Monday, June 29, 2015

Book Review : Bau Semangat Anak Muda (Hasil Nukilan Nami Cob Nobbler)

Front Cover (1st Pressing)

Antara faktor yang menarik tentang penulisan novel independent ini ialah tiada sekatan dalam menyuarakan pendapat serta eksperisi diri. Tiada siapa yang ingin menghalang, tinggal siapa yang hendak membaca buku karangan anda atau tidak. Itu juga merupakan daya tarikan utama yang menyebabkan saya berjaya menghabiskan membaca novel keempat hasil nukilan Nami Cobb Nobbler ini. Berdasarkan gaya penulisan beliau, ternyata beliau mempunyai pengetahuan yang boleh dikatakan agak meluas juga tentang dunia muzik rock di dekad 90'an.

Bahasa yang digunakan dalam karya ini juga mudah difahami, tidak ada ayat bunga-bunga, mengikut selera anak muda dan semestinya menepati citarasa pembaca bermentaliti urban. Jalan cerita yang berkait rapat dengan scene muzik Alternative Rock (atau secara spesifiknya genre Grunge) menambahkan lagi perisa dan membuatkan pembaca (terutama sekali yang pernah merasai usia remaja di dekad 90'an seperti saya) merasakan bahan bacaan ini sungguh dekat di hati. Beberapa bait lirik dari lagu rock alternative dari band terkemuka seperti Nirvana (semestinya), Pearl Jam, Soundgarden, Smashing Pumpkins dan Radiohead dijadikan quote permulaan setiap bab dalam novel, juga menjadi punchline yang bagus dan berjaya menarik perhatian pembaca.

Ok, mungkin penggunaan bahasa kesat ada juga digunakan dalam novel ini. Hey, ini penulisan novel urban dan independent, mana ada terikat dengan Dewan Bahasa & Pustaka. Kebebasan bersuara yang mewakili golongan remaja memang terserlah di dalam novel ini, terutama sekali bagi mereka yang pernah (atau sedang melalui) zaman rebel dan memberontak diselangi dengan luahan melalui muzik rock. Tapi pepatah Inggeris pernah mengatakan "All Good Things Must Come To An End", beberapa watak dalam novel ini juga melalui zaman kejatuhan Grunge dan menghadapi mid-life crisis (lebih kurang la) akibat faktor usia dalam pencarian makna hidup. Apa-apa pun, novel ini memang sesuai dibaca bagi yang mengaku dirinya remaja ataupun yang muda di hati. Rating? 4/5.

Untuk mendapatkan novel ini, sila klik Lejen Press.

Weird Al Yankovic - Smells Like Nirvana

4 comments:

  1. aku follow penulis novel ni lama dah...zaman dia publish cerita2 macam Awek Chuck Taylor dia kat blog...tapi tajuk yang ni aku tak baca lagi...

    ReplyDelete
  2. Lejen press mmg banyak terbit buku indie eh..bagus jugak diorang ni

    ReplyDelete
  3. Huhu baru sekarang ni aku berminat baca buku indie ni....syok jugak...better late than never hehe

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...