Saturday, November 26, 2011

Dekad 80'an - Bapak aku & band beliau "THE GLASS BUBBLES'

Pada entri yang sebelumnya, aku pernah bercerita serba sedikit tentang band bapak aku suatu ketika dahulu yang pernah bergerak aktif sekitar awal dekad 80'an. Band yang aku maksudkan ialah The Glass Bubbles. Band my daddy ni sering dijemput untuk membuat persembahan di sekitar Miri dan juga Brunei. Pengasas band ini ialah adik beradik Caroll, bermula dari June Caroll (Pemain Kibod) Gary Caroll (Lead Guitar dan juga vokalis) dan Andy Caroll. Adik beradik Caroll merupakan penggerak utama band ini, berketurunan Serani (campuran Iban dan British) atau dalam bahasa mudahnya Eurasian. Bapak aku pula kemudiannya menganggotai band ini selaku vokalis utama serta second guitarist dan diikuti pula Mr. Duncan sebagai pemain gitar bass.

Band ini sering diundang untuk menjayakan parti-parti orang kenamaan di Miri dan Brunei, kebanyakannya melibatkan function2 orang putih yang bekerja dengan Syarikat Shell suatu ketika dahulu. Apa yang menariknya tentang band ini ialah instrument muzik yang digunakan oleh mereka seperti kibod jenama Korg yang juga bertindak sebagai Synthesizer serta gitar Gibson Les Paul (aku tak tau apa modelnya) yang digunakan oleh Gary Caroll. Instrumen muzik tersebut semuanya merupakan kekuatan band ini dan aku rasakan ianya agak advance pada waktu itu.

Menurut bapak aku, di antara pengalaman yang best beliau semasa menganggotai band ialah apabila mempersembahkan lagu Michael Jackson yang berjudul "Billie Jean" pada tahun 1980 di hadapan khalayak ramai yang pada ketika itu belum berapa mengetahui siapa itu Michael Jackson. Selang 6 bulan kemudian, album "Thriller" oleh Michael Jackson berada di pasaran dan mula menjadi hit di corong radio, walhal band bapak aku sudah biasa membawa lagu itu di setiap persembahan mereka. Bagaimana perkara ini berlaku? ianya bermula apabila salah seorang kenalan mereka membawa piring hitam atau Vinyl dari luar negara dan salah satu yang menjadi kesukaan mereka ialah single lagu "Billie Jean". So they give it a try masa jamming dan akhirnya lagu tersebut amat sinonim dengan mereka. haha nice one...


The Glass Bubbles membuat persembahan di Kelab Shell Lutong, Miri. Band ini mula aktif pada awal dekad 80'an dan agak popular di Miri dan Brunei.


The Line-up (From Left to Right): Duncan (Bass) Amir (Vocals, Guitar, Synth) June Caroll (Keyboards) Gary Caroll (Lead Guitar, Vocals) Andy (Drums). Perhatikan gitar Gibson Les Paul yang dipegang oleh June Caroll itu. That's authentic!

The Glass Bubbles semasa membuat persembahan di Panaga Club, Seria, Brunei. Pada posisi drums diganti sementara oleh En. Zaini Ahmad, salah seorang rakan bapak aku.

Kesemua pics di atas adalah ihsan dari ayahanda aku (ambil dari facebook beliau). Pernah juga my daddy dijemput oleh adik-beradik Caroll untuk mengadakan reunion tapi bapak aku dengan selambanya akan menjawab, "bapak dah terlalu tua untuk hal-hal macam ni"....erm, setiap individu ada mentaliti dan idea masing-masing dan keputusan beliau mengenai hal itu adalah muktamad. Tapi yang pasti, this thing called music is definitely runs into my blood also. Bak kata pepatah, Like Father Like Son. Anyway, aku respect bapak aku sebab melalui dia jugalah aku mengenali muzik secara tidak formal. Tanpa inspirasi dan pengaruh dari beliau, aku rasa aku mungkin akan minat benda lain dan hobi aku mungkin beralih ke arah yang tak berapa best contohnya menjahit, bercucuk tanam, mengembala kambing etc. (what the hell? boring!)

P/S: Kadang-kadang aku bersetuju juga dengan pepatah lama yang berbunyi "Bapa borek anak rintik"

7 comments:

  1. "Perhatikan gitar Gibson Les Paul yang dipegang oleh June Caroll itu. That's authentic!"

    nak tanya, mana lu tau itu authentic? hehehe...

    ReplyDelete
  2. hihi sebab according to my bapak, gitaris diorang Gary Caroll beli gitar tersebut masa beliau di luar negara, samada ianya ciplak atau copy (ikut stail Craftman or Stagg) itu aku tak berapa pasti. kalau aku kena kencing, padan muka aku kot hahaha....Tapi kita lihat la dari sudut logiknya, masa 80'an dulu mana ada jenama gitar yang buat model2 copy macam Craftman, Stagg ataupun Cort. Entah2 jenama tersebut masih belum wujud lagi kot.

    ReplyDelete
  3. bimor masih ingat lagik nama The Glass Bubbles, masa ya masih kecik heheh....tapi memang dah terbiasa dgn musik yang dimain bapak herman....sampei kamek pun sempat main musik di rumah 504 ya...heheh...kenangan manis with bapak herman,pajoy and abg sarek. Glad herman ambik inspirasi dari yang lebih berpengalaman....wokei all the best buat herman dalam bidang seni.

    ReplyDelete
  4. adi, maksud aku bkn dari segi brand2 copy sbb drp gmbr tu ia merupakan model les paul custom (antara top-end les paul). klu mmg betul2 gibson, they have a good taste~

    gibson ni makin lama makin mahal harganya, klu dia masih smpn smpi skrg harganya blh mencecah puluhan ribu. heck, harga les paul custom (gibson bkn epiphone) yg baru pun sekitar rm8k-10k

    ReplyDelete
  5. Ijau: top-end gibson les paul? harga bersamaan dgn puluhan ribu RM? damn, itu benar2 rare bro...aku akan selidik lagi psl gitar ni, aku akan cuba buat sesi interview dgn uncle Gary kalo ada masa lepak2 di Miri nanti...seriously aku pun mula berminat nak mengetahui sejarah gitar ni. thanx for the tip bro!

    bimor: rumah 504 memang nostalgia hihihi...thanx for reading this article my sweet aunty!

    ReplyDelete
  6. check-out retail price utk gibson les paul custom yg baru kat sini sbg rujukan

    ReplyDelete
  7. ijau: seriously?? sampai RM21,999.00 harga gitar gibson les paul custom ni??? itu baru brand new...kalau yang oldies mcm yang dalam gambar berapa pulak harganya? damn, this is something out of this world!

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...