Saturday, March 3, 2012

LAMB OF GOD : RESOLUTION (At last, the new album is out!)


NOW YOU GOT SOMETHING...NEW TO LISTEN TO!

Akhirnya setelah 2 tahun sibuk dengan tour seluruh dunia dan sepi tanpa sebarang material baru, kini Lamb Of God kembali dengan santapan terkini mereka yang bertajuk RESOLUTION! Raksasa metal ini kembali dengan beberapa koleksi lagu2 mereka (sebanyak 14 tracks kesemuanya), single terbaru daripada album ini bertajuk "Ghost Walking" (single pertama mereka yang release pada 5 Disember 2011 yang lepas). Manakala album ke-tujuh Lamb Of God ini pula tersenarai buat pertama kalinya pada Billboard Chart Top 200 pada bulan Februari lepas dan debut pada kedudukan 3 dalam Rock Chart.

Tracklist untuk album Resolution ini adalah:
1. "Straight for the Sun" 2:28
2. "Desolation" 3:54
3. "Ghost Walking" 4:30
4. "Guilty" 3:24
5. "The Undertow" 4:46
6. "The Number Six" 5:21
7. "Barbarosa" 1:35
8. "Invictus" 4:12
9. "Cheated" 2:35
10. "Insurrection" 4:51
11. "Terminally Unique" 4:21
12. "To the End" 3:49
13. "Visitation" 3:59
14. "King Me" 6:36

Review aku pula:

Pada pendapat aku, feel pada album ini sama sahaja seperti 2 album terdahulu iaitu "Sacrament" dan "Wrath", groove metal yang seakan di reproduce sahaja sound nya. Mungkin dah ketandusan idea, entah la. Mungkin disebabkan intro pada album ini yang berjudul "Straight From The Sun" agak kurang menyakinkan disebabkan feel yang ke arah Sludge dan hampir2 Doom. Akan tetapi mood kembali berubah apabila beralih ke track kedua iaitu "Desolation", seolah ingin mengembalikan era New Wave Of American Metal semasa awal kemunculan mereka dahulu (circa 2000 hingga 2006).

Mungkin sound mereka tidak lagi sehebat 3 album sebelumnya iaitu "New American Gospel", "As The Palaces Burn" dan "Ashes Of The Wake" akan tetapi mutu permainan gitar Mark Morton serta diiringi riff2 hebat dari Willie Adler tetap ada kick dan semakin bagus skill nya. Mark Morton mula menunjukkan skill solo nya pada album "Sacrament", sebelum itu mereka lebih ke arah riff-oriented metalcore band, akan tetapi solo beliau lebih ke arah Blues dan Old School Metal (boleh rujuk DVD mereka sebelum ini yang bertajuk Walk With We In Hell, di dalamnya ada sesi interview bersama beliau dan sedikit show-off pada teknik solo Blues beliau).

Akhir kata, bagi penutup entri ini, aku hidangkan kepada kalian semua sebuah video terbaru mereka yang berjudul "Ghost Walking" (single terbaru yang diambil dari album Resolution):



Lamb Of God : Official Video For "Ghost Walking"



Yang ini pula versi live untuk lagu yang sama, "Ghost Walking", agak kelakar jugak melihat Randy Blythe buat rambut Dreadlock hahaha

P/S: Teramatlah menyesal sebab melepas lagi peluang untuk menonton konsert mereka di Singapore bulan Februari lepas, diorang jadi opening act untuk Judas Priest. Ini merupakan kali kedua mereka ke Singapore, sebelum tu kalo tak silap aku pada tahun 2010 semasa promo album "Wrath".

2 comments:

  1. salam bro. nice review. aku masih tggu kawan dari KL beli kan.ari ya g miri check rah speedy lom ada gik. sempat rembat cd megadeth th1rt3en jak la.hehe.. keep on rockin \m/

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tok pun sama juak, menanti CD album original jual kat mudah.my mun di Bintulu kompem sekda jual menatang macam tok hahah....anyway bro TQ for reading this review!

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...