Wednesday, January 18, 2017

Ulasan Ringkas : Zine Catatan Pinggiran

Tahun 2016 yang lalu seakan memberi satu sinar baru buat penggiat zine tempatan. Semakin banyak acara zine fest dibuat mengikut negeri masing-masing dan fenomena ini secara tidak langsung memupuk semangat beberapa penulis muda untuk menceburi dunia penulisan zine.



Kini dapat dilihat bahawa penghasilan zine tidak lagi terfokus hanya untuk yang bergenre muzik sahaja. Terdapat juga yang berbentuk puisi, ulasan filem, koleksi cerpen atau anekdot dan personal zine.

Catatan Pinggiran ini merupakan sebuah makalah yang berbentuk personal zine. Ianya merupakan sebuah koleksi tulisan ringkas serta beberapa sajak hasil karya saudara Jazli Safwan. Beliau merupakan anak jati Langkawi yang sebelum ini pernah menubuhkan bersama rakannya sebuah syarikat yang memperjuangkan bahan bacaan dalam tulisan Jawi iaitu Klasika Media.

Catatan Pinggiran ini sebenarnya agak santai untuk dibaca. Anda tidak perlu menjadi terlalu berseni untuk rasa terhibur semasa membacanya. Kebanyakan catatan yang ditulis ini pun berkisar mengenai kehidupan seharian. Atas faktor ini juga menyebabkan zine ini terasa dekat di hati apabila menelaahnya.

Ada juga beberapa catatan beliau yang diselit unsur humor dan kena dengan keadaan tertentu. Sebagai contoh catatan beliau yang bertajuk "Dewasa bahagian 1 dan 2" serta "Mapley", dia punya rempah humornya memang menjadi. Punchline dia sampai dan ini membuatkan sesiapa yang membacanya tersengih sendirian.

Bahagian sajak pula, kebanyakannya mendatar dan kurang berkias. Mendatar tidak semestinya bermakna tidak bagus. Ianya ada keunikannya sendiri. Sajak-sajak begini juga agak senang untuk difahami jika anda jenis malas membaca karya-karya sastera yang agak berat. Kesederhanaan pada sajak-sajak tersebut juga secara tidak langsung menjadi daya penarik untuk zine ini. 

Kepada penulisnya Tuan Jazli Safwan, diharap akan dapat menghasilkan lebih banyak zine sebegini. Zine Catatan Pinggiran ini boleh didapati melalui Hangtera Production.

Hang memang tera!

3 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...