Saturday, January 21, 2012

Dekad 90'an : Antara Gitar, Zombie dan Jadi Mangsa Buli!

The Darkest Days Of My Youth!

Pada penghujung tahun 1993, me and my family berpindah dari Miri ke Bintulu, sebuah bandar yang dikenali sebagai kota tenaga (citation needed - ni pun aku dgr dari org dulu2) kerana ianya menjadi tempat pengeluar Gas Asli ataupun Liquid Natural Gas (LNG), baja urea (dari Asean Bintulu Fertilizer) serta bermacam2 lagi produk yang berasaskan Petroleum.

Ok aku bukannya nak bercerita banyak pasal Bintulu secara detail. Lain kali la aku sembang lagi pasal tempat ni yer. My Dad dipindahkan ke Bintulu kerana ada perjawatan kosong di Shell Bintulu Crude Oil Terminal (SBCOT) sebagai warehouse supervisor. Income boleh tahan jugak la berbanding yang sudah sedia ada di Miri. Oh lupa nak bagitau, my dad dulu bekerja dengan Sarawak Shell Berhad sudah hampir 12 tahun masa tu.

Keluarga kami pula terpaksa berpindah ke satu kawasan perumahan low-cost di Bintulu yang dinamakan RPR Kidurong (RPR bermaksud Rancangan Perumahan Rakyat). Kalau kita bercerita pasal rumah kos rendah ni, you have to expect yang persekitarannya agak hectic kadang2 dan tidak berapa spacious di dalam nya. Ok takperla, pada mulanya aku suka tempat ni, tapi apabila aku cuba bergaul dengan budak2 di kawasan tu masa tu (may I remind you, it was 1993 until 1995 kami sekeluarga tinggal di sana) aku rasa aku tak sepatutnya berada di sana. Budak2 kat tempat tu (secara spesifiknya Lorong 14 RPR Kidurong) memang nakal, samseng jalanan, kaki ugut dan EVIL tahap Lucifer!!! Di lorong itu juga siap ada pusher dadah yang tinggal tidak jauh dari rumah aku (pada masa tu la)!!

Maps dari Google bagi kawasan RPR Kidurong Bintulu

Pada saat itulah aku mula menjadi mangsa buli budak2 di lorong tu. Setiap kali pulang sekolah, jangan heran la kalau baju sekolah aku memanjang ajer ada lubang2 dan kesan kena bakar. Ianya diakibatkan oleh budak2 dalam bas sekolah yang sama menetap di RPR Kidurong tersebut yang suka buli aku dan cucuh puntung rokok kat lengan dan badan aku, macam aku ni Balaci diorang! Memang FAKAP la masa tu. Paling teruk, ialah aku sering diperas-ugut kena kasi duit dengan geng2 buli dalam bas tersebut. My life as a teenager was very hard back then.


Karikatur mangsa buli

Kalau sekolah pulak, lain hal nya pula. Dalam tahun 1994, aku mula memasuki tingkatan 1 di SMK Bandar Bintulu. Masa tu, sekolah ni boleh digelar sebagai "Gangsters Paradise" cuma sekolah tu takder cikgu yang Hot macam Michelle Pfeifer haha. Masa tu, kalau budak tingkatan 1 dan 2, akan berada di sesi petang (sesi pembelajaran paling membosankan...waktu petang adalah waktu yang sungguh mengantukkan). Tapi kalau dah time nak pulang sekolah pulak, perghh lain pulak jadinya. Sekolah aku ni dulu terkenal dengan gang-fight lepas abis sesi persekolahan, asal bukak saja pagar sekolah tepat pukul 6.15 petang, budak2 dari puak yang berlainan akan melakukan aktiviti Smackdown sampai kepala dan badan luka2 dan berdarah! Ianya lebih kepada pergaduhan yang berunsurkan perkauman..arghh i hate this kind of violences!

Disebabkan persekitaran aku masa tu agak kurang sesuai untuk aku bersosial, maka aku lebih banyak masa terperap di rumah jika habis masa persekolahan dan di hujung minggu. Pada saat ini jugalah aku cenderung ke arah mendengar lagu2 baru di radio, masa tu mana ada Astro nak tengok MTV ataupun Channel V. Apa yang menariknya di sini, bapak aku pada masa tu, ada meminjam gitar elektrik yang seakan Gibson Les Paul (rasa2nya copy version tapi jenama lain la). Agak lama jugak la gitar tu berada di rumah aku. lebih kuran 5 ke 6 bulan. Bermula dari sanalah aku terus teruja untuk mula bermain gitar. Walapun pada masa tu, gitar tu takder disertakan dengan amplifier ataupun cable, tapi aku dengan selambanya belajar bermain gitar menggunakan gitar tersebut (berpandukan buku panduan bermain gitar yang harga RM5 lebih tu, boleh dapat kat kedai yang ada jual surat khabar dan majalah)

Lagu pertama yang aku belajar masa mula sentuh gitar dahulu ialah lagu "Zombie" dari The Cranberries. Haha memang agak melucukan tapi pada masa tu (seingat aku pada penghujung tahun 1994) lagu tersebut memang tengah meletup di corong radio especially Radio Muzik. Kod lagu tu pun senang saja, start dari kod E minor dan hanya ada 4 kod kesemuanya! Solo pun senang tahap cipan. Tapi apa2pun lagu ciptaan Dolores O'Riordan itu memang melekat di hati dan sangat senang dipelajari haha.

The Cranberries dengan album kedua mereka yang berjudul "No Need To Argue" yang juga mengandungi hit single yang bertajuk "Zombie"

Ternyata muzik merupakan salah satu jalan untuk aku escape dari kehidupan yang kurang sihat pada masa itu...ianya merupakan salah satu solusi kepada pelbagai permasalahan yang dihadapi oleh remaja seperti aku ketika itu...

P/S: RPR Kidurong sekarang tidak lagi macam dulu, budak2 jahat di Lorong 14 dah banyak migrate ke tempat lain (ada yang pindah rumah, ada yang kena tangkap polis & masuk penjara etc...). Sekarang tempat tu aman sedikit daripada dahulu. Semenjak family kami berpindah dari kawasan tersebut pada tahun 1995, banyak perkara positif berlaku di tempat itu. Apa2pun yang pastinya, you will appreciate life more if you experienced such terrible hardships in the past...


4 comments:

  1. Wa terharu baca tulisan herman menceritakan pengalaman masa zaman sekolah dolok..wa bersyukur herman membesar sbg seorang insan berguna dan menjadi kebanggaan keluarga..wa proud of u as a loving husband and father..keep on writing and sharing your story esp with DM.

    ReplyDelete
  2. haha tq wa, actually byk juak artikel dlm blog tok yg related dgn family kita especially when it comes to musical background...keep on reading! haha

    ReplyDelete
  3. lorong 14 dolok ada kawan abg man nama zul di sia..bapanya keja driver bus masa ya. sik tauk siney kinek tok sidak nya.

    ReplyDelete
  4. bang man: rasanya mek tauk la rumah ya kat sinei, rumah paling awal lorong 14 ya, rumah corner, bapaknya selalu parking bas belakang rumah jak

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...