Monday, December 30, 2013

My Personal Favourite Albums Of 2013 : Entri Terakhir Untuk Tahun 2013!

Aku tak banyak ambil tahu pasal perkembangan terkini dunia muzik secara umunya. Hanya memilih beberapa album dan cd kegemaran yang aku teringin nak dengar dan sudah lama follow (untuk certain bands / artists). You can call me very selective when it comes to music, tidak mengapa, citarasa masing-masing. Di bawah merupakan beberapa album yang menarik perhatian aku sepanjang 2013.


 1. Atom For Peace
    Tajuk Album: Amok
    Genre: Electronica / Alternative

Ini merupakan album debut dari band projek yang diketuai oleh Thom Yorke dari band Radiohead. Seperti album solo pertama beliau yang bertajuk The Eraser, konsep yang sama juga diketengahkan ke dalam band projek ini iaitu elemen Electronica yang tidak terlalu heavy, cuma mid-tempo sahaja, sama seperti kebanyakan idea yang dicurahkan oleh beliau di dalam album-album Radiohead yang sebelumnya seperti Kid A & Amnesiac. Cuma apa yang menjadi pertaruhan serta keunikan di dalam album ini ialah bassline dari Flea (yup, Flea dari RHCP) yang sungguh laid-back tapi masih lagi berbunga-bunga. Tidak ada teknik slapping dalam album ini.
Atom For Peace - Ingenue (Official Music Video)

.
.
.
.

 2. Lorde
    Tajuk Album: Pure Heroine
    Genre: Electronica / Pop / Minimalist

Gadis berusia 17 tahun yang berasal dari Auckland, New Zealand mula menggemarkan industri muzik pop antarabangsa dengan single beliau "Royals" pada pertengahan tahun ini. Ianya disusuli juga dengan rilisan album pertamanya yang bertajuk "Pure Heroine" ini. Kebiasaannya aku tidak berapa gemar jenis vokal sebegini akan tetapi apabila muziknya dipadankan dengan suara Lorde yang sedikit husky dan sexy ini, ianya menjadi menarik untuk didengar. Paling menambahkan lagi kualiti pada muzik Lorde ialah pada mutu persembahannya yang hanya diiringi oleh 2 orang sessionist sahaja iaitu seorang drummer (dengan kelengkapan digital drums sekali) dan seorang DJ / Keyboardist.

Lorde - Royals (Live at KCRW Radio)
.
.
.
.

 3. Kings Of Leon
     Tajuk Album: Mechanical Bull
     Genre: Alternative Rock

Mechanical Bull merupakan album keenam dari band Kings Of Leon. Walaupun sudah lama meninggalkan bawaan rock berbentuk Southern dan Blues (boleh rujuk album pertama Youth & Young Manhood dan album kedua Aha Shake Heartbreak), namun band ini tetap ada progression serta kemantapan dalam muzik mereka. Permainan gitar oleh Matthew Followill yang banyak menggunakan efek flanger juga kali banyak variasinya. Kekuatan lain yang ada pada album ini ialah songwriting nya, mungkin tidak banyak beza dari album sebelumnya tapi yang pasti lagu2 yang catchy serta melodi yang indah bisa membuatkan anda terpukau sekejap.

Kings Of Leon - Supersoaker (Live on Letterman)
.
.
.
.

4. The Dillinger Escape Plan
    Tajuk Album: One Of Us Is The Killer
    Genre: Matchcore / Progressive Metal

Mempunyai 11 buah lagu, album One Of Us Is The Killer ini merupakan album kelima untuk band ini. Walaupun sudah ditubuhkan semenjak 1997, namun band ini masih tidak berubah konsepnya & still crazy as hell baik dari segi persembahan mahupun dalam pembikinan lagu. Pernah datang buat show di Malaysia beberapa tahun lepas dan digelar sebagai "The Most Dangerous Band On Earth" oleh majalah Rolling Stone suatu ketika dahulu, dalam album kelima ini mereka ada sedikit perubahan di mana ada beberapa lagu yang mempuyai durasi yang agak lama berbanding standard2 lagu yang pernah mereka buat sebelum ini. Apa-apapun The Dillinger Escape Plan masih belum menghampakan setakat ini untuk mana2 album mereka.

The Dillinger Escape Plan - When I Lost My Bet (Official Music Video)

6 comments:

  1. Menarik list ni...tapi satu pun aku tak pernah dengar...hahaha...

    Aku tak rasa aku ada fav album untuk 2013...pasal tahun ni aku takder beli satu album pun yang rilis tahun ni...cuma mungkin Carcass - Surgival Steel, Voivod - Target Earth, Annihilator - Feast, Death Angel – The Dream Calls for Blood, Black Sabbath – 13 atau Ghost - Infestissumam antara wishlist aku dari tahun ni....semua pun band orang tua...hahaha...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Band orang tua tapi berisi dan hebat bro....hahaha

      Delete
  2. yang girl new zealand tu aku minat nak cek it out.
    thank you.

    king of leon ni aku rasa band besar la kat eropah ye..band besar giler la kat eropah rasanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha tak la besar mcm Iron Maiden la bro, tapi KOL ni mula2 famous somewhere in 2004 di UK, berbanding di homeland mereka di USA, it took them about 5 years to get recognition in the USA.

      Delete
  3. Semua list belum penah dengar lagi..nanti aku cekidot.tq for the review bro

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...