Monday, September 21, 2015

CERKAS : BUKU RESEPI MASAKAN ANARKI


YB Murad perlahan-lahan menarik nafas. Kakinya terasa masih berat untuk melangkah. Sejurus namanya dipanggil untuk naik ke pentas, perasaan berdebar-debar mulai menguasai dirinya. Namun setelah mengucap kalimah istighfar beberapa kali, dirinya kembali tenang dan mula mengingati kata-kata yang harus diucapkan apabila berada di atas pentas nanti. Dia mula mengatur kolar bajunya, terus bangkit dari tempat duduknya lalu berjalan menyelusuri beberapa meja di dalam dewan itu. Semasa dirinya melewati meja-meja tersebut, khalayak ramai mula memandangnya. Ada yang bertepuk tangan. Ada juga yang senyum dan hanya membisu. YB Murad sebenarnya bukan calang-calang wakil rakyat. Kelantangan beliau berucap di hadapan orang ramai sungguh menakjubkan. 

Kata-katanya penuh hikmah dan banyak menyindir kepimpinan kerajaan di negaranya sekarang. Namun begitu beliau masih lagi berada di dalam parti komponen yang berpaksikan kerajaan pusat. Pernah juga dia terfikir untuk menyertai parti pembangkang. Namun hasratnya terbatal kerana merasakan pergerakan politik berhaluan kiri tersebut tidak membina dan menguntungkan rakyat. Mungkin juga dia merasakan adalah lebih untuk dirinya memperbetulkan dahulu apa yang tidak kena di dalam parti berpaksikan kerajaan yang ada sekarang. Beliau masih percaya Kesatuan Dacing yang dia sertai ini mampu menyempurnakan hasrat dan impian rakyat. Pergerakan tersebut telah menyatukan pelbagai parti komponen dari seluruh negara Euthanasia selama 50 tahun semenjak negara itu mencapai kemerdekaan dahulu.

Sesampainya YB Murad di atas pentas, tanpa membuang masa beliau terus menuju ke rostrem, tempat berucap berbentuk segiempat yang mempunyai alat pembesar suara. Di belakangnya terbentang luas banner yang menunjukkan kemegahan Kesatuan Dacing yang dianggotainya. Hari ini merupakan Perhimpunan Agung Kesatuan Dacing ke-50 yang melibatkan pelbagai parti komponen yang turut menyertai pergerakan tersebut. Di atas banner tersebut tersergam indah logo parti dan wajah pemimpin-pemimpin negara serta bendera Euthanasia, namun hatinya masih gundah gulana sebenarnya, mengenangkan dirinya menyimpan seribu satu rahsia di dalam parti yang begitu tidak menyenangkan hatinya. 

Setelah balik dari mengerjakan ibadah umrah seminggu lepas, hatinya bagaikan dibuka segala hijab yang menggelapkan iman di dalam dirinya. Semasa melakukan solat sunat taubat di hadapan Kaabah pada masa itu, air mata bercucuran membasahi wajahnya sebagai tanda menyesali segala pelbagai perkara mungkar yang dilakukannya sebelum itu, terutama sekali sepanjang kariernya sebagai ahli politik yang selalu bergelumang dengan dosa. Penyesalan yang tidak berkesudahan, namun dia berharap agar Allah menerima taubatnya.

Sebelum YB Murad berangkat ke majlis Perhimpunan Parti Dacing berkenaan, beliau sempat berborak ringkas dengan isterinya Hajah Maisarah di rumah sambil memberikannya sesuatu. "Sayang, abang ada sesuatu nak bagi kat awak," katanya kepada isteri tercinta. "Benda apa abang nak bagi kat saya ni?" soal Hajah Maisarah. YB Murad menyerahkan satu bungkusan kepada isterinya. Dia tahu isterinya merupakan antara insan di dalam dunia ini yang boleh dipercayai. 

"Sayang, dalam bungkusan ini mengandungi beberapa cakera padat berbentuk DVDRom serta satu external hard disk berkapasiti 500 GB. Di dalamnya mengandungi pelbagai transaksi kewangan berbentuk lejer dalam format Microsoft Excel serta beberapa pautan yang boleh mengaitkan kepada beberapa laman web yang cukup rahsia dan terlindung. Di dalam hardisk juga disertakan beberapa kata laluan untuk laman web berkenaan"

"Apa yang abang cakap ni? Maisarah tak faham," kegusaran di hati Hajah Maisarah semakin menebal. 

"Abang nak perbetulkan apa yang abang buat salah selama ni. Selama abang menjadi timbalan menteri kewangan peringkat exco negeri selama 5 tahun ni, pelbagai benda tak elok abang perhati berlaku dalam pengurusan kewangan di dalam kerajaan baik dari peringkat negeri mahupun persekutuan. Pelbagai kejadian pecah amanah berlaku di peringkat kementerian, pihak Suruhanjaya Siasatan Rasuah juga menjadi tali barut di dalam jenayah tersebut, Pihak polis sudah lama maruah mereka dibeli oleh bapak-bapak menteri yang rakus untuk mencari keuntungan bawah meja. Ya, abang mengaku dahulu abang juga bersubahat sama dalam melakukan perkara tersebut. Sekarang abang dah insaf. Abang rasa sudah tiba masanya kita dedahkan kepada rakyat tentang perkara yang sebenar. Presiden negara ini sudah tidak boleh digunapakai lagi"

"Tapi kenapa sekarang bang? Dengan siapa saya nak bagi benda ni? Saya bukannya celik IT pun," Hajah Maisarah makin bingung dengan penjelasan suaminya itu.

"Di dalam bungkusan ini juga ada senarai nama yang boleh awak hubungi. Jika ada apa-apa berlaku kepada abang malam ni di majlis perhimpunan nanti, awak serahkan beberapa DVDrom di dalam bungkusan ini kepada mereka. Manakala hard disk ini pula awak kena serahkan kepada Tuan Yazid Azfar, editor Buletin Sayap Kiri. Dia kawan lama saya, abang percayakn dia. Di dalam bungkusan ini ada nombor telefon Tuan Yazid Azfar berserta dengan alamat kediamannya sekali. Percayalah sayang, abang buat ini semua sebab abang masih cintakan negara kita ini. Euthanasia perlukan pembaharuan. Ianya perlu bebas korupsi," ujar YB Murad kepada isterinya yang masih terpinga-pinga.

YB Murad berhenti mengelamun seketika. Seakan baru sedar dari mimpi. Rupa-rupanya beliau masih lagi di atas pentas Perhimpunan Agung Kesatuan Dacing tadi. Tanganya menggapai microphone di atas rostrem pentas tersebut. Dia memperbetulkan kedudukannya untuknya selesa berdiri. YB Murad memulakan kata-katanya dengan ucaptama kepada ketua kesatuan tersebut yang juga merupakan presiden negara Euthanasia, iaitu Pehin Sri Jibraun. Dari atas pentas tersebut YB Murad dapat melihat dengan jelas wajah presiden tersebut di hadapannya, selang beberapa meter sahaja.

Setelah beberapa minit kemudian, YB Murad memulakan ucapannya dengan beberapa kata motivasi buat semua ahli yang menghadiri perjumpaan tersebut. Hatinya terasa lapang dengan menyatakan bahawa masih ada di kalangan pemimpin negara ini yang mahu berkhidmat untuk rakyat...cuma bilangannya agak sedikit.Kemudian ucapan YB Murad bertukar pula situasinya. Kali ini lebih kepada menghentam perilaku beberapa ahli Kesatuan Dacing yang terdiri daripada menteri-menteri di peringkat persekutuan. YB Murad mencela sekeras-kerasnya perbuatan pecah amanah, rasuah dan perjudian menggunakan wang kerajaan di peringkat persekutuan yang telah dilakukan oleh beberapa menteri berkenaan. Tanpa segan silu, YB Murad menyebut beberapa nama menteri yang beliau maksudkan tadi. Dewan perhimpunan menjadi kalut dan kecoh buat seketika. Ramai yang tidak menjangka perkara ini akan terjadi.

YB Murad dapat melihat perubahan riak wajah presiden Pehin Sri Jibraun yang menjadi merah padam di bawah pentas tersebut. Presiden tersebut nampaknya tidak senang duduk. YB Murad meneruskan lagi hujahnya dengan mengutuk beberapa lagi kes-kes skandal yang melibatkan presiden Pehin Sri Jibraun sendiri. Habis la kau kali ini Jibraun, bisik hati YB Murad. Kelihatan ada beberapa pengawal keselamatan mula menghampiri pentas di mana YB Murad masih lagi berucap. YB Murad tidak peduli, apa nak jadi jadilah. Sebelum beliau menggulungkan ucapannya, YB Murad sempat memberikan beberapa kata amanat kepada tuan presiden.

"Selama ini saya ingatkan negara Euthanasia ini negara Islam berdaulat. Saya ingatkan kesemua pemimpin negara ini takut pada peraturan Allah. Nampaknya saya silap besar. Kebanyakan di antara pemimpin negara ini sama sahaja situasinya dengan negara jiran kita iaitu Malaysia yang terkenal dengan korupsinya. Semuanya tidak ikhlas berkhidmat untuk negara. Di manakah rasa tanggungjawab anda kepada rakyat? Hakikatnya rakyat negara ini masih lagi kebuluran akibat tindak tanduk kita," Luahan perasaan YB Murad dituturkan secara teratur supaya ianya sampai kepada kesemua pendengar di bawahnya.

POOOOOWWWW! kedengaran satu bunyi tembakan di dalam dewan tersebut. Kesemua hadirin yang berada di persidangan tersebut bertempiaran lari. Baik menteri, ketua pemuda mahupun ahli biasa, kesemuanya lari berselerakan di dalam dewan tersebut mencari jalan keluar. Presiden Pehin Sri Jibraun pula telah diiringi oleh beberapa pengawal peribadinya untuk keluar dari dewan tersebut.

Setelah membuat ucapan tersebut, YB Murad merasakan ada darah panas keluar dari dadanya. Beliau sempat memegang dadanya dengan tangan kanannya. Lalu badannya rebah ke lantai pentas tersebut. Tiada siapa peduli tentang dirinya di atas pentas tersebut buat seketika. Pandangan YB Murad mula berpinar-pinar seakan nyawanya sudah sampai ke penghujung. YB Murad cuba untuk menenangkan fikirannya di dalam situasi yang kalut itu. Lidahnya cuba untuk mengucap syahadah dalam keadaan bergetar-getar. Berjaya juga dia menghabiskan ucapan syahadahnya itu. Selang beberapa saat selepas itu, dadanya mula membuat hembusan terakhir. YB Murad seolah-olah telah menjangkakan perkara tersebut akan berlaku. Dari mana datangnya peluru yang menembusi dadanya itu, itu dia tidak tahu dan tidak mahu tahu. Tugasnya kini sudah selesai. Kini jasadnya telah terbujur kaku di atas pentas tersebut. Manakala suasana di dalam dewan tersebut makin kecoh dan tidak dapat dikawal.

Nasrul sudah selesai membuat tugasannya. Tembakan yang dibuatnya tadi menggunakan senapang moden buatan Rusia itu telah kena pada sasaran yang diinginkan. Peluru yang dimuntahkan oleh senapangnya tadi telah menembusi tubuh wakil rakyat yang malang itu. Posisi Nasrul untuk menembak sasarannya itu juga dianggap strategik, ianya terletak di atas syiling dewan pada bahagian paling hujung sekali. Namun ianya tidak menghalang pandangan Nasrul. Tugasnya sebagai pembunuh upahan sudah selesai. Seperti biasa, pelanggannya akan menghubungi Nasrul tentang pembayaran apabila tugasannya sudah selesai.

Apa yang Nasrul tidak tahu ialah sumber kewangan yang membiayai tugasannya untuk membunuh wakil rakyat itu datangnya dari dana kerajaan Euthanasia juga.

Semenjak peristiwa pembunuhan YB Murad semasa Perhimpunan Agung Kesatuan Dacing yang ke-50 seminggu yang lalu, pelbagai peristiwa yang merubah corak kehidupan di negara Euthanasia telah berlaku. Nilai matawang Euthanasia jatuh mendadak dari $1 = RU (Ringgit Euthanasia) 4.20 kepada $1 = RU 5.00. Kadar Inflasi sudah mencapai tahap yang membimbangkan di mana harga barangan sudah tidak dapat dikawal pihak penguatkuasa. Rusuhan demi rusuhan yang berunsurkan anti kerajaan kian rancak dilangsungkan di beberapa ibukota penting di Euthanasia. Rakyat sudah jemu dan muak dengan sistem birokrasi kerajaan serta serkularisme yang semakin menyekat kebebasan mereka untuk bersuara. Presiden Pehin Sri Jibraun harus digugurkan dari pucuk pimpinan negara secara total!

Rusuhan berlaku di mana-mana, tidak kira di bandaraya mahupun di pekan kecil. Acapkali berlaku kebakaran besar di kebanyakan bangunan milik kerajaan di beberapa ibu negeri di dalam Euthanasia. Ini adalah akibat lontaran molotov cocktail (sejenis bahan letupan atau bahan api buatan sendiri) hasil balingan beberapa pihak pemberontak. Kebanyakan mereka ini berhaluan kiri dan inginkan pembaharuan di dalam kerajaan. Sentimen anti kerajaan dilaungkan di setiap penjuru negara tersebut. Rata-rata rakyat sudah mula muak dan jelik melihat pemimpin-pemimpin negara mereka yang hanyalah seperti talam dua muka. Manis di mulut tetapi habuk pun tarak. Paling menyedihkan apabila janji-janji manis yang ditaburkan oleh para pemerintah sebelum pilihanraya kebanyakannya memberi seribu harapan buat golongan miskin tegar di negara itu. Sampai mati mereka tidak akan merasa kesenangan hidup jika para penyangak masih lagi menjawat perjawatan yang eksklusif di parlimen.

Nasrul melihat dari kaca tingkap apartmentnya itu. Walaupun dalam kepekatan malam masih terlihat dengan jelas beberapa kepulan asap dari kejauhan. Ianya dirasakan tidak jauh dari apartment mewah yang didiami oleh Nasrul. Ah, pihak pemberontak sudah buat rusuhan lagi malam ini, bisik hati Nasrul. Dia bosan dengan keadaan itu. Dia tidak sukakan kekecohan namun tidak juga dia berharap pada kehidupan yang aman damai di negaranya ini kerana pendapatnya ianya agak mustahil. Sebelum bergelar seorang pembunuh upahan, Nasrul pernah menganggotai pasukan tentera diraja Euthanasia. Dia pernah diberi pingat jasa gemilang sebagai salah seorang penembak tepat yang diakui kehebatannya. Walaupun sudah mendapat pangkat Leftenan Muda namun baginya menjadi penjawat awam di negara Euthanasia, terutama sekali menjadi seorang askar merupakan satu kerja yang sia-sia. Lagipun Nasrul sudah bosan dengan menerima arahan setiap masa. Dia lebih suka bebas dalam membuat keputusannya sendiri, dan akhirnya keputusannya itu membawa dirinya menjadi pembunuh upahan yang sering diambil khidmatnya oleh orang golongan atasan.

Dia bingkas bangun dari tempat duduknya. Pandangannya tidak lagi tertumpu kepada suasana malam di luar tingkap yang berkecamuk itu. Dia membuat keputusan untuk keluar sekejap dari apartment mewahnya itu. Dia lebih suka memanjat melalui tangga kecemasan di bangunan apartmentnya itu dan terus menuju ke bahagian paling atas semata-mata untuk menghirup udara malam yang segar. Di bahagian atas yang bertindak sebagai atap bangunan tersebut merupakan tempat paling strategik untuk melihat pemandangan keseluruhan bandar kosmopolitan itu. Nasrul keluar dari apartmentnya lalu mengunci pintu hadapan. Nasrul berjalan dalam perasaan bersahaja sambil menuju ke pintu kecemasan yang akan menghalanya ke kawasan anak tangga.

Sedang dalam perjalanan, Nasrul berselisih dengan seorang wanita yang memakai purdah serba hitam di hadapannya. Wanita tersebut hanya tertunduk malu. Di bangunan apartment ini memang banyak warga asing terutamanya dari negara asia barat. Kebanyakannya mereka adalah ahli perniagaan yang terlibat dalam industri minyak dan gas. Nasrul hanya berlalu pergi tanpa ambil kisah terhadap wanita tersebut. Wanita berpurdah tadi kini berjalan melewati Nasrul dan terus berjalan membelakanginya.

ZUUSSSSSHHH! Tiba-tiba ada bunyian angin kencang berskala kecil melewati pangkal leher Nasrul. Sebutir peluru sudah menembusi rengkung lehernya. Mata Nasrul terbeliak setelah tembakan tanpa bunyi itu mengenai dirinya. Jasad Nasrul perlahan-lahan jatuh ke lantai. Belum lagi sempat mengatur posisi tubuhnya untuk baring di lantai, ada 2 lagi tembakan tanpa bunyi terkena pada bahagian dadanya yang bidang itu. Pancutan darah mula keluar dari dadanya. Keperitan yang dialaminya tidak dapat dibendung lagi.

Sedang mata Nasrul meliar mencari siapa yang bertanggungjawab menembaknya, kelihatan perempuan berpurdah hitam yang dilihatnya sebentar tadi berjalan semakin dekat padanya sambil mengacukan sepucuk pistol semi automatik berbucu silencer ke arahnya. Nasrul kehairanan sambil bertanya di hati, siapakah wanita ini? Sejujurnya Nasrul tidak menyangka perkara ini akan berlaku.

"Kau siapa? Kau nak apa dari aku, bangsat!" Herdik Nasrul kepada penembak wanita yang berada di hadapannya itu walaupun dalam keadaan tidak bermaya. Liat sungguh nyawa Nasrul untuk berpisah dari jasad. Wanita berpurdah tadi hanya diam sahaja tetapi tangannya masih mengacukan pistolnya ke arah Nasrul. Dilepaskan sekali lagi tembakan menuju ke arah kaki dan tangan Nasrul. Nasrul menjerit kesakitan. Sebentar kemudian wanita berpurdah itu berjalan semakin dekat ke arah Nasrul. Kali ini bucu pistol yang bersilencer itu menuju ke arah dahi Nasrul.

"Kau nak apa sial!!!! Kau ingat kalau kau dah bunuh aku, kau dapat lari? Akan ada lagi mereka yang akan mencari kau nanti hahahaha!" Kata Nasrul dengan bongkaknya walaupun seringkali meraung kesakitan. Perlahan-lahan wanita tadi membuka purdahnya. Kelihatan wajah seorang wanita setengah abad sedang senyum memerhati Nasrul. Nasrul tidak kenal akan wanita tersebut. Namun dari riak wajah wanita tersebut seakan sudah lama mengenali Nasrul.

"Kau sudah bunuh suami aku, kini giliran kau pula untuk aku bunuh," ujar wanita misteri tersebut. Tanpa melengahkan masa, wanita itu menekan picu pistolnya lalu memuntahkan sebutir peluru yang kemudiannya menembusi tengkorak Nasrul. Darah pekat mengalir dari kepala Nasrul lantas mengotori lantai tingkat bangunan apartment mewah itu. Otak Nasrul terburai melewati kepalanya. Kini Nasrul sudah tidak bernyawa.

Hajah Maisarah cepat-cepat menyembunyikan pistolnya itu ke dalam jubahnya tadi. Purdah yang dilonggarkan tadi kembali menutupi mukanya. Tugasnya kini sudah selesai. Dendamnya sudah terbalas. Segala amanat dari arwah suaminya sudah dilunaskan. Semua maklumat tentang kepincangan dalam kerajaan Euthanasia telah berada di dalam tangan media massa negara tersebut. Kini hatinya puas. Hajah Maisarah berlalu pergi meninggalkan mayat Nasrul berlumuran darah dan bergelimpangan di atas lantai.

Ternyata Euthanasia bukanlah negara suci namun masih ada harapan untuk membaiki keadaan dengan melenyapkan manusia-manusia berhati syaitan di negara tersebut, satu persatu. 

TAMAT

3 comments:

  1. Clap Clap Clap. Aku baca penuh debaran dan aku paling suka part si Nasrul the pencacai tu kena tembak first time dia jatuh dia belum sempat letak posisi jatuh dah kena tembak lagi.
    That was the best.
    Jadi kira aku kena fikir sendiri ye what happen to the President Jibraun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, begitulah kiranya tuan deaf....haha kena imagine sendiri lah bagaimana endingnya untuk President Jibraun...bak kata Axl Rose, "Use Your Illusion" hahah

      Delete
    2. yup, begitulah kiranya tuan deaf....haha kena imagine sendiri lah bagaimana endingnya untuk President Jibraun...bak kata Axl Rose, "Use Your Illusion" hahah

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...