Monday, April 25, 2016

CERPEN : BANGLASIA

Gambar diculik dari Google (Cadangan Untuk Hiasan)

Malam itu bunyian cengkerik hampir-hampir membingitkan. Namun lumrah alam memang begitu, malam pasti akan sepi dan membosankan tanpa riuh rendah bunyian sebegitu. Pak Murad serta anaknya Nasrul sedang melepak di beranda rumah mereka. Di malam hari ketika itu, aktiviti bermalasan sebegini memang menjadi pilihan yang tepat buat Pak Murad beserta anaknya yang tercinta, Nasrul.

Pak Murad hanya mengenakan singlet putih disertai dengan seluar pelikat yang dibelinya secara atas talian beberapa bulan dahulu. Pak Murad suka seluar sebegini, ada angin sepoi-sepoi bahasa sentiasa singgah di celah kangkangnya setiap kali dia memakai seluar itu. Dia nampak lebih muda dan cool setiap kali memakai seluar sebegitu. Di tangan Pak Murad ada tablet Samsung Tab 1 versi 7.0 yang sudah digunakan olehnya lebih 3 tahun.

Pak Murad suka membaca berita Harian Metrok melalui aplikasi telefon pibtar yang disyorkan oleh sahabatnya Pak Rezal, pemilik Warung Reggae Rastafari yang terletak di hadapan lorong rumahnya itu. Pak Rezal merupakan pengamal gaya hidup Rastafari tegar sehinggakan dia kini mengusahakan masakan Nasi Ganja yang pada asalnya terkenal di Ipoh itu. Entah apa kaitan Nasi Ganja dengan cerpen ini pun aku tak tau, blur. Melalui aplikasi telefon pintar Harian Metrok itu, Pak Murad amat mudah mendapatkan berita-berita sensasi dan penuh kontroversi baik dari dalam dan luar negara.

" Arghh...kerajaan buat kerja bodoh lagi! 1.5 juta orang Bangla nak dibawa masuk ke dalam negara kita ni. Apa diorang ingat orang kita ni malas bekerja ker? Bangang punya kerajaan," dengan tidak semena-mena Pak Murad naik berang setelah membaca artikel yang berkaitan agenda kerajaan itu di dalam Harian Metrok. Berderau darahnya naik ke kepala bagai ledakan lava dari gunung berapi. Kalau di kampungnya itu, Pak Murad lebih dikenali dengan sifat anarki dan mudah memberontak. Beliau bukanlah proksi kepada mana-mana parti politik, malah beliau membenci dunia politik itu sendiri. Baik pembangkang atau kerajaan, semua dia bantai.

"Ala rileks la pak. Kerajaan nak buat apa-apa pun, itu diorang punya hal la. Bukan ada kena mengena dengan kita pun," balas Nasrul sambil jari jemarinya masih lagi asyik "berperang" dengan sahabat-sahabat dunia maya nya di dalam permainan "Clash Of Clans" melalui telefon pintarnya. Nasrul bijak dalam mengawal emosi ayahnya itu sambil buat hal dia sendiri.

"Tak ada kena mengena kau kata? Kau tengok la nanti negara kita ni bertimbunan bangsa asing, terutama sekali di kawasan tempat tinggal kita. Kadar jenayah pasti akan naik. Baru-baru ni bapak baca ada kes budak sekolah kena gangguan seksual oleh mat bangla ni. Ni pasal keselamatan la Nasrul, kau dengar tak apa yang bapak cakap ni?" kata Pak Murad sambil menghempap tangan kanannya ke atas meja di ruang beranda itu. Terkejut beruk si Nasrul dibuatnya akibat perilaku ayahandanya sebentar tadi. Hampir terpelanting dan terlepas dari genggaman telefon iPhone Nasrul akibat terkejut tadi.

Sedang Pak Murad sedang ghairah berbicara dengan anaknya itu, tanpa disedari ada satu kelibat merayap masuk ke kawasan beranda rumah itu. Entiti itu berpakaian serba putih dengan menampakkan wajah yang sugul dan pucat lesu. Sebaik sahaja entiti itu sampai ke beranda, ianya terus menyentuh bahu Pak Murad dengan tiba-tiba.

"Opocot emak kau tambi!" melatah Pak Murad dibuatnya.

Pak Murad jatuh terjelepok ke lantai beranda. Jantungnya berdegup kencang setelah disapa oleh satu entiti yang mengerikan dari belakang tubuhnya sebentar tadi. Samsung Galaxy Tab yang dipegangnya tadi hampir-hampir berentakan dengan bucu kerusi. Mujur ada Nasrul yang sempat menyambut tablet kepunyaan Pak Murad itu tadi. Terkejut juga si Nasrul dengan fi'il ayahnya sebentar tadi yang terperanjat bagai kena sampuk hantu seperti watak Nabila Huda dalam filem Munafik. Sungguh dramatik sekali. 

Tangan entiti yang memegang tubuh Pak Murad tadi semakin mendekatinya yang sudah jatuh tersungkur di lantai. Seperti tidak percaya, Pak Murad terpaku dan sukar bergerak setelah memandang wajah entiti seram di hadapannya. Mahu sahaja dia menjerit sekuat hati, namun apakan daya. Dia tidak mahu membuat bising di waktu malam begini. Takut sahaja kalau-kalau ada jiran sekeliling yang membuat aduan kepada pihak polis, walhal hakikatnya tidak ada satu pun kegiatan jenayah dilakukan. 

Entiti yang berwajah sugul dan tidak bermaya di hadapannya itu berpakaian serba putih dan rambutnya panjang mengurai. Menambahkan lagi keseraman di waktu berkenaan, entiti yang mengerikan di hadapan Pak Murad ketika itu mula menyebut namanya. Seolah-oleh telah lama mengenali Pak Murad. 

"Ngapain jatuh ke lantai bapaknya? Waduh riuh bangat sih," tiba-tiba entiti yang berwajah sugul dan keputih-putihan tersebut mula membukakan mulutnya lantas berbicara bersama Pak Murad. Alangkah terkejut Pak Murad apabila isteri keduanya, Fitrya (masih muda dan bergetah. Kalau nak gambar posing lawa-lawa dia, boleh la PM gua) yang berasal dari Kalimantan Barat itu menunjukkan wajah yang mengerikan. 

"Waduh darling, kenapa muka awak putih dan pucat macam mayat ni sayang? Dah la siap berbaju putih pulak ni," Pak Murad mula memberanikan dirinya bertanya satu soalan kepada isterinya itu. "Kan ini bedak sejuk yang abang belikan untuk saya tempohari. Saya suka memakainya di waktu malam begini," jawab Fitrya dengan nada yang sedikit marah-marah manja. Walaupun wajahnya diselindungi oleh lapisan bedak sejuk, namun Fitrya masih mampu menampakkan ekspresi muka marah yang mengkagumkan dan semestinya brutal tak ingat. Cuba bayangkan bagaimana kalau Rosmah Mansur memakai bedak sejuk di waktu malam. Ha, begitulah ekspresi muka Fitrya pada ketika itu. 

 "Saya dengar tadi, abang Murad bukan main lagi mengutuk orang Bangla yang akan masuk ke Malaysia untuk bekerja di sini. Enggak bagus abang berkata sedemikian rupa. Saya ni bagaimana bang? Dahulu nasib saya pun sama seperti mereka," Fitrya mula meluahkan rasa tidak puas hatinya kepada suaminya itu. 

 "Nggak. Bukan begitu, sayang. Janganlah sayang samakan diri sayang dengan orang-orang Bangla ni. Bangla lain, sayang lain," Pak Murad cuba untuk memberi penjelasan yang bernas tentang isu Bangla tadi kepada isterinya itu. Namun ianya tidak berhasil juga. Isterinya si Fitrya masih lagi merajuk dan mempamerkan wajah yang melankoli serta menakutkan itu. 

 "Aaah...malas saya mahu melayan abang. Bagus sahaja saya pergi tidur," kata Fitrya lalu beredar dari beranda tersebut dan terus berjalan memasuki bilik tidur. Baju pijamas warna putih yang dipakai Fitrya itu masih lagi menampakkan tubuhnya yang seksi dan menggiurkan. Punggung isterinya itu memang menawan, sesuai kalau diajak menari dangdut Goyang Dumang. Namun begitu, Pak Murad akur dengan situasinya sekarang. Isterinya sudah merajuk. Memang susah untuk dipujuk. Maka secara otomatiknya, Pak Murad tidak akan mendapat sebarang "ganjaran" daripada isterinya pada malam itu. Pak Murad hanya mampu berhuhu sampai pagi. "Waduh...adik manis, adik manis," Pak Murad bermonolog sendiri sambil menyesali setiap kata tuturnya sebentar tadi. 

Nasrul hanya mampu tersengeh melihat gelagat ayahnya itu dengan isteri mudanya, si Fitrya bekas tukang masak di kantin kilang papan yang terletak tidak jauh dari kampungnya itu. Nasrul kemudiannya meneruskan "peperangannya" di alam Clash Of Clans melalui telefon pintarnya itu.

TAMAT

5 comments:

  1. very interesting story.. kipidap bro adi herman.. he he

    ReplyDelete
  2. cerita bermesej ye ni..
    Every day aku baca report bot tenggelam penuh Somalians/Ethopians/Syrians/Yemenians/Sudanism/dan apa je la..
    aku thankful aku kerja ngan bangla dan india mari,

    ReplyDelete
  3. Wah..kok ada dua isterinya yah?heheh..

    ReplyDelete
  4. kalau yang bangla tu pompuan...kompen Pak Murak ok jer...hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bert, pernah tgk ke bangla pompuan kat m'sia? aku imejin yg mcm belakon dlm filem banglar kingkong tu...

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...