Sunday, February 19, 2012

Album Terbaru AS SAHAR dan SILENT DEATH! Metal Melayu Yang Tidak Akan Padam Baranya!

Pada awal dekad 90'an dahulu, terdapat juga fenomena baru dalam scene music underground tanahair di mana berlakunya pertumbuhan secara mendadak band2 metal tempatan yang boleh tahan hebatnya. Selepas hilangnya segala hype rock kapak pada awal dekad tersebut (band rock kapak seperti Melissa, Sofea, Vagrant, Medicine, Mega dan sebagainya), tibalah pula giliran untuk band2 death metal tempatan untuk mewarnai pentas2 gig mahupun konsert di serata tanahair pada ketika itu. Band2 yang aku maksudkan ialah seperti Sil Khannaz, Vociferation Eternity, Langsuyr, Bazzah, Nebiras, Brain Dead, Hayagriva, As Sahar (Singapore), Istidraj (Singapore), Impiety (Undeniably The King Of Extreme Metal In South East Asia) dan sebagainya. Rasa2nya seingat aku, kali pertama didedahkan dengan irama sebegini ialah ketika aku masih lagi dalam Tingkatan 3, masa tu aku selalu bergaul dengan abang sepupu aku yang suka beli kaset2 macam ni. Antara kaset yang masih aku ingat sampai sekarang ialah Cromok "Forever In Time" dan Brain Dead "From The Ecstasy". Walaupun berlainan konsep, akan tetapi kedua2 band tersebut merupakan band metal local yang membuatkan aku jatuh cinta pandang pertama dengan genre sebegini haha (ish gay la pulak hahah, Fak LGBT!)


As Sahar - Bugis


Ok berbalik kepada tajuk asal, minggu lepas aku menerima satu bungkusan yang dah lama jugak la aku menunggunya, kira2 seminggu macam tu la. Ianya merupakan bungkusan berisi CD album terbaru As Sahar yang bertajuk "Bugis", kali ini ianya bukan edaran Nebiula Production seperti rilisan2 sebelum nya. Oh ya lupa nak bagitau, CD ini aku beli melalui distro agak disegani dalam scene metal di Sarawak ni iaitu Eastern Voice Production. Album ini diterbitkan oleh label mereka sendiri iaitu Blackwinds Production dan diedarkan dengan kerjasam RDL Distro (label paling berpengaruh sekarang ni di Johor Bahru). Rasa2nya kalau tak silap aku, album paling latest sebelum ni diorang rilis ialah "Tir" dan yang terakhir sekali berkerjasama dengan Nebiula Production, tapi aku malas la nak cerita panjang pasal tu, baik aku cerita pasal yang terkini iaitu "Bugis". Kenapa album baru ini dipanggil "Bugis"? Menurut Facebook rasmi mereka sebelum ini, jawapannya senang sahaja, One Barchiel (pengasas band ini) serta brothernya Malik Hanael (bass dan managing director untuk label Blackwinds Production) berasal dari keturunan Bugis, biasalah kalau orang Melayu yang menetap di kawasan Johor dan Singapura ni, kebanyakannya mereka ialah berasal dari keturunan Bugis dari Sulawesi (agak nya kot, citation needed, mcm Wikipedia la pulak hahah)

Album ini lebih menceritakan tentang salasilah keturunan Bugis dan selebihnya diterangkan dalam bahasa Melayu lama, well, itulah kehebatan One Barchiel, beliau memang expert kalau buat lirik lagu yang berbentuk sastera Melayu lama yang kebanyakan orang Melayu pun tak faham haha...betapa sanskrit nya bahasa yang digunakan, dan ini menunjukkan beliau perihatin dengan bahasa ibunda kita. Begitu juga dengan rilisan2 mereka yang sebelum nya seperti "Jaan", "Al Rischa", "Santau", "Baku Karama" dan sebagainya, semuanya memartabatkan bahasa kita, disamping diselitkan beberapa elemen mistik seperti bacaan mantera yang entah hapa entah, aku pun tak berani nak terjemahkan, perghh angker siot!

Album "Bugis" ni mempunyai 7 buah lagu. Berikut merupakan senarai lagu2 tersebut:

  1. By The Swung Of The Machete

  2. Bissu

  3. Possi Lana Dari Celebes

  4. Berwahi (Dalam Tuntut)

  5. Rejoice In Funeral

  6. Akkasaraki Nabbiya

  7. Fear The Boogeyman
Antara track yang menarik perhatian aku ialah "Bissu" dan "Possi Lana Dari Celebes" kerana menariknya kali ini, 2 lagu yang dimaksudkan mempunyai elemen Viking dan Folk Metal yang kental, seakan2 aku mendengar lagu2 dari band Korpiklaani dan Amon Amarth dalam masa yang sama.




As Sahar dengan lagu yang berjudul "Bissu" dari album "Bugis"

Silent Death - Silent Kiss Of Death


Album Silent Death ni pula aku terima dari manager band ini iaitu Zizie Hashim (adik kepada pengasas band Projek Pistol iaitu Edrie Hashim), CD ni berupa pakej yang menarik sebab ianya disertakan dengan T-Shirt (design cover album) dan Limited Edition Poster. Bungkusan berisi pakej CD dan sebagainya ini aku terima pada hari khamis lepas. Actually album ini sudah lama ditunggu oleh para peminat muzik ekstrim negara, kerana ianya dijanjikan dirilis pada awal tahun lepas. Akan tetapi disebabkan beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan, album ini ditangguh pengeluarannya sehinggalah ianya dilancarkan pada 13hb Februari 2012. Tatkala album Silent Death ini diriliskan, pengasas bandnya iaitu saudara Stone sedang sakit terlantar di Hospital yang terletak di Petaling Jaya (aku tak ingat namanya) kerana beliau diserang penyakit Stroke. Suatu ketika dahulu, pada tahun 2010, kalau tak silap aku, aku pernah buat sesi interview bersama bro Stone, sebagai artikel untuk distro aku METUK ULAU UNDERGROUND VOICES, terus terang aku cakap, bro Stone memang sporting dan tak kedekut ilmu. Walaupun beliau pernah menjadi penghuni di p*****a suatu ketika dahulu, namun selepas dibebaskan, beliau masih lagi bersemangat untuk memperjuangkan muzik beliau, tapi kali ini tanpa ditemani dengan najis dadah yang pernah merosakkan hidupnya dahulu.

Ok berbalik kepada album baru mereka yang bertajuk "Silent Kiss Of Death", ianya mengandungi 9 buah lagu. List2 tajuk lagu ialah seperti berikut:


  1. Whispering Kiss (Intro By Joe Slaughter)

  2. Silent Kiss Of Death

  3. Lipas Terbang

  4. Hell-Popotamus

  5. Mati Senyap

  6. Slaughtered Six Six Six

  7. Budak Botak

  8. The Curse Of Latjuna

  9. Diam Mati
Apa yang menarik tentang album ini, ianya merupakan album rasmi Silent Death yang ke-2 (album pertama ialah "Before The Sunrise") selepas penantian yang melebihi 20 lebih tahun menunggu rilisan terbaru mereka! Jika anda mengharapkan feel album ini mirip dengan album terdahulunya iaitu "Before The Sunrise" anda mungkin kecewa kerana tiada lagi melodi seakan2 aura band Norwegian Black Metal seperti Burzum dan Mayhem muncul dalam album ini serta kurangnya elemen Thrash/ Death Metal seperti Possessed dan Exodus (old), akan tetapi jangan mudah berputus asa, kali ini muzik Silent Death lebih modern dan seiring dengan peredaran zaman. Namun nilai2 metal kental (semangat semasa 90'an dahulu) mereka masih tetap utuh dan bertenaga sehingga kini. Track yang aku paling suka ialah "Silent Kiss Of Death" yang seakan2 mencampur aduk (in a good way) antara elemen muzik New Wave Of American Metal (ada riff2 yg mirip seperti lagu2 dari band Unearth dan Killswitch Engage haha) tapi overall semua lagu dalam album ni tetap headbanging dan pastinya akan memikat peminat baru serta menjadi pelepas kerinduan terhadap peminat2 kental mereka yang telah lama menunggu album ini. Kali ini pembikinan lagu2 dalam album baru Silent Death banyak dibantu oleh Zizie Hashim (dalam penulisan lirik) dan bro Joe Slaughter (music composition, siapa tak kenal dengan Joe, beliau pernah menganggotai Sil Khannaz sebelum ini).

P/S: kalau nak beli CD tersebut, silalah lawati fanpage band2 tersebut di Facebook, sekarang banyak senang mah. Tak ada alasan untuk anda beli barang cetak rompak sebab sekarang anda boleh beli CD original menerusi artis itu sendiri melalui Facebook!

5 comments:

  1. Johor banyak Bugis belah2 Pontian...tapi Spura rasanya lebih banyak Boyan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx for the info bro,oic di sarawak ni kalau bangsa bugis tak banyak...tapi kalo di sabah banyak la...

      Delete
  2. bagi aku ini aobum lebih dekat dengan sound Sodom era agent orange, dari segi soundla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg mana satu?album as sahar ka atau silent death?

      Delete
  3. Al fatihah buat bekas pemain bass / second vocalist silent death as @ az yg telah pulang ke rahmatullah pd ptg khamis, 7 mei 2015 akibat jangkitan kuman d paru paru... Semoga rohnya dtempatkn d kalangan org2 yg beriman..amin

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...