Wednesday, October 11, 2017

Ulasan Ringkas Untuk Buku "Ribut Dari Timur" (Penerbitan Langit)

 Muka Depan

Entri ini sebenarnya ditulis pada 10 Ogos 2017

Ulasan Ringkas Untuk Buku "Ribut Dari Timur" (Penerbitan Langit) 

Pergh! Baru dapat buku "Ribut Dari Timur" karya Tuan Abdul Aziz Itar. Ternyata ianya adalah sebuah penulisan jurnal tentang kehidupan beliau yang telah lama bergelumang dalam scene muzik underground. Memang tidak dinafikan, kebanyakan band-band tempatan yang dinyatakan dalam buku ini hampir kesemuanya aku minat. Antaranya ialah Silent Death, Sil Khannaz, As Sahar, Nemesis, Punisher, The Pilgrims, Carburetor Dung etc.

Paling rare bagi aku ialah gambar sebuah band thrash metal dari Serian, Sarawak iaitu Cryptic Death dan ianya juga pernah muncul di dalam majalah Kerrang! pada tahun 1988. Tak lupa juga band-band yang senegeri seperti Kremation, Senseless dan banyak lagi. Gambar penulis bersama Uncle William dari Rupert Rage pun ada.

 Band "Cryptic Death" dari Serian, Sarawak


Uncle William (Rupert Rage) bersama penulis (paling kanan) serta rakan-rakan

Buku ini juga banyak menceritakan tentang scene underground yang merangkumi pelbagai genre muzik seperti metal, punk, grindcore, doom, alternative dan sebagainya. Boleh dikatakan ianya hampir lengkap dalan merakam pelbagai peristiwa serta maklumat-maklumat penting dalam pembentukan scene underground music dari dekad 80'an sehinggalah 90'an. Perasaan "kenangan lama mengusik jiwa" tu semestinya akan muncul jika membaca buku ini jika anda seorang peminat tegar muzik UG yang mengikuti perkembangan band-band yang aku sebut sebelum ni tadi. Terima kasih juga kepada tuan Othman EVP kerana sudi berurusniaga dalam mendapat buku ini. Berbaloi untuk dimiliki sebenarnya. 

 Senseless, Saxo, Dust Components dan Acid Death

Social Infection, Spermblast, Necrotic Chaos, Kremation, As Sahar & Extrovert

P/S : Gambar paling aku suka sekali ialah semasa penulis menemui pokok ajaib di Belanda. Wow! Betul-betul menenangkan. Haha. Jika erminat untuk dapatkan buku ini, silalah klik ke link INI.

4 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...