Friday, May 14, 2021

FUNKO POP! ALBUMS - LINKIN PARK : HYBRID THEORY (04)

Nama Linkin Park semestinya tidak perlu diperkenalkan lagi di dalam dunia muzik antarabangsa khususnya untuk genre nu metal ataupun alternative metal. Bermula dengan album pertama mereka yang berjudul "Hybrid Theory" yang diriliskan pada tahun 2000, Linkin Park sudah pun menjadi household name di seluruh dunia. Dengan single seperti One Step Closer, In The End dan Crawling, Linkin Park dianggap antara band nu metal yang sangat berjaya pada dekad tersebut.
Funko Pop! Albums untuk Hybrid Theory ini sebenarnya telah pun diriliskan pada tahun lepas sempena ulangtahun ke-20 album tersebut. Ya, tak berasa kan? Sudah genap 20 tahun usia album ikonik ini. Ianya juga merupakan siri Funko Album yang pertama aku miliki. Sebelum ini aku tidak pernah lagi ada Funko sebegini.
Kalau diikutkan, aku bukanlah die hard fan Linkin Park sangat. Namun disebabkan album ini ada nilai sentimental nya tersendiri, jadi aku wajib beli atas alasan "membeli masa silam". Semasa album ini mula diriliskan dahulu, gelombang muzik nu metal sedang melanda di dalam dunia muzik popular baik secara mainstream mahupun underground.
Ada masa dan ketika nanti aku akan ceritakan bagaimana album ini memberi impak kepada hidup aku serta perspektif aku terhadap band ini secara total. Berikut merupakan beberapa info yang aku dapat di Wikipedia berkenaan dengan artwork untuk cover hadapan album ini:
"With Hybrid Theory being Linkin Park's first album, Mike Shinoda, who had worked as a graphic designer before becoming a professional musician, has stated that the band had looked through books for inspiration on how to present themselves for the first time. The result was a winged-soldier which Shinoda illustrated himself"
"According to Chester Bennington, the idea of the soldier with dragonfly wings was to describe the blending of hard and soft musical elements by the use of the jaded looks of the soldier and frail touches of the wings.[51] The art style was largely influenced by stencil graffiti, including early works by Banksy.[52] The cover also features scrambled lyrics of the album's songs within the background, though the lyrics of "One Step Closer" are the most prominent.[53]" P/S : Selamat Hari Raya Aidilfitri diucapkan kepada semua rakan blogger serta pembaca sekalian. Maaf zahir dan batin.




2 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...