Wednesday, November 21, 2012

Radiodread : Jelmaan Semula "OK Computer" Dalam Bentuk Reggae Dan Ska!

Cover Album of Radiodread (2006)
 Let Down And Hanging Around, Crush Like A Bug In The Ground...

Apa akan berlaku jika sebuah album dari sebuah band alternative terulung dunia iaitu Radiohead diberi nafas baru dalam genre yang totally different tetapi diminati oleh kebanyakan peminat muzik seluruh dunia? Hasilnya ialah Radiodread. Pertama kali aku tahu pasal projek band ini ialah melalui seorang rakan blogger iaitu Kaboi Tanduk yang pernah beri komen di blog aku ini dan recommend aku untuk mengenali dengan lebih lanjut tentang Radiodread.

Easy Star All-Stars (picture taken from the official website)
Radiodread merupakan sebuah album cover (rilisan tahun 2006) dari kelompok artis2 reggae dari label Easy Star All Stars yang berpengkalan di New York, USA. Ianya merupakan sebuah album yang merangkumi lagu2 dari album OK Computer (asalnya dari Radiohead dan merupakan album ketiga mereka, diriliskan pada tahun 1997) dan diberi nafas baru dengan interpretasi alunan muzik reggae dan ska. Apa yang menariknya pasal projek band ini ialah mereka sebelum ini pernah membuat taktik yang sama dalam me-reggae-kan album Pink Floyd yang berjudul Dark Side Of The Moon dan diberi judul Dub Side Of The Moon pada tahun 2003. Pada tahun 2009 pula, album The Beatles yang berjudul Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band pula diberi "rawatan" yang sama dan yang menarik mengenai ketiga2 album ini, sambutan dari pelbagai peminat (samada dari genre rock atau reggae) amat luar biasa dan menakjubkan.

Tidak ada satu pun lagu dari album OK Computer ini tidak di-reggae-kan, sehinggakan lagu berbentuk puisi iaitu "Fitter Happier" juga diolah dalam percakapan berslanga Jamaica. Pihak Radiohead juga menyukai album cover ini. Thome Yorke dan Jonny Greenwood memberi pujian yang tinggi pada album ini dan melabelkannya sebagai "truly astounding".

Radiodread (Easy Star All-Stars) - Karma Police (Live at Brighton, December 2006)

Radiodread (Easy Star All-Stars) - Paranoid Android (Live at London 2006)

Radiodread (Easy Star All-Stars) - No Surprises


13 comments:

  1. Ive heard of Radiohead. I know a guy who is into that group sampai aku pun selalu dengar. Haha. But this Radiodread sounds like a remake, or a music spoof (if there's a word).

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's more like a reboot version of Radiohead...Radiodread gave justice to these songs from the album...haha at least these version is more danceable,if there is such a word haha...

      Delete
  2. Paranoid android masih lagi di sukai walau telah di reggae kan

    ReplyDelete
  3. I'm not into Radiohead...tapi yang ni macam layan la pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beat reggae memang mengasyikkan bro..x sah kalau x layan hehe...anyway hari ni hari berkabung,MU kalah mlm tadi lwn Galatasaray....ermmm

      Delete
    2. sabar.... kalah sekali baru...kaki dah sebelah masuk ke Pusingan kedua...hehehe

      Delete
    3. Mudah2an menang 2nd round nanti

      Delete
  4. dulu tak pernah tahu, baca blog ni baru tahu kewujudan such a group

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha for our knowledge also bro...thanx for reading

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...