Friday, October 19, 2012

Movie Review : The Possession (Rilisan 2012)

Official Movie Poster of "The Possession"
Kalau anda ingin sesuatu yang baru dalam filem bergenre horror/thriller melalui filem ini, jangkaan anda meleset dan adalah lebih baik anda layan movie lain dari kategori yang sama. Filem yang berjudul The Possession arahan Ole Bornedal dan diterbitkan oleh Sam Raimi (Oh yeah! Inilah pengarah yang bertanggungjawab membuat Spiderman Trilogi dan Evil Dead movie series) ternyata agak cliche dan mudah diramal akan jalan ceritanya. Ternyata filem terbitan Sam Raimi ini sama senasib dengan Drag Me To Hell, sebuah lagi filem terbitan beliau yang boleh dikatakan flop habis.

Tapi apa yang membuatkan aku teringin untuk menghabiskan masa menonton filem ini sehingga bahagian penamat ialah ianya menceritakan tentang makhluk Dybbuk yang tinggal dalam kurungan di dalam sebuah kotak. Ianya diambil dari mitos agama Yahudi. Setelah aku membuat kajian tentang Kotak Dybbuk ini, rupa2nya ianya benar2 wujud dan seperti yang diterjemahkan di dalam filem tersebut, barang sesiapa yang memiliki kotak tersebut akan ditimpa kecelakaan dan makhluk tersebut akan mengambil nyawanya sebagai host untuk ia masuk ke dunia manusia. Kotak Dybbuk tersebut pernah dilelongkan di dalam eBay suatu ketika dahulu dan ianya pada asalnya kepunyaan Kevin Mannis, seorang peniaga barangan antik dari Portland, Oregon, USA. 

Salah satu lagi sebab aku teruja ingin menonton filem ini ialah ianya juga dilakonkan oleh Matisyahu, penyanyi Reggae yang kian meningkat popular di USA sekarang (but not yet the whole world sebab this guy is a Rabbi turned Rapper/Reggae Arist) yang membawa watak Rabbi Tzadok. Ok, let me set things clear. Aku bukan pro yahudi atau apa2 jenis freemason-like follower, tapi aku hanya meminati muzik beliau dan lakonan Matistyahu dalam filem ini pun not bad at all...cuma tak sangka pulak, dalam agama Yahudi pun ada upacara Exorcism jugak haha still, sembahyang dengan kepala hangguk2 tu memang ada tunjuk la dalam filem ni.

Filem ini juga mengambil tema yang sama dengan filem The Unborn (keluaran 2009) di mana ianya memfokuskan kepada makhluk jahat dari kepercayaan agama Yahudi, sama seperti makhluk Dybbuk ini. At least these kind of movies gives bad impression about the belief of Judaism yang semestinya terpesong dari agama Tauhid yang sebenar! That one i give credits to the filmmakers.

Sinopsis ringkas tentang movie ini (sumber dari IMDb):
A young girl buys an antique box at a yard sale, unaware that inside the collectible lives a malicious ancient spirit. The girl's father teams with his ex-wife to find a way to end the curse upon their child.

Official Movie Trailer for "The Possession"

4 comments:

  1. rating rendah kat Rotten Tomatoes membantutkan aku untuk menyedut filem ini...heheh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo tgk review yg membantu ialah imdb dgn rotten tomatoes...hehe sama la kita boss

      Delete
    2. Belum tengok lagi,haritu usya kat kedai dvd,budak cina tu cakap masih cinema copy lagi..lu pun dah review mcm malas pulak nak tengok..hehe

      Delete
    3. Aku rekomen lu tgk movie The Pact ataupun The Last Exorcism...ha yg berbaloi tengok hehe

      Delete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...