Monday, December 4, 2017

Journey To Jam It Live 2.0 Gig (Miri, Sarawak)

Flyer Rasmi Gig Jam It Live 2.0

Pada 4 November 2017 yang lepas aku telah berkesempatan untuk menghadiri gig Jam It Live 2.0 bertempat di Alice In Borneoland, venue yang amat sesuai untuk dibuat penganjuran acara sebegini. Sebelum ini pun sudah ramai band-band tempatan telah membuat persembahan di venue ini seperti OAG, Gerhana Skacinta, Kyoto Protocol, Nice Stupid Playground dan banyak lagi. 

Berbalik kepada acara yang dimaksudkan, gig ini bermula pada pukul 2 petang. Aku serta keluarga bertolak dari Bintulu kira-kira dalam pukul 9 pagi begitu dan sampai di Miri lebih kurang pukul 11:30 pagi. Perjalanan kami pada ketika juga berjalan lancar walaupun agak sibuk sedikit kerana sering terserempak dengan lori-lori dari kilang mahupun ladang kelapa sawit. 

Sesampainya di Miri, aku uruskan beberapa perkara yang berkaitan keluarga dahulu; check in ke hotel dan pergi cari tempat yang sesuai untuk makan tengahari. Pada waktu itu aku dan sekeluarga makan tengahari di Container City yang terletak tidak jauh dari hotel kami. Apabila sudah selesai mentekedarah di sana, aku tinggalkan isteri, anak serta anak buah aku pergi bershopping di gedung membeli belah tidak jauh dari hotel kami. Manakala aku pula terus bergegas menuju ke venue gig.

Aku sampai ke venue kira-kira dalam pukul 2 petang begitu dan gig sudah pun bermula. Band pertama yang beraksi di pentas pada ketika itu ialah Cannibal Landlord (genre : Deathcore) di mana ahli kumpulan terdiri daripada mereka yang tinggal di Miri dan Brunei. Vokalis band ini ialah saudara Bam Johari yang berasal dari Brunei. Sudah lama aku mengenali saudara Bam Johari ini, itupun semasa beliau masih menganggotai band lama beliau Bleed This Skyline (genre : post hardcore) dan pernah menyertai sebuah gig di Bintulu sekitar tahun 2008. Aku dimaklumkan bahawa band Cannibal Landlord berhasrat untuk berhenti di arena UG scene dan ini merupakan persembahan mereka yang terakhir. 

 Cannibal Landlord

Cannibal Landlord

Oh ya, semasa acara tersebut aku berkesempatan untuk menjual beberapa barangan dari distro aku Metuk Ulau Underground Voices. Banyak juga barangan yang aku tawarkan buat semua pengunjung seperti CD dari band tempatan mahupun antarabangsa, t-shirt serta fanzines. Aku bersemangat kembali untuk menghidupkan distro aku ini setelah melihat beberapa penggiat muzik ekstrim berjual pelbagai barangan di gig Final Warfare bertempat di Seremban sebelum ini.

 Barangan dari distro aku serta rakan-rakan

 Barangan dari distro aku serta rakan-rakan

 Saudara Gary Spancer (vokalis Hypertika) dengan jari devil horns nya

 T-shirt rasmi Hypertika

 CD Siksakubur album "Mazmur 187"

Tauke distro Muzik Box Production, saudara Fadzil (dua dari kiri) bersama pelanggan

Band kedua selepas itu yang membuat persembahan ialah Terbabak, sebuah kugiran bergenre grindcore. Band yang dianggotai sebahagian besar dari sahabat aku ini mempersembahan beberapa lagu mereka sendiri serta cover dari Sepultura. Semasa mengakhiri set mereka, aku telah diundang untuk naik ke pentas untuk nyanyi bersama vokalis mereka bagi membawakan lagu Roots Bloody Roots (artis asal Sepultura). Agak havoc juga pada ketika kami mendendangkan lagu tersebut. Ternyata scene muzik UG di Miri sudah menampakkan semangat setiakawan yang padu.

 Terbabak
 Terbabak
Terbabak

Selesai sahaja Terbabak membuat persembahan, kini giliran Measmata, sebuah band deathcore dari Kota Kinabalu pula naik ke pentas. Persembahan mereka boleh dikatakan tight juga dan kebanyakan lagu yang mereka mainkan adalah dari material mereka sendiri. Tidak sia-sia pihak penganjur menjemput mereka untuk turut sama menjayakan gig ini. 

 Measmata

Measmata

Sepatutnya ada sebuah band post-rock / alternative / indie dari Kuching iaitu Polar datang dan turut sama menyertai gig ini namun disebabkan oleh beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan, mereka tidak datang ke Miri. Slot mereka pula tidak digantikan oleh mana-mana band. Mungkin ini juga cara pihak organizer untuk menjimatkan masa serta melicinkan perjalan gig tersebut.

Setelah band Measmata selesai membuat persembahan, band Suri Mantra pula akan membuat persembahan. Band yang berkonsepkan post-rock ini merupakan satu-satunya kugiran yang tidak mempunyai vokalis kerana kebanyakan lagu-lagu mereka adalah berbentuk instrumental. Jarang juga aku lihat band yang mempunyai konsep begini. Lagu-lagu mereka kebanyakannya sesuai untuk dijadikan muzik atau runut bunyi bagi filem seram. Sungguh menarik sekali. Mereka juga pernah menyertai festival Rocktober Fest sebelum ini. 

Suri Mantra

Tidak lama selepas Suri Mantra mengakhirkan set persembahan mereka, giliran band Dreadwords pula untuk menguasai pentas gig. Aku suka sangat band ini. Persembahan mereka sangat happening dan kebanyakan lagu mereka ada bau Pantera. Gitaris mereka juga mengenakan Dean Dimebag Series. Wow, memang betul-betul best.

Dreadwords

Gig berhenti dan rehat seketika untuk lebih kurang 20 minit begitu bagi memberi peluang pihak penganjur mengatur beberapa perkara yang melibatkan sistem siar raya di atas pentas. Aku serta rakan-rakan sempat ambil angin sekejap di luar venue. Sambil itu kami sempat juga beramah mesra dengan rakan-rakan dari band yang membuat persembahan. Sebenarnya itulah antara perkara yang seronok apabila menghadiri gig sebegini; menjalinkan ikatan ukhwah di antara rakan-rakan sepermetalan. Mana rakan lama yang sudah lama tidak berjumpa mahupun yang baru dikenali, kita pasti akan mula berjabat tangan mahupun berpeluk mesra.

 Dari Kiri : Hamka a.k.a. Mat Tarpon (editor fanzine Dropdead), Korawk Al Naseer dan HK Woo.

 Aku bersama saudara Mawie, frontman untuk band Senjakala

 Aku bersama saudara Danny Jopie (drummer untuk band Nice Stupid Playground)

 Saudara HK Woo bersama frontman band Siksakubur, Andre Tiranda

 Aku bersama Andre Tiranda, frontman untuk band legenda death metal Indonesia, Siksakubur

Aku bersama saudara Bam Johari, frontman untuk band Cannibal Landlord.

Selesai kami lepak dan bersantai di luar venue, acara dihidupkan semula dengan persembahan band Hypertika, sebuah band melodic death metal dari Miri. Band ini sebenarnya mempunyai potensi untuk pergi jauh kerana kebanyakan material mereka amat sesuai untuk diketengahkan di gig yang berada di luar Miri. Serius aku cakap, mereka mempunyai kekuatan yang tersendiri dari perspektif muzikal. Showmanship mereka di atas pentas juga tidak mengecewakan.

Hypertika

Selepas itu, giliran Senjakala, juga band melodic death metal yang mempunyai clean vocal untuk naik ke pentas gig. Senjakala sebenarnya merupakan sebuah nama yang agak besar di Brunei (tempat asal mereka). Kewujudan mereka sudah pun bermula pada awal dekad 2000. Walaupun pernah menempuhi era rebranding dengan penukaran nama band ke Karacoma, namun akhirnya mereka lebih selesa untuk bergerak dengan nama Senjakala. 

 Senjakala

Senjakala

Senjakala sebelum ini pernah mengikuti acara KL Metalcamp dan merupakan antara band yang menjadi perhatian pada ketika itu.Pada 3 Disember 2017 pula mereka diundang untuk mengikuti Noxa Fest di Jakarta bersama beberapa nama besar seperti Extreme Decay, Hellcrust, Deadsquad, Cosmic Vortex serta Wormrot (Singapura). Senjakala merupakan satu contoh band yang berani menghadapi sebarang risiko serta tidak takut untuk meluaskan eksperi muzik mereka di luar negara mereka sendiri.

Setelah selesai pihak Senjakala membuat persembahan mereka yang bertenaga itu, kini tiba giliran As I End untuk menggalas tugas untuk memporak perandakan pentas. Ini merupakan kali kedua aku melihat persembahan As I End. Kali pertama adalah semasa gig Sarawak Metal Force Part 2 di Sibu yang berlangsung pada bula September lepas. Memang tidak dapat disangkal lagi, persembahan mereka tetap maintain bertenaga. Terasa ada aura Carcass era Heartwork pada setiap lagu dalam setlist mereka. Sungguh menghiburkan.

 As I End

As I End

Akhirnya saat yang ditunggu telah tiba, band yang menjadi headline telah naik ke pentas setelah selesai band As I End membuat persembahan. Band yang dimaksudkan ialah Siksakubur, technical death metal dari Indonesia. Band yang telahpun menghasilkan 8 buah album (dan hampir semuanya adalah epic) dan mempunyai kredibiliti dalam menyampaikan mutu persembahan yang liar serta mantap ini sememangnya amat dinantikan oleh kebanyakan peminat muzik ekstrim. Walaupun tanpa kehadiran drummer, namun mereka masih mampu mempersembahan 3 buah lagu yang maha dahsyat dan bisa membuatkan crowd menjadi tidak tentu arah.

Anak Lelaki & Serigala - Siksakubur (Live at Jam It Live 2.0 2017)

Gig Jam It Live 2.0 yang dianjurkan Miri Jammers Community ini telah berlangsung dengan jayanya pada hari tersebut. Kesemua band yang terlibat telah memberikan mutu persembahan terbaik. Band-band seperti Cannibal Landlord, Terbabak, Suri Mantra, Maesmata (Sabah), Dreadwords, Hypertika, Senjakala (Brunei), As I End (Negeri Sembilan) dan semestinya Siksakubur (Indonesia) telah melakar satu sejarah di mana secara tidak langsung terlibat dalam penganjuran gig muzik ekstrim yang pertama kalinya dibuat di venue Alice In Borneoland.

Walaupun terkesan dengan beberapa halangan seperti masalah drummer Siksakubur yang tersekat di kaunter Imigresen di KLIA, namun ianya tidak menjatuhkan semangat bagi Siksakubur untuk terus menyajikan satu persembahan yang mengkagumkan. Ianya juga merupakan pertama kali Siksakubur membuat persembahan di Miri dan buat julung kalinya bermain dengan hanya drumtrack (minus one) melalui telefon bimbit Andre Tiranda. Bak kata Freddie Mercury "The show must goes on,". Andre Tiranda serta rakan-rakan juga berjanji akan kembali lagi ke bandar minyak, Miri suatu hari nanti. 

Secara tidak langsung dan dengan adanya acara gig Jam It Live yang diadakan secara tahunan, telah membuatkan scene muzik ekstrim di Miri kembali mekar seperti dahulu kala. Semoga semakin sukses buat semua penggiat muzik ekstrim di bandar Miri. Ya, kini anda telah buktikan yang Miri bukan hanya sekadar pembekal minyak mentah kepada negara Malaysia. 

Horns up!

7 comments:

  1. Wow..
    Drumer siksakubur tu power sayangnya tu tak ada dia..

    ReplyDelete
  2. tiada mini entri cerita pasal si korawk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo aku tulis nanti dia merajuk pulak. hahaha.

      Delete
  3. Haritu si korawk kata tanak pegi..hahah
    Band senjakala tu bole tahan ye.aku ada tgk diorang perform kt sgpore tgk kt youtube.energetik awek tu.heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku malas nak komen pasal korawk, nanti dia kecik ati haha. ya, Sam vokalis Senjakala memang terbaik haha.

      Delete
    2. aku malas nak komen pasal korawk, nanti dia kecik ati haha. ya, Sam vokalis Senjakala memang terbaik haha.

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...