Monday, October 1, 2018

Ulasan Acara : Bintulu Street Jam Vol. 4 (Pantai Tanjung Batu, Bintulu)

Kebiasaannya kita sering dihidangkan dengan persembahan kugiran-kugiran mandiri atau lebih komersil disebut sebagai independent ini di dalam venue yang tertutup seperti di dalam dewan, pub mahupun mini stadium. Namun sebaliknya berlaku di Bintulu di mana konsep "Street Jam" telah diperkenalkan oleh beberapa individu serta organisasi.

Bintulu Street Jam ini sebenarnya telahpun dibuat banyak kali sebelum ini. Secara spesifik ianya bermula di Bintulu Paragon semasa volume yang pertama, diikuti di beberapa lokasi seperti Kampung Jepak dan sebagainya sehinggalah buat julung kalinya ia beralih lokasi di Pantai Tanjung Batu bagi siri yang ke 4.

Terdapat lebih 20 band yang terlibat kali ini di mana ianya merangkumi kugiran-kugiran dari Bintulu sendiri, Miri, Mukah, Sibu dan juga Brunei. Street Jam kali ini juga buat pertama kalinya dibuat dalam skala yang agak besar. Dari segi kelengkapan bunyian yang disediakan juga amat memuaskan walaupun terdapat beberapa masalah teknikal semasa acara ini berlangsung. Namun ianya masih dianggap mampu diselesaikan dalam tempoh yang singkat.

Di dalam acara ini juga telah digabungkan beberapa band dari pelbagai generasi. Golongan otai juga tidak dilupakan. Band-band seperti Medusa, Pro X dan Natas juga datang menyerikan majlis dengan persembahan mereka yang bertenaga. Ini menunjukkan mereka masih lagi berbisa walaupun sudah berusia. Namun apresiasi dari golongan muda tetap ada buat mereka ini.

Kugiran-kugiran dari Brunei seperti Flowers, Hangs dan Pemuzik Kena Reject juga dianggap sebagai salah satu daya penarik semasa acara ini berlangsung. Masing-masing menunjukkan bakat mereka yang luarbiasa. Diharap mereka dari negara jiran ini akan sentiasa ke Bintulu untuk membuat persembahan jika diberi peluang.

Band-band dari daerah lain juga tidak ketinggalan seperti TOYS (sibu), Sareepdols (Balingian) dan Nimang Ensera (Miri) juga tidak mahu melepaskan peluang untuk beraksi di temasya ini. Masing-masing membawakan genre yang berlainan sekaligus memberikan variasi yang unik dalam acara ini. Persembahan mereka rata-rata amat mantap dan semestinya bertenaga.

Akhir sekali, tidak lupa juga buat band-band dari Bintulu sendiri seperti Jagindas, Froctuse, Erectus, Cerobong Hitam, Buxnid, KoersiveForse, D-Dropper Tuner, Gedong Riot Crew, Generation Of Oi!, Nogas, Overdrill, Tahi Suci dan lain-lain telah memberikan persembahan yang "all out" dan tidak berbelah bagi. Ramai di kalangan pemuzik Bintulu yang menyertai acara ini telah lama hiatus sebelum ini, namun akhirnya telah membuat comeback dan cuba melepas geram haha. Keputusannya, mereka semua telah kembali aktif dan diharapkan agar hobi bermain muzik mereka ini akan tetap istiqomah dan kembali menjadi lebih kreatif.

Acara yang dibuat selama 2 hari ini juga diserikan dengan pelbagai aktiviti lain seperti persembahan autoshow dari persatuan pemilik Harley Davidson Bintulu serta jualan pelbagai hidangan daripada beberapa food trucks serta gerai-gerai makanan. Tidak lupa juga beberapa gerai yang menjual merchandise seperti CD dan tshirt band-band tempatan serta luar negara.

Akhir kata, jutaan terima kasih diucapkan buat pihak penguatkuasa Bintulu Development Authority (BDA) kerana telah memberi ruang buat acara ini dijalankan. Buat Studio Reigo (selaku salah sebuah entiti penting di belakang tabir) serta saudara Azri (Gedong Riot Crew) dan Nazre (D-Dropper Tuner) yang bertindak menjadi tulang belakang acara ini, pengorbanan anda amatlah dihargai oleh para pemuzik yang menyertainya. Diharap acara ini akan dibuat di venue yang lebih power dan menjadi lebih sukses di masa akan datang.

 Official Poster




 Kumpulan Hangs dari Brunei


 NV Unity

Herman Akmal

 Erectus

 Erectus

 Erectus

 KoersiveForse

 Erectus

 Tahi Suci

 Tahi Suci

 Flowers (Brunei)

 Buxnid

 Tauke CD On Demand dan Ijau D Koceng



 T.O.Y.S. (Sibu)


Cerobong Hitam 

4 comments:

  1. Can I just say what a reduction to find somebody who actually is aware of what theyre talking about on the internet. You undoubtedly know how to carry a difficulty to gentle and make it important. More folks have to read this and understand this facet of the story. I cant imagine youre no more popular since you definitely have the gift. online casino slots

    ReplyDelete
  2. takde terselit majalah URTV kat booth tu?

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...