Thursday, October 11, 2012

Tips Untuk Menghadapi Hari Perkahwinan (Bagi Bakal Suami...Kalo Nak Ikut, Boleh.Tak Nak Ikut, Sudah)

Is It?
Beberapa hari lepas, bro Korawk. ada call aku just untuk borak2 ringkas pasal stuff underground dan beberapa business plans (?), tetiba pulak melalut masuk ke topik perkahwinan. Bro Korawk dah merancang nak mendirikan rumahtangga tahun depan. Dia ada cakap gak pasal nak mintak beberapa tips yang sesuai semasa pra-perkahwinan contohnya perkara2 yang merujuk kepada kos perbelanjaan, persediaan mental dan fizikal serta macam2 lagi la. Well, terus terang la aku cakap, aku bukan bagus sangat pun untuk dijadikan contoh dalam perkara sebegini. Aku pun penuh dengan kekhilafan jugak. Masa aku kahwin dulu pun, pada mulanya agak culture shock jugak la. Lepas tu, setelah bergelar suami orang secara sah, secara semulajadinya, aku dengan mudah beroleh instinct sebagai seorang ketua keluarga...great power comes with great responsibility (Peter Parker). Well, cut the crap. Ini merupakan tips2 yang aku sarankan:

Dari Segi Pengurusan Pra Perkahwinan
  1. Adalah lebih afdal jika segala perbelanjaan perkahwinan berasal dari tabungan yang kita buat sebelum ini. Jika kita terpaksa membuat sebarang bentuk pinjaman, pastikan ianya dari sumber yang tidak mengganggu gugat kehidupan kita selepas berkahwin, contohnya sumber loan dari bank2 mahupun koperasi...dan tolonglah, hindari perkhidmatan along, diorang sebenarnya bukan nak tolong.
  2. Jika terpaksa membuat loan, pastikan amaun yang ingin dipinjam tidaklah membebankan kita. Jangan terlalu bersikap tamak dan Tabarruj (menunjuk2 dan terlebih berhias).
  3. Amalkan konsep "Wasathiah" iaitu bersederhana dalam segala perkara terutama sekali dalam berbelanja untuk membeli persiapan majlis perkahwinan.
  4. Menyentuh tentang persediaan makanan semasa majlis perkahwinan, yang ini bergantung kepada lokasi majlis tersebut. Ada sesetengah tempat suka buat catering, ada jugak yang suka masak secara bergotong royong (ini sering berlaku di kawasan kampung). Ini terpulang kepada pihak keluarga untuk membuat keputusan, janji masih lagi mengekalkan mentaliti bersederhana seperti yang aku terangkan tadi.
  5. Jika pasangan berasal dan bermastautin di tempat yang sama, adalah lebih elok jika disatukan majlis kedua2 pihak keluarga menjadi satu majlis, daripada membuat dua majlis yang berasingan di kedua2 pihak. Ini bagi mengelakkan pembaziran dari segi berbelanja untuk majlis tersebut. Akan tetapi jika kedua bakal mempelai terpaksa membuat 2 majlis yang berasingan, apa boleh buat. At least apa yang harus anda lakukan ialah kawal bajet anda supaya anda tidak pokai selepas majlis perkahwinan telah selesai.
Dari Segi Kekuatan Rohani dan Mentaliti
  1. Kepada bakal suami, anda seharusnya pada ketika ini, membuang beberapa habit atau perangai buruk  anda yang mungkin memudaratkan perhubungan dengan bakal isteri nanti. Contohnya keluar malam pergi rumah urut, joli katak di kelab malam dan bermacam2 lagi lah. Jika anda tidak mempunyai sebarang perangai buruk, syukurlah dan tahniah saya ucapkan(ataupun sebenarnya anda tidak mahu mengaku).
  2. Kena betul2 bersiap sedia untuk memikul tanggungjawab sebagai suami sekaligus menjadi ketua keluarga. Ya memang betul, pada peringkat awalnya memang akan ada rasa kekok serta culture shock, but trust me, ianya cuma bersifat sementara. Lama kelamaan, dengan izin Allah, sifat kepimpinan itu akan datang dengan semulajadi.
  3. Sentiasa bersabar dengan karenah keluarga terutama sekali ibu bapa kita serta bakal mertua juga. Itu pasal lah kita kena berkenalan dan membiasakan diri dengan keluarga bakal isteri bagi memenangi hati mereka. Tapi jangan lupa, lepas kahwin nanti kena jaga dan maintain this relationship. Jangan semata2 nak kawen saja.
  4. Anda dan bakal isteri kena maintain mood dan sentiasa happy semasa pra perkahwinan. Jangan sering bertengkar berkenaan dengan perkara remeh temeh especially yang berkaitan dengan persiapan perkahwinan.
  5. Part ini yang penting, aku berharap bagi bakal suami yang beragama Islam agar menjaga solat 5 waktu selepas bergelar suami orang. Ya memang betul masa bujang kita kadang2 nakal dan seringkali buat benda tak elok. Tapi adalah lebih elok jika kita berubah kepada yang lebih baik. Ok aku akui kadang sifat mat rock dalam diri aku ni susah nak dibuang, tapi perlu ada batasan, dan medium yang sesuai untuk menjadi alat pengawal kita ialah SOLAT. Tak perlulah berubah secara mendadak dan terus menjadi alim ulama, kena mula perlahan2 dari menyempurnakan solat lepas tu lancarkan bacaan semasa mengaji Al Quran. Bukankah agama kita menuntut para pengikutnya untuk menghasilkan zuriat yang baik2. Maka dari pendekatan sebeginilah bakal suami pun dapat manfaat, insyaAllah our future children pun akan dilahirkan dalam keadaan yang penuh keberkatan Allah. InsyaAllah.
OK lah malas lah nak mengarut banyak sangat. Karang korang fikir aku ni over pulak. Aku cuma ingin berkongsi pengalaman kepada sesiapa yang sudi mengambil nasihat. Kepada sahabatku Korawk dan mana2 yang masih belum berkahwin (dan merancang untuk membina masjid), good luck for you guys and hope you and your future wife will live happily ever after. Amin Ya Rabbal Alamin.

Ustaz Azhar Idrus di Forum Keluarga Bahagia

19 comments:

  1. nice info Adi!! thanks for the tips..Insyallah mauk cuba yang terbaik. berat juak ooo aiyaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar2 insyaAllah ada jalan nya haha oh my Maher Zain

      Delete
    2. word kekhilafan ya macam aku pernah baca dalam sigek blog cerpen la di haha

      Delete
    3. Dari novel Fixi kot...mgkn la hahah

      Delete
  2. Replies
    1. rasanya tips tok pun boleh diaplikasikan utk bakal isteri juak haha

      Delete
  3. Tq so much bro adi..memang amat berguna tips ni..saye mmg lum bekawen lagi,masih bujang sunti..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana tau satu hari kang saudara Rafi akan berkahwin jugak...tips sebegini mgkn boleh jadi guideline...x seratus peratus pun,sikit2 pun ok la haha

      Delete
  4. bagus info ni...walaupun aku baru nikah tak sampai sebulan....thumb up...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah2an kita sama2 dpt manfaatnya bro...saya sendiri pun masih belajar utk menjadi yg lebih baik dari hari semalam...

      Delete
  5. tq bro..aku pun nak guna pakai hujung tahun depan ni.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oic nak membina masjid tahun depan ker? Alhamdulillah bro...kalo dah cukup bekalan,lebih elok dicepatkan haha

      Delete
  6. What's up sis?haha....kamek rasa kitak lebih berpengalaman dalam hal tok hehe

    ReplyDelete
  7. for me,for those who have their own house(ada juak yg lom tkaber nk brumah trus pas kawen.kdak aku tok bok nk brumah.muehhehe)mun ada blt lbih ya bgus polah cgek blt utk "rekreasi" kdrk.utk stuff2 kita.tok sdkt sbyk mngurangkan utk kita g aktiviti luar(kdg2 boleh mmudaratkan juak).and trust me,smua tmpt lam umah ya mmg "tmpt bini" kita.kdak dapur nang dah tmptnya lah nak?so,better ada blt kita.hehehe....pdpt jak(mlalui my experimen and experience)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atau dgn erti kata yg mudah,bilik hobi kita hehe...

      Delete
  8. Boleh dikongsikan bersama rakan2 yg masih bujang...

    ReplyDelete
  9. Tq adi, sik la nabes ilak mun nak polah persiapan.. Sebulan jak gik tinggal..

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...