi..

    ReplyDelete
  2. 3 dari list ni aku dah tengok...

    This is England, Romper Stomper dan American History X...

    yup...American History X memang best...

    ReplyDelete
  3. sebuah filem skindhead x masuk list, filem Gangboys

    ReplyDelete
  4. Kaboi & Berteromber: Filem American History X & Romper Stomper, aku rasa movie2 ni yang angkatkan nama Russel Crowe dan Edward Norton di Hollywood.

    Ijau: Tunggu aku keluarkan list my feberet romantic movies of all time! hahah baru ada Titanic...damn hahaha

    Korwak: alamak aku lupak la filem Gangboys ya pok!

    ReplyDelete
  5. Bro lu tau x mana nk donlod American hystory x and Pariah tu .. ejah sikit .. huhu

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...