Saturday, January 14, 2012

My Action Figures & Some Toys! (Hobi Pelik Aku!)

What? Action Figures? You Gotta Be Kidding!

Rasa2nya aku mula terlibat dalam hobi mengumpul figura aksi ni dalam tahun 2008, setahun lepas melangsungkan perkahwinan dengan my sweet wifey. Hobi yang agak eksentrik dan eksklusif (?) ini sebenarnya dah lama dah aku berminat nak buat cuma tak ada kekuatan dari segi kewangan sahaja, maklumlah gaji aku dulu tak la besar sangat. Tapi aku tak la sampai ekstrim sangat (aku tidak berapa cenderung mengumpul karakter2 anime seperti Dragon Ball Z, Naruto, One Piece dan sebagainya), aku lebih ke arah figura watak2 dalam filem kegemaran aku. Well, enough said, di bawah merupakan beberapa figura yang aku ada:

ALIEN
Aku rasa aku cenderung meminati karakter Alien selepas menonton filem "Aliens" lakonan Sigourney Weaver (who else) dan arahan James Cameron kira2 dalam tahun 1989 @ 1990 (aku masih kecil lagi masa tu). Rekabentuk asal Alien ini direka oleh seorang artis surrealistik yang bernama H. R. Giger, berasal dari Switzerland dan beliau juga famous dengan hasil seni arca nya yang agak aneh dan menarik.

Alien 9 Inches from AVP Requiem by NECA : REEL TOYS

Alien 9 Inches from AVP Requiem by NECA : REEL TOYS

Alien 5 Inches made by KENNER (Original Fox Merchandise. Produced in 1992)

Alien 5 Inches made by KENNER (Original Fox Merchandise. Produced in 1992)
Ini merupakan figura aksi pertama yang aku beli semasa aku berumur 12 tahun. Aku beli di Wisma Pelita, Miri


Alien 9 Inches with coffin from AVP movie. Made by McFarlane Toys

Alien 9 Inches with coffin from AVP movie. Made by McFarlane Toys

THE CROW
The Crow merupakan sebuah watak dari komik yang agak gothic dan sadis, akan tetapi ianya mempunyai nilai estatiknya tersendiri kerana ianya merupakan karakter yang berbeza daripada yang lain. Dihasilkan oleh James O'Barr, beliau merupakan kartunis / storyteller kepada kesemua cerita2 The Crow termasuklah dalam penulisan skrip pada movie asal The Crow yang diriliskan pada tahun 1994. Filem yang dibintangi oleh mendiang Brandon Lee ini, telah mencapai status cult sekarang kerana storyline nya yang berkesan di hati (one of the best revenge movie of all time).

The Crow 9 Inches with Steel Bar from NECA : REEL TOYS


The Crow 9 Inches with Steel Bar from NECA : REEL TOYS

The Crow 9 Inches with black guitar & flaming crow from NECA : REEL TOYS (CULT CLASSIC)


The Crow 9 Inches with black guitar & flaming crow from NECA : REEL TOYS (CULT CLASSIC)


The Crow 12 Inches from McFarlane Toys (come with black guitar & a crow)


The Crow 12 Inches from McFarlane Toys (come with black guitar & a crow)


Figura Aksi dan Toys Lain Yang Masih Aku Simpan
Terdapat beberapa figura aksi dan permainan2 yang aku masih simpan hingga sekarang. Banyak yang aku dah beli sejak dari 4 ke 5 tahun dahulu. Ada yang aku dah jual dan ada yang masih di dalam simpanan aku. Antara yang sempat aku ambik gambar ialah figura2 seperti di bawah:

Astro Boy a.k.a. Toby Tenma (karakter yang dihasilkan oleh kartunis legenda Jepun iaitu Osamu Tezuka)


3 Mini Optimus Prime (toys ini aku letak di meja pejabat aku sebagai bahan lepas tension, kalau rasa nak relaks kan minda, just transform those mini robots!)


3 Mini Optimus Prime (Transformers) dalam keadaan morphed bentuk Truck!


Optimus Prime 12 Inches (Made In China - Not by Hasbro), aku dah jual Optimus Prime ni disebabkan ada member yang berminat nak beli


Optimus Prime (Transformers) dalam keadaan morphed bentuk Truck!

P/S: Apa yang melecehkan tentang hobi mengumpul figura aksi dan toys sebegini ialah TEMPAT PENYIMPANAN nya! Aku sebenarnya dalam dilema tentang di mana sepatutnya aku letak barang2 ni semua disebabkan my parents tak berapa suka aku letak dekat almari di ruang tamu rumah aku, diorang akan bagi alasan yang sama iaitu "Malaikat takkan masuk kalau kau letak barang2 takder pekdah (faedah) ni kat rumah kau", agak cliche tapi apakan daya, itulah hakikatnya haha. Sekarang ini aku cuma mampu simpan dalam kotak dan taruh dalam kabinet. Kalau ada rasa tengok balik, aku cuma perlu buka kotak tok lagi dan belek2 pada figura2 tersebut. Huhu...banyak orang takkan faham hobi aku sebegini...

6 comments:

  1. buat sigek room pake simpan toys camtok bro. sik pun plh laci bercermin khas kedak muzium haha

    ReplyDelete
  2. haha pernah aku suarakan cadangan ya sblm tok, tapi awal2 dah dibantah oleh isteri tercinta huhu...sedih juak la, tapi kira ok juak la mun simpan dlm kabinet, xla anak aku ngaco2 hahaha

    ReplyDelete
  3. bulan lepas tu kat pusat sains ada pameran robot...aku pergi ngan family....teruja anak aku tengok patung Optimus Prime tinggi gila .... sayang tak dapat tangkap gambar...bateri kamera habis....ceh!

    ReplyDelete
  4. bro flaming lips: kat mana pameran sains tu? berapa tinggi optimus prime tu? ada sampai 20 kaki ker? wow best tu hahaha

    ReplyDelete
  5. aku rasa ko kena lap lens kamera nikon ko tu... dari zmn kita jamming semua gmbr nmpk berjerebu. aku rasa ada kesan cap jari kat lens tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh aku x guna kamera dslr,aku cuma guna hp saja pada masa tu bro...huhu sunggun menyedihkan...disebabkan itulah ada nya jerebu pd setiap pics

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...