Tuesday, January 14, 2014

Mari Berselawat Bersama Al-Mawlid Bersempena Hari Keputeraan Baginda Nabi Muhammad SAW (Cahaya Seluruh Alam)

Bersempena tarikh hari ini 12 Rabiulawal (bersamaan dengan 14 Januari 2014) iaitu hari keputeraan baginda rasul junjungan kita Nabi Muhammad SAW, maka alangkah eloknya kita bersama-sama berselawat ke atasnya agar kita mendapat syafaat dari baginda apabila berkumpul di padang Mahsyar kelak.


Al Mawlid : Self titled album (2012)

Ya, mungkin ada yang perasan kebanyakan ahli dari kumpulan nasyid Al Mawlid ini terdiri daripada bekas anggota kumpulan RnB / Hip Hop yang sangat popular dikalangan remaja suatu ketika dahulu. Kumpulan yang dianggotai oleh Pot Amir (ex Innuendo), Azan (ex Ruffedge), Lah Ahmad (ex VE), Amer (ex Ruffdge) dan beberapa rakan lain ini mengetengahkan lagu berbentuk ketuhanan dan secara lebih spesifiknya lagu yang berbentuk selawat ke atas junjungan nabi kita. Pada awal kemunculan mereka dalam entiti Al Mawlid, agak ramai yang skeptikal dengan imej serta pembawaan hala tuju muzik mereka (sila rujuk SINI), namun itu tidak mematahkan semangat mereka dalam memperjuangkan syiar Islam. Unsur RnB masih lagi ada dalam komposisi kebanyakan lagu mereka cuma mesej cinta rasul itu sentiasa diterapkan agar ianya menjadi perkara utama dalam pembawaan muzik mereka.

Al Mawlid (sumber dari google)

Apa yang penting ialah mesej yang ingin disampaikan oleh kumpulan nasyid Al Mawlid ini iaitu kembali mengagungkan kecintaan ke atas Rasulullah SAW dan memupuk masyarakat untuk mengikut segala sunnah nya. Kebanyakan lagu2 dalam album ini membawa mesej tersebut. Jom berselawat sempena Maulidur Rasul ini.

Al Mawlid - Cahaya Seluruh Alam (Official Music Video)


12 comments:

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...