Monday, June 18, 2018

Ulasan CD : Corumn 80's "Stop The Pressure" (1999)

 The EP Cover

Sedang memutarkan cakera padat dari band Corumn 80's rilisan tahun 1999 di bawah label Clockwork Records, sebuah label yang dibarisi pelbagai band punk oi! dan beberapa band dari genre berlainan. Kalau tak silap band metal Langsuyr pun pernah bernaung di bawah label ini semasa album "Asyik".

Aku masih ingat lagi semasa pertama kali mengenali band ini. Ianya sekitar tahun 2000 dan 2001, tatkala di masa itu aku masih lagi menuntut di sebuah kolej yang ditadbir pihak MARA. Kolej tersebut terletak di kawasan Beranang, tak jauh dari Kajang. Masa itu, lagu dari band ini yang bertajuk "Oh! Reena" memang dalam kategori heavy rotation di speaker-speaker radio di dalam kolej aku. Pernah menjadi kegilaan ramai jugaklah lagu ni ketika tu. Masa itu pun, band-band ska tempatan seperti Gerhana Skacinta, Ben Wavelength, Klux Klux Adventure dan Plague Of Happiness juga sedang mengorak langkah di dalam industri muzik.



Berbalik pada ulasan cd ini, setelah sekian lama barulah aku bertemu dengan seller yang ada jual cd ini dan dijual dengan harga kasih sayang. Setelah mendengar CD secara total, barulah aku dapat merasakan kenikmatan bunyian ska dari band ini.



Rupanya ianya hanyalah EP yang hanya memuatkan 5 buah lagu sahaja, mati-mati aku ingat sebelum ini ianya sebuah album penuh. Damn it! Aku lambat tahu hal-hal macam ni.

Aku rasa kekuatan sebenar muzik Corumn 80's dalam EP ini ialah permainan kibodnya. Band ini telah membuktikan bahawa genre ska tak perlu lengkap dengan bunyian sax, trombone mahupun trumpet bagi mencantikkan lagi lagu-lagunya. Cukup sekadar kibod dengan aturan hammond sahaja untuk menguatkan lagi mutu muzik mereka. 

Aku tak tahulah samada band ni masih aktif ke tidak. Ada sesiapa yang tahu pasal info yang lebih lanjut mengenai band ini?

Oh Reena - Corumn 80's (Live at KL Skanking Fest 2017)

What Have You Be - Corumn 80's

No comments:

Post a Comment

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...