Monday, March 24, 2014

CD Review : Weezer - The Green Album (2001)

Weezer - The Green Album (2001)

Dari Kiri: Mikey Welsh (bass), Rivers Cuomo (vocalist, guitar), Brian Bell (lead guitar), Patrick Wilson (drums)

CD ini aku perolehi melalui jualan mega-sale yang dikelolakan oleh blog Doc Ben iaitu Krenmaut beberapa minggu yang lepas. Ada banyak lagi cd yang aku beli dari beliau, tapi nantilah aku buat review. Buat satu-satu yer, jangan gelojoh haha. Apa yang menarik dalam senarai CD yang ada dalam jualan mega-sale tersebut ialah banyak title untuk muzik era 90'an (yes!).

Terdapat 10 lagu semuanya

Sebenarnya kalau diikutkan, aku sudah ada album ini cuma dalam bentuk kaset. Alhamdulillah kaset itu masih ada dalam simpanan, tidak dalam kategori pinjam-tak-bagi-balik-oleh-member. Bagi mereka yang zaman remajanya di dekad 90'an dan meminati muzik alternative rock, Weezer bukanlah nama yang asing. Malahan band ini mempunyai reputasi nya yang tersendiri di dalam komuniti genre tersebut. Band yang dipimpin oleh Rivers Cuomo ini pernah menghasilkan 2 buah album sebelum ini iaitu Self Titled (a.k.a. Blue Album) rilisan tahun 1994 dan Pinkerton pada tahun 1996.

Inlay dan CD (kedua2nya warna hijau)

Sebenarnya selepas kejayaan album Pinkerton pada dekad 90'an banyak peminat mereka tertanya-tanya bilakah akan keluarnya album terbaru Weezer. Sebelum album ketiga ini diriliskan, aku pernah juga terfikir bahawa Weezer cuma sekadar one-hit-wonder band disebabkan tiada langsung sebarang album selama 5 tahun. Ada khabar mengatakan yang Rivers Cuomo sedang melanjutkan pelajarannya di Harvard pada ketika tempoh hiatus tersebut.

Gambar Weezer secara live di dalam inlay

Sangkaan aku silap sebenarnya apabila Weezer keluar dengan album ini, masa album ini telah diriliskan, aku sudah pun menyambungkan pelajaran di peringkat diploma di semenanjung sana. Masa kolej dulu, lagu2 Weezer dalam album ini seperti Hash Pipe, Island In The Sun dan Photograph merupakan beberapa lagu wajib yang sering dibawa semasa waktu jamming bersama rakan2 (dulu aku dan rakan2 suka jamming di sebuah studio berhadapan dengan Metro Kajang, tak jauh dari kolej aku jugak ni). Oh ya masa di sekolah menengah sebelum itu pun aku sering jugak jamming bersama rakan2 bawak lagu Weezer dari 2 album terdahulu seperti Say It Ain't So, The Good Life, Undone - The Sweater Song dan Butterfly.

Jika anda seorang peminat setia Weezer, anda pasti akan perasaan tentang perbezaan dari segi sound untuk album ketiga ini. Berbeza dengan 2 album terdahulu yang soundnya agak raw, bunyian distortion yang berkecamuk, punk-oriented dan mempunyai elemen garage rock, album ketiga ini lebih ke arah yang agak commercial, pop song dan easy-listening. Tiada lagi pengaruh grunge dalam muzik mereka. Mungkin mereka juga semakin matang dalam mengubah lagu2 mereka. Tidak seperti album Pinkerton, album ini mudah diterima oleh pengkritik muzik dan banyak mendapat review yang positif. Tapi bagi aku, sekadar pendapat sahaja lah, aku rindu dengan attitude Seattle Punk dalam muzik mereka di dalam 2 album sebelum itu.

Walaupun aku membeli cd ini melalui Doc Ben, ironinya beliau ada menyatakan (rujuk entri beliau di SINI) bahawa agak sukar beliau menghadam muzik bawaan Weezer ini. Haha aku faham perasaan beliau, sama jugalah situasinya pada aku yang sampai ke hari ini masih tak dapat terima muzik Dream Theater dan Megadeth. mungkin itu selera masing2. Tak dapat nak salahkan sesiapa. Maafkan saya kalau saya tak dapat masuk muzik Abang Mus huhuhu...

Weezer - Hash Pipe

Weezer - Island In The Sun

Weezer - Photograph

9 comments:

  1. bab ni aku seiring dan sejalan dengan Dr Ben...hahaha...

    ReplyDelete
  2. Anyway gini baru aku dapat tengok cammana packaging2 band2 yang aku tak pernah dengar muzik dorang.

    ReplyDelete
  3. Cd sleeve yg terlalu simple bosan jugak, bro dep....huhu

    ReplyDelete
  4. Weezer ni memang aku skip...
    tgk pun dh tak berkenan... hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha nampak gaya nya aku lone ranger la dalam hal weezer ni.....sedih™

      Delete
  5. Cuma satu lagu dia je yg selalu kuar radio..lain suma aku tak tau..heheh..tapi takpa ko dah review pun ok bro,at least aku dapat tau serba sedikit pasal muzik diorang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, sharing is caring...info psl muzik yg aku suka la hehe...cuma still consider aku ni forever alone huhu....sedih™

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...