Thursday, January 15, 2015

CERKAS : AKU, ALAM MISTIK DAN ROCK & ROLL (BAHAGIAN PERTAMA)

Nasrul terloncat-loncat bagai kera kena belacan sambil menghayunkan gitar Ibanez Gio berwarna biru itu di dalam bilik nya. Kepalanya dihayunkan mengikut rentak muzik keras itu. Bunyi yang keluar dari gitarnya itu dibingitkan lagi dengan pantulan dari amplifier Marshall nya. Bergegar lantai kayu di rumah kuarters kerajaan itu dibuatnya, tapi Nasrul tidak keruan. Sambil mendendangkan lagu "La Ngomber" nyanyian asal kumpulan The Swallows dengan gitarnya itu, Nasrul juga bernyanyi dengan nada suara growl ala Varg Vikernes dari band Burzum, menunjukkan beliau adalah peminat muzik gelap iaitu Black Metal sejati. Waktu itu musim cuti sekolah, budak-budak di asrama sekolah tempat Nasrul bekerja itu sudahpun balik ke kampung halaman masing-masing. Tiada guru besar di pandangan. Sekolah juga jauh dari hiruk pikuk kota. Tinggal beberapa kakitangan sekolah saja yang tinggal di situ termasuk Nasrul. Apa lagi, "Sekolah ini aku yang punya!" teriak Nasrul sekuat hatinya.

Sedang Nasrul asyik bermain gitar di dalam rumah kuarters nya, nun di pinggir hutan, tidak jauh dari pagar sekolah, Zos Kia Kultus, seekor jin yang telah hidup sejak dari Tamaduan Sumeria telah lama bertenggek di atas pohon kayu balak, memerhati kelibat Nasrul yang lintang pukang itu. "Celaka punya manusia! Malam ni siap kau aku sedut jiwamu sedikit demi sedikit...." bebel Zos Kia Kultus yang tidak tahan dengan bunyi bising dihasilkan oleh gitar Nasrul tersebut.

Sekian.

(Aku, Alam Mistik dan Rock N Roll. Bahagian pertama)

5 comments:

  1. gantung... bahagian seterusnya...

    ReplyDelete
  2. serius, kalau letak gambar hiasan "nasrul bersama gitar ibanez gio birunya", aku pasti entri ni akan nampak lebih menarik

    contohnya gambar ni

    ReplyDelete
  3. alamak...hantu pun tak tahan dengar black metal...hahaha..

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...