Tuesday, October 16, 2012

Documentary Review : MARLEY (Released on 20th April 2012)

Official Movie Poster
Bob Marley, seorang ikon yang semestinya sinonim dengan genre muzik spiritual yang digelar Reggae. Well, mostly related to Rastafari, sebuah pergerakan keagamaan yang menyatakan bahawa  Haile Selassie I, maharaja Ethiopia yang memerintah circa 1930 hingga 1974, sebagai jelmaan semula Jesus Christ dalam bentuk seorang kulit hitam. Kalau dalam Islam, pergerakan ini sudah dikategorikan sebagai ajaran sesat dah. Oh well, we are here for the music, right? Konfrontasi pertama kali mendengar muzik beliau ialah semasa aku masih berusia 12 tahun, kalau tak silap pada 1993. Pak Usu aku (adik bongsu kepada ayah aku) merupakan orang yang bertanggungjawab memperkenalkan muzik Bob Marley kepada aku, itu pun sebab dia asyik suruh aku dengarkan kaset The Best Of Bob Marley & The Wailers : Legend and believe it or not, I still have and listen to that cassette up until these days of modern age. 

Ok berbalik kepada review dokumentari Marley tadi. Filem dokumentari berbentuk biografi ini membawa kita, para penonton sekalian, menyelami kehidupan sebenar yang pernah dijalani oleh ikon Reggae ini. Bermula dari tempat kelahiran beliau di perkampungan yang bernama Nine Mile terletak di Saint Ann Parish, Jamaica sehinggalah beliau mengecapi kejayaan dalam persada dunia muzik antarabangsa. Nine Mile ini merupakan sebuah kampung setinggan yang rata2 penduduknya hidup di dalam keadaan kemiskinan yang teramat daif (serupa macam Bintulu ker?haha). Kemudian beliau serta ibunya Cedella Booker Marley berpindah ke Kingston, bandar utama Jamaica semasa beliau berumur 12 tahun in search for a better life. Bermulanya di tempat inilah Bob Marley serta adik tirinya Neville "Bunny" Livingston dan seorang sahabat mereka Peter Tosh (who also became a legend in Reggae music alongside Bob) menubuhkan "The Wailers" sebuah band yang asalnya memainkan muzik Ska dan Rocksteady. Selepas itu, it's history!

Starting point (yang aku terangkan di perenggan no. 2 di atas) dalam menceritakan tentang Bob Marley & The Wailers merupakan daya penarik kepada aku untuk terus menonton filem ini sehingga habis. Secara jujurnya ia membuat aku teruja dan ingin memahami perjuangan sebenar Bob Marley semasa hayatnya - One Love. Pengarah dokumentari ini iaitu Kevin Macdonald (pernah menghasilkan filem2 seperti The Last King Of Scotland, State of Play dan Touching The Void) memang teliti dalam hasil kerja beliau. Mana tidaknya, aku rasa cara dia nak deliver movie ini kepada umum tentang kisah hidup Bob Marley adalah 90% accurate with full details. Jika anda seorang peminat kental genre muzik Reggae, adalah tidak sah jika anda tidak menonton filem dokumentari ini. Bagi aku, ketepikan sejenak tentang pegangan agama beliau iaitu Rastafari itu, jika kita pandang dari aspek muzikaliti, Bob Marley semestinya pencetus kepada evolusi muzik moden di Jamaica dan juga seluruh dunia. 

Beberapa fakta menarik yang aku dapat tahu melalui filem ini:
  1. Ayah Bob Marley merupakan seorang peladang kulit putih yang berkerja untuk kerajaan Jamaica pada masa itu (late 1940's) dan namanya ialah Captain Noval Sinclair Marley.
  2. Pada awal karier beliau, record label ingin membuat pengubahsuaian pada namanya iaitu dari Bob ke Adam Marley akan tetapi Bob enggan menerima pendapat mereka.
  3. The Wailers pada awal penubuhan mereka sering membuat persembahan di kawasan perkuburan bagi menghalau roh jahat yang sering memberi nasib malang iaitu Duppy Dem, sekaligus untuk buang stage-fright jika berhadapan dengan penonton.
  4. Bob Marley mempunyai 11 orang anak daripada 7 hubungan yang berbeza! Perghh Wadapak! Anak luar nikah tu...
  5. Semasa mengadakan One Love Peace Concert, Bob Marley telah menyatukan serta meleraikan perbalahan di antara dua parti politik (iaitu People's National Party dan Jamaican Labour Party) apabila beliau berjaya membawa dua pemimpin dari parti tersebut untuk naik ke pentas dan berjabat tangan. Sebelum ni diorang sering bertelagah dan berbunuhan semasa sendiri.
The Legend Himself, Bob Marley. Pic diambil dari official website movie ini
Official Movie Trailer of Marley

20 comments:

  1. blogwalking here..
    title blog nampak gempak giler!
    huhuhu

    selamat berkenalan~
    http://nurainishahroni.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq for visiting my blog sis...hehe blog saya ni x la gempaq sgt pun...kdg2 ada jugak post yg membosankan...anyway i'll follow your blog too okT

      Delete
    2. blogwalking jugak.....hehehhe...

      Delete
    3. Hehe lu dah kira regular customer bro

      Delete
  2. Replies
    1. Tengah layan lagu "legalize" dr Koffin Kanser ni bro...thanx psl sudi trade bro haha

      Delete
  3. Salam bro....

    Suka Bob Marley.... especially 'Could You Be Love'...

    Nice entry...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha sekadar berkongsi maklumat sis...sik la terlalu in depth coverage pun haha...lagu "could you be loved" ya antara lagu hits nya ya,ada dlm compilation Legend ya haha

      Delete
  4. tumpang menyemak walking jugak..hehe..dah ada dokumentari abg bob kita ni eh.(sambil dengar lagu 'Buffalo soldier')hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiya bro,lu memang sentiasa welcome masuk ke blog gua ni haha...salah seorang lagi regular customer gua haha thanx for support!

      Delete
  5. sleepwalking here..
    layan So Much Trouble In The World sambil high

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha sleepwalking pulak dah...So Much Trouble In The World versi live pun gempag gak bro,boleh search kat youtube hehe...

      Delete
  6. Bob Marley dah sikda gik nak? anyway, kawan mek sorang nak die-hard fan giler dgn marley ni... so aku terdengar juak la secara sik senagaja. after all, raggae is a nice music to dance to. Happy Wednesday Adi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. He died in 1981,the same year i was born hehe...Reggae has always been a very soothing music,a cool combination of RnB,Jazz,Blues and some African beats haha...well thats what Bunny Livingston describe the genre...

      Delete
  7. skanking here.. hehe

    one love, one heart ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiya haha....let's get together and feel alright

      Delete
  8. Layan exodus sambil mkn nasi ganja heh..aku mmg suka film rokumentari cani

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, mintak resepi mcm mana nak buat nasi ganja?hehe mana la tau sodap kan hehe

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...