Wednesday, January 18, 2012

KONSERT FENOMENA SEARCH 30 TAHUN (Menyesal Tak Pergi Tengok!)

Bulan Madu Di Awan Biru, Tiada Yang Mengganggu...

Beberapa hari sebelum sambutan tahun baru 2012 pada tahun lepas, aku menerima perkhabaran melalui media massa (surat khabar, facebook, iklan radio) bahawasanya Search akan membuat konsert di Stadium Sarawak @ Kuching bersempena konsert jelajah "Search : Fenomena 30 Tahun". Mendengar berita tersebut, aku terfikir, aduh...apa ni? Wrong timing la pulak. Hujung tahun masa tu, semua orang sibuk dengan persediaan anak2 nak masuk sekolah, so bajet lari la. Aku pulak, walaupun anak aku belum mula bersekolah lagi (tadika pun belum haha) tapi duit dah banyak spend untuk beli baju & pakaian my dear Ainul. Ye la, budak2 bukannya makin mengecik...confirmlah membesar seperti kanak2 Dumex yang lain haha.

Kepada budak2 yang tak kenal siapa Search ni...meh sini aku nak azan telinga korang. SEARCH IS THE BIGGEST ROCK BAND IN MALAYSIA! Period! Well, yang second tu confirm la Wings, betul tak? Band yang terbukti masih unggul di persada muzik negara ini buat julung kalinya telah membuat persembahan di Kuching pada 31hb Disember 2011 yang lalu, sambil sambut ambang tahun baru la malam tu.

To make things worse, ada seorang rakan sepejabat aku yang bernama Kak Lel (bukan nama sebenar) siap dah beli 4 keping tiket (rujuk pic di bawah) untuk dia, suami dan 2 orang anak lelaki nya. Boleh tahan jugak rocker si makcik ni haha. Lagipun Kak Lel serta keluarga memang orang asal dari Kuching. Suami Kak Lel pulak memang kipas-susah-mati (die hard fan) Search sejak dari dulu lagi. Abang Hatta, suami Kak Lel (bukan nama sebenar) ni memang friendly orangnya dan banyak knowledge tentang dunia muzik rock dulu2, FYI, Abang Hatta ni kipas-susah-mati Metallica jugak (one of my favorite metal band of all time) .

Tiket Konsert Search Yang Membuatkan Aku Jeles Tak Tentu Pasal

Oleh kerana mereka berdua suami isteri kesian tengok aku tak berkesempatan nak join diorang pergi Kuching masa tu, jadi diorang pun cakap "Sekpa la Di, kelak Kak Lel dengan Abang Hatta kau beli t-shirt konsert Search ya pakei kau, kelak dudi2 la kau bayar" translation dalam bahasa Melayu nya pula : "Takper la Di, nanti Kak Lel dan Abang Hatta belikan kau t-shirt konsert Search tu, pastu kau boleh bayar bila2"...Ok la, aku terima pelawaan tersebut, at least terubat sikitlah luka di hati ni huhu.

Selang beberapa hari kemudian, lepas sambutan tahun baru 2012, Kak Lel and family pun balik dari Kuching. Kak Lel siap bawak ke pejabat pulak t-shirt Konsert Search tu. Perghh berbunga2 hati aku dibuatnya. Apa yang buat t-shirt ni sungguh berharga dan teramatlah istimewa ialah ianya tertera angka 30 pada design nya yang menandakan Search sudah wujud di dalam industri muzik Malaysia sudah sampai 30 tahun lamanya, seusia dengan aku pulak tu. Ianya meliputi tempoh semenjak rilisnya album pertama mereka yang berjudul "Cinta Buatan Malaysia" (rilisan tahun 1981) hingga album "Gothic Malam Edan" (rilisan tahun 2006) dan sehingga mereka aktif semula dalam mengadakan konsert jelajah sebegini.

T-Shirt Edisi Terhad Sempena Konsert Fenomena Search 30 Tahun

Ok takpe, nevermind...aku tidak berkesempatan untuk menonton sendiri konsert Search itu pun tak mengapa rasanya. Tapi apa yang penting ialah pic di bawah yang menyatakan seribu pengertian dan rasa respect aku terhadap Amy and the gang! FEWWWWIIITTTTT!!!!


Pic2 ini diambil semasa Amy datang ke Bintulu untuk membuat persembahan semasa Karnival Hari Keluarga Petronas pada tahun 2009 dahulu.

P/S: FYI, Metallica dan Search mengeluarkan album pertama masing2 pada tahun yang sama iaitu 1981. Metallica dengan album "Kill 'Em All" mereka dan Search pula dengan album "Cinta Buatan Malaysia", dan menjadikan ianya semakin menarik, tahun lepas iaitu 2011, kedua2 band menyambut anniversary yang ke 30!

Pembetulan!
Sebenarnya album Metallica yang pertama bertajuk "Kill 'Em All" dirilis pada tahun 1983
Manakala album Search "Cinta Buatan Malaysia" pula dkeluarkan pada tahun 1985
Minta maaf atas kesilapan info tersebut! huhu Thanks to bro Berteromber atas teguran tersebut.
Tapi apa yang pasti, kedua2 band tersebut ditubuhkan pada tahun yang sama iaitu 1981!

4 comments:

  1. Pembetulan beb...kalau aku tak silap Cinta Buatan Malaysia tu tahun 1985....manakala Kill Em All pulak 1983

    ReplyDelete
  2. sori bro...aku dah buat pembetulan dah,sila rujuk artikel di atas...haha

    ReplyDelete
  3. I love this post.
    Ko kasi berapa contoh betapa Search ni memang legend dan something special untuk ramai orang.
    Tadi pagi kat radio Singapore pun ada kontest ke hapa ntah, selamba badak je makcik ni nyanyi lagu Rozana. Cam takde benda.

    In 2005 dulu ke hapa, first time dari apa aku tahu pasal aku tak pernah dengar Amy cakap sebelum ni masa Search main live,

    Amy cakap kat audience Johor " Search is the King Of Rock N Roll!! ". Ni kira pengakuan paling best giler Search masa on stage.

    dan , aku memang bingit ngan Search main live for the past few years aku nengok dorang pasal I expect more,
    yang 30 Tahun Search live in JB, then aku realise akhirnya 100% true. Search is the King Of Rock N Roll.

    ReplyDelete
  4. Bro Deaf-Angel: hahah nice info bro...perghhh mesti syok kan dpt nengok Search secara live

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...