Saturday, December 24, 2011

Antara Secret Recipe Dan My Wife's Passion

Setelah selesai sesi jamming Hepi ;) + Metuk Ulau Projekt tengahari tadi di Z Studio (Li Hua Plaza Bintulu) bersama Korawk, Ijau, Bob Kandar, Azrul dan disaksikan bro Rizal Gamer Sayur tengahari tadi pada pukul 1 petang, aku terpaksa bergegas ke rumah disebabkan telah berjanji dengan wifey yang aku nak bawa dia dan my sweet Ainul ke restoran Secret Recipe, sebuah franchise kedai makanan yang popular dengan aneka pilihan kek.

Panflet yang aku ambil dari Secret Recipe

Antara beberapa hirisan kek yang dijual di Secret Recipe

Suasana di sebuah franchise restoran Secret Recipe (pic cilok dari laman sesawang rasmi mereka)

My two beautiful ladies sedang menikmati makanan di restoran Secret Recipe, makan tak ingat orang dah hahaha sama gak macam aku!

Disebabkan orang rumah aku ini seorang enthusiast dalam bidang masakan (terutama sekali dalam hobi membuat kek), jadi aku ikutkan saja kemahuan isteri tercinta haha. Kami beranak sampai di restoran tersebut kira2 dalam pukul 6 petang (lepas sesi membeli belah di supermarket berdekatan tidak jauh dari restoran tersebut). Aku yang pada awalnya agak skeptikal terhadap harga barangan yang ditawarkan dalam restoran ni, akhirnya terpaksa akur dengan kehendak orang rumah huhu. gila kau! mahal jugak la menu makanan kat sini! Tapi kalau dibandingkan dengan San Francisco Coffee Bean dan Starbucks, yang ini masih dapat diterima akal la harganya.

Kami pun order la beberapa makanan yang boleh dikira best di restoran ni (mengikut citarasa Ms aku la). Antara yang diorder oleh kami ialah:
  1. Cappucino Cheese Cake (1 slice = RM 6.50)
  2. Lemon Cheese Cake (1 slice = RM 7.00)
  3. Hazel Cheese Cake (1 slice = RM 7.00)
  4. Secret Recipe Fried Rice With Chicken Satay (2 unit - aku tak ingat harganya berapa)
  5. Ice Cream (1 scoop = RM3.00!!! Wadapak!!)
  6. Beberapa soft drinks dan air mineral
Setelah kek2 yang disebut tadi disediakan di atas meja kami, aku serta wifey pun mencuba kek2 yang dihidangkan. Aku tak nak komen banyak, sebab aku tak reti nak menilai, lagipun perut aku lapar masa tu. Kalau orang lapar ni, kau bagi saja makan apa pun, confirm dia akan cakap sedap! Trust me, ini logik akal!

Bagi isteri aku pula, dia mulakan dengan merasa Lemon Cheese. Sebenarnya beberapa bulan dahulu wifey aku ada pernah membuat cheese kek basah ala begini, tapi tiada topping lemon di atas nya. Aku rasa bangga juga la, sebab isteri aku sudah boleh membuat kek yang hampir2 sama taraf dengan Secret Recipe ni. Isteri aku pun membuat komen dan kritikan pada setiap pieces kek yang kami telah order tadi. Rasa macam Chef Riz dalam rancangan TV Masterchef pulak dah, tapi hakikatnya isteri aku memang pandai menilai rasa setiap kek tersebut, yang mana lebih ke arah cheese la, yang mana kurang sedap dari segi isian layer nya, yang mana dia rasa boleh dibuat di rumah....macam2 lagi la. Tapi yang pasti, dia pasti akan buat nanti, no matter what, sebab itu adalah passion dia. Aku tak boleh halang dia dalam perkara ni, sebab dia pun selalu tolerate dengan hobi obsesif aku yang bernama muzik selama ini.

Orang rumah aku sebelum ini pun pernah belajar membuat cupcakes dan cake yang berasaskan fondant icing daripada sepupunya yang merupakan pengasas terawal kepada kelas cupcakes di Kuching (sila rujuk blog beliau di www.irabakery.blogspot.com). Semenjak mengikuti kelas tersebut, minatnya semakin memuncak dalam seni pembuatan kek dan kulinari secara am nya. Itu la yang buat aku makin sayang kat dia (siapa tak sayang bini oi). Bak kata pepatah lama, kalau nak jaga hati suami, mulakan dengan hidangan untuk perutnya! hahaha....Wadapak!!

Di bawah merupakan beberapa pics kek dan cupcakes yang pernah dibuat oleh my wife sebelum ini:



cupcakes yang direka oleh my beloved wife

Kek harijadi yang bertemakan Barbie (direka oleh my lovely wife also)

P/S: Kepada member2 aku yang masih membujang di luar sana, ini tip dari aku. Kalau nak cari bakal isteri, biar pandai memasak di dapur juga, walaupun yang pastinya husband & wife zaman sekarang ini sudah ada karier masing2. Masak yang paling basic pun takper, janji tak malu ke dapur dan tak malu mencuba membuat resipi makanan kesukaan si suami. InsyaAllah bahagia rumah tangga. Amin.

5 comments:

  1. barbie atas kek ya boleh dimakan juak kah?

    ReplyDelete
  2. haha xdala pok, barbie ya cuma patung yg dihias oleh icing jak...mun makan barbie ya, rasa mcm cannibal jak ataupun cookie monster hahaha

    ReplyDelete
  3. sapa yg janji mau ajak mkn di sugarbun sblm/lps sessi jeming?

    ReplyDelete
  4. yaka? x ingat alu aku ko? hahah xpa next time kita tagih janji si Korawk lepas sesi jamming akan datang...

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...