Monday, April 18, 2016

Ulasan Kontot Untuk Buku "Kulukiskan Engkau Biru Dan Engkau Bertanya Kenapa Tidak Merah Jambu Seperti Warna Kesukaanmu?"

Setelah selesai berjogging, aku terus sambung baca buku ini...

Selesai membaca buku kumpulan puisi karya Allahyarham Rahimidin Zahari bertajuk "Kulukiskan Engkau Biru Dan Engkau Bertanya Kenapa Tidak Merah Jambu Seperti Warna Kesukaanmu?" (panjang gila tajuk buku ni kan?) sambil ditemani alunan bayu laut, desiran air di pantai dan mentari jingga di kala petang yang damai. 

Sebuah karya dari seorang insan biasa tetapi berbakat luarbiasa. Pada luarannya, mungkin buku ini mempunyai tajuk yang panjang berjela. Namun editor buku ini, Tuan Sinaganaga ada sebabnya tersendiri kenapa ia bersifat begitu. Dan sebab itu ada dijelaskan di dalam buku kecil ini. 

Sedikit maklumat tentang Rahimidin Zahari, beliau merupakan bekas pengurus Panggung Istana Budaya dan juga merupakan seorang penyair tersohor dalam dunia sastera Melayu kontemporari. Beliau telah menghasilkan 11 buku antologi puisi yang telah diterjemahkan ke dalam Inggeris, Rusia, Portugis, Arab, Korea dan Thailand. Beliau telah meninggal dunia pada tahun lepas (2015) akibat pendarahan dalam otak.

Bagi saya, kebanyakan sajak-sajak arwah Rahimidin mempunyai makna yang dekat di hati oleh golongan orang kebanyakan macam saya, awak, dia dan mereka. Seolah-olah riwayat hidupnya diceritakan dalam sajak-sajaknya lantas menuntut jiwa pembacanya mengenali arwah dalam bentuk rohani, kalau dalam bahasa orang putihnya, inner-self la. 

Buku ini bagi saya wajib dibaca bagi yang memiliki cinta di hati, tidak kira apa bangsa, dari agama mana juga anda sekalipun. Tahniah kepada Sindiket Sol-Jah kerana telah menghasilkan buku instant classic ini.

8 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...