Wednesday, December 30, 2015

Movie Review : No Escape (2015)

Official Movie Poster : No Escape (2015)

Filem ini jika dipandang daripada satu sudut yang hanya seimbas lalu sahaja boleh dianggap sebagai sebuah cerita saspen yang cliche dan lemau. Seakan biasa sahaja di mata seorang penonton filem yang kasual. Jika itu tanggapan anda, ianya adalah satu kesilapan yang besar. Filem ini merupakan di antara wayang thriller/saspen yang wajib anda tontoni di dalam tahun 2015.

Sebenarnya ini bukan kali pertama Owen Wilson berlakon dalam filem bergenre sebegini. Mungkin anda masih ingat filem "Behind Enemy Lines" (2001) yang pernah dibintangi olehnya dahulu. Sebuah filem yang berlatarbelakang suasana peperangan di Bosnia Herzegovina. Ianya juga merupakan antara filem terbaik yang pernah Owen Wilson bintangi. Ulasan dari pelbagai saluran media juga memuji filem tersebut. Mungkin beliau sudah rasa bosan dengan filem-filemnya yang sebelum ini cenderung ke arah genre komedi romantik. Apa-apapun keputusan beliau, ianya masih lagi membuktikan bahawa Owen Wilson adalah seorang pelakon yang serba boleh.

Mungkin juga ada ramai berfikir kenapa filem ini tidak diharamkan tayangannya di kebanyakan negara-negara Asia Tenggara akibat elemen anarki serta rusuhan yang difokuskan. Jawapannya agak ringkas dan mudah difahami. Pengarah pandai bermain permainan psikologi bersama penonton. Sepanjang filem ini berjalan, tidak ada sekalipun mana-mana watak dalam filem ini menyebut secara spesifik akan nama negara yang dilanda rusuhan ini. Walaupun beberapa klu-klu kerap ditunjukkan namun ianya tetap mampu menyorokkan nama sebenar negara berkenaan.

Filem ini juga secara tidak langsung bermain dengan elemen politik. Sindiran berbentuk politikal ini mampu memberi satu perspektif kepada para penonton tentang situasi sebenar yang dialami oleh setiap watak tersebut. Propaganda daripada pihak atasan (atau lebih spesifiknya daripada negara berkuasa veto) yang datang ke negara tersebut untuk memperdayakan orang tempatan menjadi salah satu tarikan filem ini. Sebagai contoh watak Pierce Brosnan yang bertindak sebagai "perunding" serta perwakilan dari kerajaan British, beliau juga bertindak sebagai dalang kepada permasalahan di dalam filem ini. Agak ironi melihat seorang James Bond yang bersifat penuh tipu daya di dalam filem ini.

No Escape juga memberikan terlalu banyak kejutan pada setiap babak. Filem ini tidak lekang daripada aksi lagak ngerinya tersendiri. Ianya sangat bagus dan sungguh berkesan. Mungkin ada beberapa scene yang memerlukan bantuan CGI tetapi ianya tidak mencacatkan jalan penceritaan.

Filem ini bukan seperti yang anda jangkakan. Pastinya tidak akan mengecewakan. Secara peribadi, filem ini layak menerima 3/5 bintang

Official trailer

5 comments:

  1. ni yang shooting kat Thailand or Cambodia or something?
    Ada la artikel dorang shooting pilem ni, then macam signage semua diturunkan dari kedai2 ke hapa pasal tak mau reflect salah satu negara ke hapa ntah

    ReplyDelete
  2. Dah tengok.scene tetak org secara berjemaah tu mmg brutal!..heheh..tapi pengarah ni mmg bijak la..ramai org beteka teki negara mana.ada yg kata thai,ada yg kata myanmar

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...