Monday, April 19, 2021

ULASAN RINGKAS : 12" LP DEFTONES - AROUND THE FUR

12" LP DEFTONES - AROUND THE FUR
Pembelian ini dilakukan dengan kerjasama Bandat Record Store, sebuah kedai ataupun distro yang menjual rilisan muzik dalam format fizikal baik dari artis mainstream mahupun underground. Bandat Record Store terletak di Kuching, Sarawak dan katalog barangan jualan mereka boleh dilihat melalui akaun Instagram rasmi mereka dengan nama yang sama.
"Around The Fur" merupakan album kedua daripada band alternative metal Deftones yang diriliskan pada tahun 1997. Ianya diriliskan di bawah label Maverick Recording Company milik penyanyi pop sensasi era 80'an iaitu Madonna. Secara teknikal, Madonna bertindak sebagai boss untuk band ini juga. Selepas kejayaan karya debut mereka berjudul "Adrenaline" pada tahun 1995, Deftones tidak mengambil masa yang lama dengan menghasilkan album kedua ini.
Secara peribadi, album inilah yang memperkenalkan aku dengan muzik Deftones. Pertama kali mendengar dan menonton Deftones adalah melalui Music Video mereka yang berjudul "Be Quite And Drive" dari rancangan MTV berjudul Alternative Nation, kalau tidak silap pada tahun 1998. Sejak itu, aku menjadi sedikit obses dengan band ini. Aku sanggup ikat perut dan menabung semata-mata hendak beli kasut Puma Suede yang pernah digayakan oleh Chino Moreno suatu ketika dahulu dalam kebanyakan footage persembahan live mereka.
LP ini dibuat dan dibentuk dengan sifat yang cukup sempurna di mana ianya mempunyai berat 180 gram dan disertakan dengan sebuah kertas yang dituliskan lirik lagu serta beberapa gambar band ini. Paling aku rasa sedih apabila terpandang wajah mendiang Chi Cheng bersama keluarganya. Dalam gambar tersebut dilihat mendiang Chi Cheng duduk bersebelahan dengan isterinya sambil ditemani dengan seorang bayi (kemungkinan besar ianya adalah anak beliau).
Selain "My Own Summer" dan "Be Quite And Drive", terdapat banyak lagi lagu-lagu yang
hebat
di dalam album ini seperti "Mascara", "Lotion", "Around The Fur", "Dai The Flu" dan "Head Up" (kolaborasi bersama Max Cavalera dari Soulfly). Pendek kata semua lagu best lah. Ini merupakan sebuah album yang aku jarang skip satu lagu pun ketika mendengarnya. Banyak memori album ini bagi aku di mana sebahagian besarnya berkait rapat dengan zaman remaja aku pada akhir era 90'an dan juga awal dekad 2000.
Cover hadapan LP
Cover belakang LP beserta senarai lagu
Inlay lirik beserta gambar extra

My Own Summer - Deftones (Official Music Video)




2 comments:

  1. Selalu nampak kaset ni dulu kat kedai kaset…tapi tak pernah dengar… tapi aku tahu dorang ni nama besar untuk zaman 90an...nanti aku try youtube/spotify

    ReplyDelete
    Replies
    1. band era muzik nu metal tengah nak up masa dekad 90an ni bang hahaha

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...