Monday, April 4, 2016

Reviu Kontot : Cerita Pendek Dalam Kepala Seorang Posmen



Reviu Kontot : Cerita Pendek Dalam Kepala Seorang Posmen

Jika dilihat dari segi zahirnya buku, ianya tidaklah menjanjikan apa-apa sifat keterujaan. Namun, jangan cepat menilai sesuatu hanya berdasarkan kulit yang kurang kacak. Buku ini walaupun hanya mempunyai mukasurat yang tidak sampai helaian ke 100, namun isinya seolah melawan arus serta di luar dari kotak pemikiran manusia urban lagi cliche itu.

Penceritaan pada setiap cerpen di dalam buku ini amat menarik kerana diolah dalan bentuk noir serta ada penambahan elemen satira, angker (rujuk cerita "Malaikat Dalam Botol"), kritikan sosial dan bermacam-macam lagi yang aku rasa baik kalian baca sendiri untuk mengamatinya.

Buku ini sebenarnya penuh dengan pengisian yang mudah hadam walaupun kebanyakan ceritanya mempunyai naratif yang bersimpang siur seolah-olah tanpa tujuan. Namun itulah kehebatan si penulis. Benda merepek sebeginilah yang menjadi bahan humor bagi kebanyakan belia Malaysia yang berjantina lelaki khususnya. Tak, gua tak tipu. Kebanyakan lawak stoner dalam buku ni rasanya mudah difahami oleh orang lelaki yang pernah menyusuri zaman-zaman nakal. Serius, ianya betul-betul berupaya menggeletek hati anda.

Aku harap Lang Rahman akan menghasilkan buku yang terbaik sebegini (ataupun lebih bagus lagi) di masa akan datang. Akhirulkalam, bacalah buku ini sambil melayan lagu-lagu reggae dari Peter Tosh. Jangan lupa letak hashtag #hembosss

4 comments:

  1. aku dulu pun pernah jadi posmen gak.. banyak peristiwa suka duka yg ku lalui.. senang2 nanti aku story dlm blog..

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...