Monday, December 26, 2011

Dekad 80'an - Keyboards : Alat Muzik Pertama Yang Aku Belajar!

Ya! Memang ironi! Walaupun aku sudah lama berkecimpung di dalam arena muzik independent / underground tempatan khususnya di Bintulu, Sarawak dan sering juga kawan-kawan lain kaitkan aku dengan permainan bass (dahulunya Yamaha Attitude) dan gitar elektrik (Vantage Stratocaster Imitation & my ex Ibanez Gio Copy). Akan tetapi ramai di antara kengkawan aku tidak mengetahui bahawasanya alat muzik yang pertama sekali menarik minat aku semasa masih budak-budak dahulu ialah Kibod dan Organ.

Semasa aku masih darjah 5 (kira2 dalam tahun 1992) aku sering bermain di rumah kawan karib masa sekolah rendah dahulu, rumah dia tidak berapa jauh dari rumah aku. Walaupun berbangsa Cina, tetapi kami agak rapat sehinggakan member aku ni fasih berbahasa Melayu Sarawak. Di rumahnya ada terdapat sebuah organ besar yang diletakkan di ruang tamu. Kawan aku ni pulak bukannya minat muzik sangat, habis duit parents dia belanja untuk kelas piano tapi dia malas dan kurang minat ke arah muzik. While aku pulak, mengambil kesempatan yang ada untuk cuba try test dengan benda alah tu, emak kawan aku ni pun sporting juga, yelah dah anak dia sendiri dah tak minat, aku main ajer lah.

Bermula dari situ jugalah minat aku dalam bermain alat muzik semakin meningkat. Selepas family aku berpindah ke Bintulu, Sarawak, bapak aku pulak kembali meminati muzik yang telah lama beliau tinggalkan. Bapak aku pernah beli kibod Yamaha model yang untuk beginner, tapi rasa macam tak puas main, so kemudiannya dia trade-in dengan kedai dan tukarkan kepada Yamaha PSR200 yang masih ada sehingga sekarang.

Yamaha PSR 200 (pic cilok dari Google)

Yamaha PSR 200 bersama dengan Keyboard Stand (pic cilok dari Google juga)

Antara lagu2 yang terawal aku pelajari semasa bermain kibod ini ialah lagu2 dari Michael Learns To Rock, Gary Barlow (lagu Forever Love), The Beatles (lagu Hey Jude, Let It Be dan Real Love), Richard Marx (Lagu Right Here Waiting) , Smashing Pumpkins (untuk lagu2 yang ada kibod sahaja) dan banyak lagi lagu2 best yang aku dah tak ingat dah.

Di pejabat pula, kami mempunyai kugiran yang sering membuat persembahan semasa Majlis Makan Malam Tahunan, Malam Malam Sukan Pan-Sarawak dan sebagainya. Aku sering mengambil posisi sebagai pemain kibod (posisi gitaris dan bassist dah diambil orang yang lebih senior dari aku huhu), dah takder pilihan lain dah. Dewasa kini, aku kurang berminat hendak bermain kibod, mungkin disebabkan aku cenderung ke arah instrumen bertali seperti gitar, bass dan ukulele.


Norhafis - Cuba (Lagu asal dari Faizal Tahir. Persembahan Malam Hasil bersama Live Band @ Kemena Plaza Hotel Bintulu)
The Line-Up:
Norhafis - Vokalis
Bandarsah - Pemain Bass
Roslan - Gitaris
Mazri - Drummer
Adi Herman - Keyboards

Jika melihat dari video klip tadi (Norhafis - Cuba), aku menggunakan kibod Yamaha Portable Piano DGX-230 (pic di atas) kepunyaan seorang pegawai sama sepejabat dengan aku

Anyway, apa2pun aku takkan lupa asal-usul bagaimana aku boleh meminati muzik. Tanpa alat muzik seperti kibod, mungkin aku takkan minat muzik langsung sehingga sekarang...

2 comments:

  1. klu mau order keyboard jenama KORG dari ck music masih smpt lg ni...

    ReplyDelete
  2. hahah racun baik punya..karang2 tah liau

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...