Monday, September 25, 2017

Ulasan Santai Untuk Buku "Awekku Scammer" (2017)

Front Cover

Ulasan Santai : Awekku Scammer (2017)

Buku yang ditulis (hampir kesemuanya) oleh Rafi Harumin ini merupakan satu bahan bacaan yang menghidangkan nilai-nilai humor dengan gaya yang tersendiri. Ya, jika dilihat sekilas pandang, mungkin ianya kelihatan meniru buku-buku ala "copy-paste" kata-kata atau status dari media sosial seperti buku Fattah Amin mahupun Amran Fans. 

Namun ada sedikit kelainan kerana ianya ditulis oleh penulis ketika beliau berhadapan dengan pelbagai jenis scammer di alam internet. Penulis yang bertanggungjawab menghasilkan buku best-seller "Orang Kaunter" terbitan Studio Anai-Anai & Sindiket Sol-jah ini mengambil pendekatan yang lebih drastik dan penuh elemen parodi. Kejap-kejap si Rafi ni menyamar jadi orang Nigeria la, Uzbekistan la, jadi scammer pun ada. Haha. 

Buku ini memang santai untuk dibaca. Memang ianya menggunakan bahasa rojak dan kesalahan tatabahasa agak merata dan kadang-kadang terasa macam mengganggu. Tapi itulah kehidupan seharian kita yang sebenar. Typo dan susunan ayat yang berselerak adalah lumrah kehidupan yang harus kita terima seadanya. 

Oh ya, si Rafi ni sebenarnya seorang pegawai imigresen yang bertugas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Kalau ada pergi bercuti ke Kota Kinabalu, besar kemungkinan peratusan kebarangkalian untuk anda bertemu beliau di kaunter pemeriksaan passport adalah cerah. Jika anda berminat untuk membeli buku ini, boleh berurusan dengan pihak Studio Anai-Anai.

P/S: Teringat kisah aku kena scammed pada bulan lepas. Sungguh pahit sekali untuk dikenang huhu.

Rating? 4/5

1 comment:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...