Tuesday, May 21, 2013

The Smiths - That Joke Isn't Funny Anymore (Taken From The Album "Meat Is Murder")



Entah la, semenjak kebelakangan ni, aku asyik mainkan CD The Smiths sahaja di dalam kereta. Mungkin disebabkan usia aku yang sudah masuk kelab 3 Series (umur 30'an) ni aku seringkali mempunyai keinginan untuk mendengar lagu2 band rock lama2 terutama sekali dari era 80'an mahupun 90'an. Cuba untuk memahami muzik band2 yang aku pernah terlepas pandang suatu ketika dahulu. 

The Smiths on stage

Tapi penekanan aku sekarang lebih kepada band2 British era 80'an yang pernah menjadi mahsyur suatu ketika dahulu seperti New Order, Joy Division, Happy Mondays, Stone Roses, Ocean Colour Scene dan semestinya The Smiths. Gabungan Johnny Marr selaku gitaris utama serta pembikin melodi2 yang masyuk di dalam muzik The Smiths, digandingkan pula dengan puisi2 sarkastik tetapi menggambarkan realiti sebenar kehidupan dari Morrissey sungguh menakjubkan dan magis tersebut masih dapat dirasai sehinga kini melalui beberapa rilisan2 mereka yang masih terjual di pasaran.

Sebenarnya banyak lagu2 hits mereka ni yang aku suka, cuma beberapa minggu ni lagu yang sering aku putarkan sentiasa ialah That Joke Isn't Funny Anymore yang diambil dari album Meat Is Murder. Pada pemahaman aku, lagu ini menggambarkan tentang kesunyian yang dihadapai oleh mana2 invididu sehingga boleh menjerumus ke arah suicidal tendency (keinginan untuk bunuh diri). Dalam beberapa artikel yang aku baca di internet, Morrissey menggambarkan lirik2 yang ada di dalam lagu ini tentang hubungan bandnya dengan pihak wartawan yang sering melabelkan Morissey seorang yang "fake" dalam berkarya. Aku kurang bersetuju dengan pendapat tersebut, kerana bagi aku Morrissey ialah seorang penulis puisi yang terlalu berterus terang dalam berkarya sehinggakan ada sesetengah lirik tulisannya agak offensive dan rebellious especially apabila melibatkan beberapa isu seperti ketuanan empayar monarki England (yang sungguh dibenci oleh Morrissey) dan penganiyaan binatang.

Secara peribadi, pengertian serta tafsiran aku agak berbeza dengan apa yang cuba disampaikan oleh The Smiths untuk lagu ini. Lagu ini sesuai menjadi layanan jiwa tika sedang melalui proses Middle Life Crisis seperti yang aku alami sekarang ini. Maafkan aku jika agak emosi pada entri kali ini, mungkin ianya cuma proses kematangan bagi aku kot. Aku pun tak pasti. Sometimes at this stage of life, you feel that you need to evaluate yourself and find your relevancy within the community that you live with. Especially yang melibatkan kegiatan bermuzik aku, kadang2 aku rasa ingin mengundur diri dari dunia muzik, tetapi beberapa situasi yang tidak diduga pasti akan mengheret aku kembali aktif bermuzik. Mungkin ada hikmahnya, aku pun tak pasti.

Mujur ada isteri yang memahami dan anak sebagai penghibur hati. Pada peringkat umur begini, aku seharusnya lebih menumpukan perhatian kepada mereka, bukan muzik. Apa yang perlu aku lakukan sekarang ialah membentuk keseimbangan di antara keluarga dan minat aku. Kalau boleh lebihkan perhatian pada keluarga, insyaAllah hidup akan lebih bermakna. Kekuatan spiritual juga amat penting. Jika solat 5 waktu tak dijaga, nescaya hidup akan hilang arah tujuan. Hanya Allah tempat kita meminta segala macam pertolongan, termasuklah ketenangan jiwa. 

Enough with my gibberish words, jom kita layan lagu ni. Check out the lyrics too:

The Smiths - That Joke Isn't Funny Anymore
Park the car at the side of the road
You should know
Time's tide will smother you
And I will too
When you laugh about people
Who feel so very lonely
Their only desire is to die
Well, I'm afraid
It doesn't make me smile
I wish I could laugh

But that joke isn't funny anymore
It's too close to home
And it's too near the bone
It's too close to home 
And it's too near the bone
More than you'll ever know...

Kick them when they fall down
You kick them when they fall down...

It was dark as i drove the point home
And on cold leather seats
Well it suddenly struck me
I just might die with a smile on my face after all...

I've seen this happen in other people's lives
And now it's happening in mine...


The Smiths - That Joke Isn't Funny Anymore (Live at Madrid)

10 comments:

  1. ..Tajuk album yang dalam maknanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ianya boleh jadi double meaning ataupun single meaning....hehe

      Delete
  2. Biasa la tu bro..apa pun aku harap kau tetap tabah menghadapi dugaan dan cabaran..
    Btw,nice review,tajuk " meat is murder" tu mendalam maksudnya..(sama pendapat dengan bro wan)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe semua kita pasti akan melaluinya...meat is murder? Daging itu pembunuhan hehe...

      Delete
  3. midlife crisis...semua mat rock/metal akan mengalamainya...hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku ingat aku sorang ajer...im not the only one

      Delete
  4. Alan smith aku tau, adrian smith, goldsmith, blacksmith,
    Tapi the smiths aku tak tahu haha

    ReplyDelete
  5. best jugak layan lirik Morrissey..

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...