Wednesday, September 5, 2012

CD Review : Queens Of The Stone Age's Era Vulgaris (2007)

CD Queens Of The Stone Age album Era Vulgaris (Special Malaysia Edition) ermm okay...
Queens Of The Stone Age (Line-up for the album Era Vulgaris)
Apabila aku kenang balik zaman kolej aku (2000- 2003), bermacam2 orang dalam UG scene yang aku bergaul (kebanyakannya bukan yang femes pun), bermacam2 genre jugak lah yang aku study. Tapi antara genre yang melekat di hati ialah Stoner Rock yang pernah dipopularkan oleh band seperti Kyuss, Monster Magnet, High On Fire dan Kalas. Tapi antara yang betul2 sukses dalam memperkenalkan genre ini secara mainstream ialah Queens Of The Stone Age!

Album Era Vulgaris ini merupakan album ke 5 QOTSA dan merupakan petanda hiatus yang panjang untuk band ini. Sudah hampir 5 tahun ianya diriliskan (pada tahun 2007), sehingga kini mereka masih belum mengeluarkan apa2 keluaran, mahupun EP ataupun album. Secara jujurnya album ini tidak dapat mengembalikan zaman kegemilangan mereka pada era 4 buah album terdahulu iaitu self-titled (1998), Rated R (2000), Songs For The Deaf (2002) dan Lullabies to Paralyze (2005). Album ini kurang menyengat dalam  menghasilkan riff-riff yang cantik, dark dan melodik. Cuma ada beberapa track yang aku rasa hanya recycle dari kaedah album2 terdahulu seperti lagu Sick, Sick, Sick, 3's & 7's dan Misfits Love. Lagu2 tersebut memang catchy dan masih mengekal konsep stoner nya, cuma ianya still the same old thing yang cuba dipersembahkan dari Joshua Homme serta rakan2.

Walaupun begitu, aku rasa ianya masih tidak mengecewakan kerana ianya masih sedap didengar kadang kala walaupun tidak sehebat album Songs For The Deaf. Kolaborasi Dave Grohl di posisi drums serta Nick Oliveri (bassist ini juga merupakan co-founder QOTSA akan tetapi beliau quit dari band tersebut selepas album "Songs for the Deafs") dalam album tersebut sememangnya mantap dan chemistry yang bagus pada line-up masa itu menghasilkan sebuah album yang boleh dikatakan di tahap anda-harus-dengar-sebelum-anda-mati! Anyway, good luck for these guys...they're still one of my favorite bands of all time.

QOTSA official video of "Sick, Sick, Sick"
QOTSA official video of "3s & 7s"
QOTSA official video of "Wanna Make It Witchu"

4 comments:

  1. aku tak berapa feel stonernya QOTSA.. mereka more like alternative rock..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup bro...kdg2 terlalu mainstream...especially album era,lullaby...kalo album2 lama ok sikit la...tp band josh yg lama lagi best...Kyuss!

      Delete
  2. selalu nampak cd ni kat kedai...ingatkan band alternative...so tak berapa nak ambik tau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe minat masing2...bro,mcm mana dgn deal nak trade cd tu?aku dah kasi list kat area komen di entri lemonheads di blog lu,bro...

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...