Monday, August 28, 2017

Ulasan Santai Untuk "Catatan Tak Keruan" Edisi Zine

Catatan Tak Keruan Edisi Zine

Pitri Al-Fateh Zainon sebenarnya bukanlah nama baru dalam dunia sastera melayu moden. Lebih-lebih lagi apabila melibatkan scene penulisan kreatif berbentuk indie (?). Pertama kali aku berkenalan dengan penulisan beliau ialah melalui buku "Aku, Pekan Kecil dan Skateboarding : Reloaded". Gaya penulisan agak bersahaja namun sering diselitkan dengan unsur kelakar. Bahan lawak yang diketengahkan pun agak relevan dengan zaman sekarang.

Oleh kerana sudah familiar dengan penulisan beliau, maka apabila saya membaca buku kedua karangan beliau yang bertajuk "Catatan Tak Keruan" (terbitan Marhaen Litera tahun 2016) momentumnya hampir sama cuma kali ini beliau sedikit kreatif dengan menggabungkan pelbagai kepandaian beliau (menulis sajak, sketsa, cerpan serta melukis doodle) dalam satu buku. Serius cakap, ianya memang seronok dibaca dan tak rugi kalau beli buku tu.

Kembali kepada ulasan zine ini tadi. Ianya boleh diibaratkan seperti satu kesinambungan untuk buku tadi. Sebenarnya aku dah berbulan-bulan lamanya selesai membaca zine ni, cuma baru sekarang ada sedikit kelapangan untuk membuat reviu.

Zine ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Sajak, S.E.A.A. (Skrip Entah Apa Apa) dan Catatan yang bertajuk "Tidak Ada Tajuk Hari Ini, Esok Juga Tidak Ada (tajuknya ada unsur parodi untuk buku puisi karya M Aan Mansyur).

Pada bahagian sajak, penulis membawa kita ke satu perspektif yang berbeza dan jarang diterokai. Teknik penulisan puisi beliau juga semakin bertambah baik. Paling aku suka ialah sajak yang bertajuk "Lelaki Suci". Kata-katanya membuatkan kita berfikir. 

Pada bahagian S.E.A.A. (Skrip Entah Apa-Apa) pula, kita dihidangkan pula dengan koleksi dialog berunsur humor. Dari sini kita dapatkan pastikan bahawa inilah kekuatan yang ada pada penulis iaitu pandai bermain dengan emosi pembaca. Kata-kata lucu yang dilontarkan memang akan membuatkan kita ketawa sorang-sorang apabila membacanya.

Terakhir sekali ialah bahagian catatan yang bertajuk "Tidak Ada Tajuk Hari Ini, Esok Juga Tidak Ada" (jenuh nak menulis tajuk panjang-panjang gini) beliau membuat satu penulisan ala travelog. Jalan ceritanya ringkas sahaja cuma cara penyampaiannya sungguh unik. Cemburu sedikit aku. Alangkah bagusnya kalau aku dapat menulis sehebat beliau. 

Aku tak tahulah kalau zine ini masih ada dalam stok. Korang bolehlah cuba tanya ka tuan empunya badan (klik di SINI). Apa-apapun zine ini memang aku rekomen korang baca. Santai dan masih lagi berseni.

No comments:

Post a Comment

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...