Monday, August 13, 2012

SUBLIME WITH ROME : Penerus Legasi Bradley Nowell

Sublime (RIP 1988 - 1996)
Siapa yang tak kenal dengan Sublime. Sebuah band punk/ska yang memberi definasi baru dalam genre tersebut pada awal dekad 90'an dahulu. Band ini seiring menjolak namanya sama dengan band2 yang bergenre Punk/Ska seperti  Goldfinger, Mighty Mighty Bosstones, Save Ferris dan No Doubt. Selepas pemergian Bradley Nowell (frontman/vokalis/gitaris Sublime) pada tahun 1996, the remaining 2 members of the band iaitu Eric Wilson (bass) dan Bud Gaugh (drums/percussions) seolah2 hilang arah, masing2 cuba untuk mengikuti pelbagai projek band dan beberapa kugiran yang hanya bersifat sementara. Sehinggalah pada tahun 2009 mereka berdua berkolaborasi dengan Rome Ramirez untuk menubuhkan Sublime With Rome. Pada mulanya trio ini hanya ingin menjadi tribute band kepada Sublime, akan tetapi akibat daripada tentangan oleh beberapa pihak (especially dari keluarga mendiang Brad yang mengeluarkan saman terhadap trio itu) yang tidak menyukai penggunaan nama "Sublime" digunapakai semula, maka mereka bertiga membuat keputusan untuk menukar nama band mereka kepada "Sublime with Rome"

Anyway, trio ini mula mendapat tempat semula di hati pendengar muzik rock terutama di arena mainstream. Rome yang pada mulanya sukar mendapat reaksi positif dari peminat tegar Sublime, akhirnya mampu mendapat reputasi yang cemerlang apabila bersama2 "Sublime with Rome" meriliskan album pertama mereka yang berjudul "Yours Truly". Album ini mengeluarkan single pertamanya yang berjudul "Panic" yang berjaya mendapat tempat ke 4 di carta Billboard's Alternative Songs. Ternyata usaha mereka tidak sia2 untuk meneruskan legasi Bradly Nowell!

Sublime With Rome
 Sublime : Santeria (Official Music Video) this is one of my favorite Sublime's songs

Sublime with Rome : Panic (Official Music Video) damn! this song really kick ass!

6 comments:

  1. "Siapa yang tak kenal dengan Sublime"

    seriously, aku tak kenal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mulai saat ini, berjinak2 lah mengenali mereka...itu pun kalau minat lah hehehe

      Delete
  2. ermmm cant blame you guys...at least u guys baca entri ni pun dah kira ok....aku rasa penggunaan ayat "siapa yg tak kenal Sublime" mengundang banyak kemusykilan hehe...sorry guys....sbb masa aku sekolah menengah n zaman remaja dulu memang layan band ni...ermm mgkn penerimaan x sama kot...its ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. I know this band.. Sublime with Rome pernah jadi main headliners untuk KROQ Weenie Roast 2010 (yang bestnya show ni streaming live!), antara band lain yang perform masa tu, Stone Temple Pilots, Devo, Hole, Deftones, Cage the Elephant etc.. a memorable show indeed!

      Delete
    2. Wahhhh....at last...someone know this band....boleh cuba dgr debut album diorang bro,title Yours Truly....tapi sygnya drummer asal band ni terpaksa quit the band disebabkan ingin memberi tumpuan kpd family dia...

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...