Wednesday, December 2, 2015

Rombongan Bintulu Metalheads Ke Gig "Sarawak Black Death Fest 2015"

Sejujurnya ini bukanlah satu review yang lengkap tentang event ini. Cuma sekadar catatan ringkas dari aku sebagai saksi kejadian.

Event ini sebenarnya berlaku pada tarikh 28 November 2015 yang lalu, hari sabtu yang indah untuk para remaja berpelesaran di mana-mana bandar di Malaysia ini. Namun begitu gig dibuat di Sibu, Sarawak. Kira-kira dalam 215 kilometer jaraknya dari Bintulu. Aku dan Rody (drummer kumpulan Erectus) berangkat dari Bintulu kira-kira dalam pukul 7:30 pagi begitu. Kami juga ditemani dengan gitaris utama band tersebut iaitu saudara Sallem yang sering memperagakan gitar bercacak dan berdurinya apabila membuat persembahan di atas pentas. Perjalanan kami mengambil masa 5 jam untuk sampai ke destinasi. Kalau diikutkan perjalanan kami boleh sahaja disingkatkan dalam tempoh 3 jam sahaja, namun atas dasar hendak berkonvoi dengan sahabat-sahabat seperMETALan yang lain dari Bintulu, maka kami pun banyaklah membuang masa menunggu rakan-rakan yang lain.

Dari kiri: Sallem dan Rody (dari band Erectus) sedang berposing di tepi jalan

Setibanya kami di Sibu, tanpa membuang masa Rody selaku pemandu terus ke venue gig iaitu Apollo KTV. Pada tahun lepas, gig Sarawak Metal Regime yang dibarisi dengan band-band yang dahsyat belaka seperti Brain Dead, Larrong, Voltan dan banyak lagi pernah dibuat di venue ini. Aku rasa ada banyak lagi gig-gig metal pernah dibuat di pub ini. Aku pun dah lupa. Tapi antara yang paling aku takkan lupa sampai bila-bila ialah semasa Sil Khannaz turut serta dalam salah satu gig anjuran Menjrex Nerto (diasaskan oleh saudara Tazudin dari band Larrong). Event itu merupakan kemunculan pertama Sil Khannaz di atas pentas gig yang diadakan di Sarawak. Kalau tak silap aku dalam tahun 2005 rasanya. Wow, sudah 10 tahun berlalu rupanya.

Ok berbalik kepada event Sarawak Black Death Fest tadi, sesampainya aku di venue tersebut, tanpa membuang masa aku buka satu meja plastik yang mudah dilipat di hadapan pun tersebut. Ya, kali ini aku datang ke gig bukan untuk perform dengan mana-mana band. Aku ke sini atas pelawaan pihak penganjur (terima kasih buat saudara Zaidell, penghulu Mukah Metal Legion) untuk mempromosikan buku "Pentagram Di Atas Pusara" di kalangan pada metalheads yang lain. Sambutannya syukur alhamdulillah, sungguh menggalakkan. Kebanyakan yang beli buku adalah kenalan yang aku kenal melalui laman sosial Facebook yang selama ini aku tidak pernah bersua muka. Hanya pernah berbalas komen di dalam Facebook sahaja. Namun itulah kekuatan yang ada pada muzik bawah tanah dan independent, walau baru sahaja beberapa minit mengenali masing-masing, terasa macam sudah kenal bertahun-tahun lamanya. Kalau dah jumpa sahabat-sahabat yang sama minat, sudah semestinya topik yang dibincangkan juga selari dengan tajuk perbualan. Semangat 'brotherhood' dalam dunia muzik bawah tanah sememangnya sesuatu yang istimewa. Sukar untuk diganti dengan mana-mana muzik aliran arus perdana.

 Beberapa barangan yang aku jual semasa gig tersebut

 Sebelah meja aku pula, sebuah kedai menjual barangan metal juga membuka meja untuk menjual produk-produk mereka di gig tersebut. Nama kedai mereka ni Gator Extreme Musick Store


 Poster rasmi gig tersebut

 Kelihatan beberapa kotak yang dipenuhi sticker dan button badge band rock. Ianya untuk dijual, bukan sekadar sajian mata sahaja (duh!)

Krew dan boss besar (Tuan Wiwid yang di tengah) Gator Extreme Musick Store

Sedang aku asyik leka melayan karenah para metalheads yang sibuk membelek-belek buku antologi cerpen aku serta beberapa barangan yang lain (masa ini aku juga menjual beberapa stok CD dan Majalah Karisma yang masih ada dalam simpanan aku), tanpa disedari gig sudah pun bermula. Enjin adrenalin sudahpun dihidupkan sedari tadi tepat pada pukul 2 petang, Jika mengikut tentatif yang sepatutnya, gig seharusnya bermula pada pukul 1 petang. Akan tetapi ada beberapa masalah teknikal yang aku pun masih blur untuk mengenalpasti, maka acara dimulakan pada pukul 2 petang pula, Oh well, what the hell, persembahan harus diteruskan. Jalan terus, tak perlu ada rasa kesal lagi.

Kalau tak silap aku, band pertama yang membuat persembahan ialah Tulah, sebuah band black metal dari Kuching. Diorang ni memang best kalau dikira dari mutu persembahan. Sebab apa? Haaa....sebab diorang siap buat corpse-paint pada wajah mereka. Muzik bawaan mereka pula? Sudah semestinya muzik besi hitam atau dalam bahasa penjajahnya "black metal". Sayangnya aku tak sempat tengok secara sepenuhnya persembahan mereka. Lagu-lagu yang didendangkan oleh mereka memang syok, cuma aku sahaja yang tidak dapat menyaksikan mereka di atas pentas akibat satu kekangan; siapa lagi yang nak jaga barang-barang jualan kalau bukan aku? Aku hanya mampu berhuhuhu seorang diri di luar venue tersebut. Begitu juga dengan band seterusnya iaitu Deadly Epidemic (kalau tidak silap mereka ni asal dari Kapit) yang membawakan muzik berat berunsurkan groove metal ala Sepultura era Chaos AD. Kalau tidak silap ada salah seorang dari ahli anggota kumpulan ini juga ada sebuah band grunge, Kafarah. Nama brader tu Umar. Memang boleh tahan saudara ini, Versatile macam aku jugak haha...tahniah diucapkan.

Seterusnya band ketiga yang akan membuat persembahan pula ialah Neraizz, sebuah band old school grindcore juga dari Kuching. Walaupun membawakan gaya grindcore Napalm Death & Brutal truth era awal dekad 90'an, namun mutu persembahan mereka agak berlainan kerana kualiti muzik mereka seolah-olah boleh disamakan dengan band grindcore generasi baru seperti Wormrot, Rotten Sound dan Magrudergrind, hanya untuk menamakan sebahagian daripada mereka. Pemain deram kumpulan ini, Harry Grindhead merupakan salah seorang follower tegar dalam mengikuti penulisan cerpen seram yang aku sering postkan di dalam laman sosial Facebook. Beliau juga merupakan pembeli terawal buku PDAP (mewakili "Pentagram Di Atas Pusara") dan semestinya seorang sahabat yang mudah dirapati. Salute to Neraizz!

Neraizz sedang beraksi!

Setelah selesai band Neraizz membuat persembahan, pentas gig kemudiannya didominasikan oleh sebuah band thrash metal dari Miri, Sarawak iaitu Dire Crown. Mereka mendendangkan beberapa lagu mereka sendiri semasa itu. Persembahan mereka memang terbaik juga pada ketika itu. Betul-betul mantap tanpa sebarang cacat cela. Baik dari segi showmanship mahupun pengendalian gajet-gajet muzik mereka, persembahan Dire Crown memang agak teratur dan masih mampu untuk menghasilkan fenomena headbanging. Momen paling seronok semasa persembahan mereka ialah apabila Dire Crown mendendangkan lagu "Creeping Death" (asal dari Metallica) sebagai lagu terakhir. Akibatnya terjadilah aktiviti sing-a-long oleh para penonton sepanjang lagu tersebut dimainkan. Sungguh hebat sekali.

 Dire Crown dari Miri sedang beraksi

Saat paling syok ialah apabila Dire Drown membawakan lagu "Creeping Death"

Selepas Dire Crown selesai "memusnahkan" pentas gig, selepas itu giliran band Erectus dari Bintulu pula membuat persembahan. Band yang tidak asing lagi di dalam scene metal bawah tanah di Sarawak ini semestinya amat ditunggu-tunggu oleh beberapa peminat setia muzik metal. Setlist lagu yang dimainkan sama sahaja seperti di dalam EP "Vaiehell Beheading Ritual". Namun ada keunikan (mungkin juga boleh disamakan sebagai satu sumpahan) berlaku di mana ada kesan asap di atas pentas. Band-band yang perform pada mulanya juga mempunyai kesan sampingan yang sama iaitu efek "fogging", asalnya keluar dari bawah atau tepi pentas. Namun semasa Erectus beraksi, asap yang keluar nampak terlalu banyak mengakibatkan pentas seakan sedang di dalam kebakaran!

Persembahan dari Erectus yang semestinya havoc!

Dire Crown sudah. Neraizz sudah. Erectus pun sudah. Ya, baru teringat. Giliran Kafan Of Azazil pula untuk membuat persembahan. Band yang berasal dari Kuching ini juga mengenakan imej yang sama; buat corpse paint pada wajah mereka. Sekali dengar, muzik mereka hampir-hampir menyerupai band-band seperti Satyricon dan Gorgoroth. Pemain deram mereka merupakan seorang wanita! Itu sudah cukup hebat, Aku bukanlah peminat tegar muzik black metal. Malahan pengetahuan aku dalam dunia black metal amatlah sedikit. Namun atas dasar persembahan dan muzik yang bagus, aku mampu layan muzik mereka pada ketika itu. Pada pengakhiran gig tersebut pula dijayakan oleh band Kebes, juga sebuah band black metal. Jilake betul, kenapa dalam hari tersebut, aku nampak banyak orang nak buat cosplay Ghaal (vokalis band Gorgoroth)? Haha jangan marah kawan. Sekadar bergurau.

 Ini pula Kafan Ov Azazil. Dahsyat betul nama diorang ni.

 Cantik betul corpse-paint vokalis ini. Siapalah mak andam diorang ni ek? PM.

Pemain deram (belakang) dan gitaris Kafan Ov Azazil

Aku kira dalam pukul 6:30 petang begitu, event sudah pun selesai. Sahabat-sahabat seperMETALan ada yang langsung balik ke tempat asal masing-masing. Oleh kerana aku menumpang kereta Rody Erectus, makanya aku hanya menuruti ke mana beliau pergi. Kami makan dahulu sambil lepak-lepak di sebuah kedai mamak terdekat di sana. Aku, Rody dan Sallem Erectus ditemani dengan beberapa sahabat lain seperti Sherman (di antara pengasas pergerakan "Pengkalan Metal Ensemble" yang pernah menganjurkan beberapa siri gig metal suatu ketika dahulu di seluruh sarawak) dan Kayvil selaku pemain bass band thrash metal dari Kuching, Militant Attack. Kami bergerak untuk balik ke Bintulu kira-kira dalam pukul 7:30 petang begitu. Perjalanan pulang agak mencabar juga akibat diserang hujan lebat yang menggila pada malam hari. Alhamdulillah kami selamat sampai di Bintulu kira-kira dalam pukul 11 malam begitu.

 Gambar kenang-kenangan bersama rakan-rakan muzik ekstrim dari bawah tanah

Erectus. Dahulu, kini dan selamanya...

P/S: Ngeri jugak rasanya melalui the so-called lebuhraya Pan-Borneo pada waktu malam ditemani hujan lebat. Terasa macam ada kelibat yang memerhati...huhuhu

15 comments:

  1. nasib baik "jalan putus" tu bkn hujung minggu... kalau tak, memang COG la terus~

    btw, tgk gitar KOA teringat dean VMNTx aku suatu ketika dahulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. gitar KLMJ tu haha...tu la nasib masa kami balik itu hari jalan masih ok huhu

      Delete
  2. terbaik review, dahsyat perkataan dan ayat digunakan.
    kafan of azazil cara kau describe cam best ye.

    ReplyDelete
  3. lepas baca ni, rindu rasanya nak headbanging kat gig...

    ReplyDelete
  4. Nice report bro.tang corpse paint yg takleh tahan tu..ramai sngt nak jadi Ghaal yek.heheh

    ReplyDelete
  5. Hahahaha. Terbaik lah band-band semua. Salute comrade \m/

    ReplyDelete
  6. Hahahaha. Terbaik lah band-band semua. Salute comrade \m/

    ReplyDelete
  7. walau tak berkesempatan ..aku tetap sokong segala usaha yang ditunjukan untuk menghidupkan semula scene underground sarawak..salute! rise!! hell yeah!!

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...