Monday, September 14, 2015

CERKAS : WEREKUCING DARI SUNGAI PLAN

Model : Loli Si Kucing Nakal

Murad memerah seribu keringat menekan pedal gear di motosikal Honda C70 tinggalan arwah datuknya itu sepanjang lebuhraya Kidurong. Nasrul selaku pembonceng hanya membisu dan membatu. Murad membawa motosikalnya itu dalam kelajuan 120 kilometer sejam. Resah hatinya itu tiada siapa yang tahu. Motosikalnya dibawa sebegitu laju, selipar kaki sebelah kanan Nasrul hampir tertanggal oleh kerana hembusan angin deras sepanjang perjalanan. Murad makin menaikkan lagi pecutan motosikalnya itu, tanpa disedari dia telah melepasi sahaja isyarat lampu trafik di simpang masuk kawasan Sungai Plan. Lori tanker minyak Petronas terpaksa berhenti mengejut dan hampir berlanggar dengan motosikal Murad. Nasrul jadi panik. Tanpa melengahkan masa Murad teruskan perjalanan untuk sampai ke rumahnya di Kampung Sungai Plan.

Setengah jam yang lepas, Murad menerima panggilan daripada ibunya menyatakan ada berlaku kejadian yang mengerikan di rumahnya. Semasa itu Murad dan Nasrul masih lepak-lepak di kedai makan Wahyu Mi Kolok bersebelahan pejabat KWSP di pasar lama setelah selesai membeli nombor ekor 4D. Setelah menerima panggilan ibunya itu, Murad bingkas bangun lalu meluru ke motosikalnya sambil membawa Nasrul sekali bersamanya. 

Dalam hatinya berbisik, takkan kucing peliharaannya si Ramli yang punya angkara membunuh 15 ekor ayam di reban belakang rumah sebentar tadi. Tambah mengerikan, ayam-ayam tersebut mati dalam keadaan tercabut kepala. Tidak mungkin!!!

Angin semilir petang menderu deras di waktu itu. Senja semakin melabuhkan tirainya, menyelubungi kawasan Kampung Sungai Plan dengan kegelapan. Tiang-tiang lampu sepanjang tepi jalan raya ke kampung tersebut gagal berfungsi dan mengeluarkan sebarang cahaya. Tiada juga sebarang kenderaan lalu lalang sepanjang jalan berkenaan. Kabus nipis juga turut menyelimuti kawasan kampung berkenaan. Tiada sebarang makhluk kelihatan berkeliaran sekitar kampung tersebut, baik manusia ataupun haiwan, samada di luar rumah-rumah mahupun di beberapa lorong yang kebiasaannya tempat melepak remaja-remaja nakal sambil bermain gitar kapok dan melalak menyanyikan lagu-lagu rock kapak. Segalanya sunyi sepi seperti senario di dalam permainan video Silent Hill.

Murad dan Nasrul baru sahaja sampai di kawasan kampung tersebut. Murad memecut motosikal sederasnya menuju rumahnya yang terletak di lereng bukit, tidak jauh daripada surau kampung tersebut. Setelah sampai di perkarangan rumahnya, Murad bergegas masuk ke dalam ruang dapur dan cuba untuk mendapati ibunya. Suasana di dalam rumahnya sunyi sepi. Lampu juga tidak dibuka, ruang tamu masih lagi gelap gelita. Murad cuba menekan suis lampu rumahnya namun tiada bekalan elektrik. Usahanya sia-sia. Si Nasrul hanya membontoti Murad dari belakang. Perasaan takutnya masih lagi tidak kebah. Nasrul juga turut memikirkan nasib mak dan ayahnya di rumah sebelah. Murad dan Nasrul sebenarnya berjiran. Nasrul melihat dari daun tingkap rumah Murad untuk memastikan ibu bapanya di sebelah. Rumah Nasrul juga gelap gelita.

"Mak ooooo mak! Mak kat mana?" Murad terjerit-jerit di dapur sambil matanya ligat memerhatikan setiap inci kawasan dalam rumahnya itu. Nasrul membisu seribu bahasa, sambil jari jemarinya memegang telefon bimbit, cuba untuk menghubungi ibu bapanya di sebelah namun gagal tiada jawapan. Resah gelisah Nasrul dibuatnya. Mahu sahaja dia tinggalkan Murad seorang diri di sini dan dia terus pergi mencari ibu bapanya di sebelah rumah. Namun oleh kerana perasaan takut yang semakin menghantuinya, hasrat Nasrul terpaksa dipersia-siakan. Murad masih lagi terpekik terlolong mencari ibunya di setiap pelusuk dalam rumahnya namun masih lagi gagal dijumpai. Murad teringat kata-kata ibunya setengah jam yang lepas di dalam talian tentang ayam-ayam rebannya yang mati dalam keadaan sadis. Ya, barulah Murad teringat mengenai hal tersebut.

Dengan tidak berfikir panjang, Murad terus keluar dari pintu dapur lalu pergi ke arah reban ayam di belakang rumah. Nasrul juga turut ikut serta. Dia tidak mahu duduk sendirian di dalam rumah Murad yang gelap gelita itu. Nasib Nasrul agak baik kerana terjumpa 2 lampu picit di atas peti sejuk di dapur rumah Murad tadi. Satu lampu picit diberinya kepada Murad. Kedua-dua sahabat tersebut terus meluru ke arah reban ayam di belakang rumah Murad. 

Sesampainya mereka berdua di reban tersebut, bangkai-bangkai ayam ternakan Murad kebanyakannya masih lagi bergelimpangan di atas tanah. Pilu rasa hati Murad melihat situasi tersebut. Habis usahanya selama ini menternak ayam-ayam tersebut. Kedengaran ada bunyi sesuatu sedang lahap memakan sesuatu di dalam reban ayam milik Murad itu. Suasana di dalam reban ayam itu juga gelap, lalu Murad pun mengacukan cahaya lampu picit ke dalamnya dan ternampak satu kelibat makhluk berbulu oren tua sedang mencangkung membelakangi pandangan Murad. Dengan rasa geram bercampur sedikit ketakutan, Murad menjerit ke arah makhluk tersebut.

"Oi lahanat! Kau buat apa dalam reban aku ni?" pekikan Murad itu menggangu konsentrasi makhluk berkenaan sedang bersantap. Kelihatan ada kuku-kuku tajam sedang memegang bangkai ayam pada tubuh makhluk berbulu oren itu. Makhluk berkenaan tiba-tiba berhenti makan lalu mendongakkan kepalanya ke atas sambil menghela nafas panjang. Makhluk berkenaan mulai menoleh ke belakang, betul-betul menghadap muka Murad. Makhluk tersebut dengan tidak semena-mena menyeringaikan wajahnya dan menampakkan gigi-giginya yang tajam dan dipenuhi darah itu. Raut wajahnya tidak ubah seperti harimau yang sedang lapar dengan memiliki dua biji mata yang merah menyala. Hati Murad mula berbisik, seakan aku kenal makhluk di depannya ini. Wajah binatang yang biasa dia lihat berkeliaran di dalam rumahnya namun kali ini kelihatan menyeramkan. Dengan perlahan-lahan Murad menyebut nama makhluk yang duduk mencangkung di hadapannya itu.

"Ramli?"

"Apa dah jadi dengan kau Ramli?" kata Murad kepada makhluk menyerupai separuh manusia dan separuh harimau di hadapannya itu. Dia seakan tidak percaya yang Ramli, kucing kesayangannya telah bertukar menjadi kucing jadian. Selama ini dia hanya tahu tentang hantu jembalang seperti serigala jadian sahaja. Tidak pula dia menyangka ada juga spesis kucing jadian. Argh! Makin kalut fikiran Murad dibuatnya. Makhluk berbulu tersebut berjalan makin dekat ke arah Murad dan Nasrul. Seakan dipaku, kaki mereka berdua tidak dapat bergerak ke mana-mana. Seolah-olah ada satu kuasa ghaib yang menahan pergerakan kaki mereka. Makhluk tadi semakin menghampiri mereka berdua, masih dengan muka bengis dan menyeringai menampakkan gigi-giginya yang tajam. Murad dan Nasrul semakin kaget, takut tidak terperi. Nasrul hanya mampu terkencing di dalam seluarnya sambil tangannya masih memegang lampu picit tadi. Lembaga itu kini berdiri benar-benar di hadapan mereka berdua.

"Ramli! Tolong jangan apa-apakan aku. Kau nak apa dari aku?" kata Murad dengan nada merayu kepada makhluk di hadapannya itu. Lembaga tadi tidak menghiraukan kata-kata Murad tadi. Ianya semakin galak mengukir sengihan yang kemudiannya menampakkan taring-taring tajam di dalam mulutnya. Bau hanyir darah mulai keluar dari mulut lembaga itu. "Aku sudah lama menanti kedatangan kamu berdua," tiba-tiba makhluk berbulu bercakap kepada mereka berdua dengan nada garau. Murad dan Nasrul tercengang mendengar kata-kata yang keluar dari mulut lembaga tersebut. Mana mungkin binatang seperti kucing jadian ini boleh bercakap? Adakah ini realiti atau fantasi. Fikiran Murad semakin serabut.

"Tolong jangan bunuh kami. Kami tak buat salah apa-apa. Ramli! Kau tak kenal kah dengan tuan engkau ni?" Murad menyusun kata-kata sambil memujuk dan merayu kepada lembaga berkenaan untuk tidak mengapa-apakan mereka berdua. "Hoi manusia bodoh! Aku bukan seperti yang kau fikirkan. Aku bukannya Ramli, kucing peliharaan kau itu. Akulah SAKARATUL MAUT, malaikat yang akan mengambil roh kamu berdua sekejap lagi," kata makhluk tersebut dengan sergahan yang mampu membuatkan telinga Murad dan Nasrul mendengar dengan sejelas-jelasnya. "Apa yang kau merepek ni syaitan? Kami berdua masih lagi di sini. Kami masih lagi berdiri tercegat di sini. Mana mungkin kami dah mati," jelas Murad kepada Sakaratul Maut dengan mulutnya tergetar-getar dan masih mampu berdialog dengan makhluk di hadapannya itu.

"Kamu berdua sudah lupakah? Baru sebentar tadi kamu berdua mati" jelas Sakaratul Maut. Tiba-tiba bagaikan ada skrin television terpampang luas di dalam minda Murad dan Nasrul, mengimbau kembali saat-saat cemas di atas motosikal semasa dalam perjalanan pulang ke kampung mereka tadi. Semasa mereka berdua sedang melintasi simpang empat yang berlampu trafik sebelum masuk ke kawasan kampung tadi, tanpa disedari ada sebuah lori tanker Petronas keluar dari simpang setelah melihat isyarat lampu hijau. Dengan sekelip mata, motosikal Murad telah merempuh belakang lori tersebut lalu mereka berdua terpelanting dan tergolek jatuh ke jalanraya. Lebih meremangkan bulu roma, badan mereka berdua digilis teruk oleh tayar-tayar lori tersebut. Kepala mereka pecah dan otak terburai, bersepah mengotori jalanan. Tragis dan sungguh mengerikan.

"Mari, aku bawa kau berdua ke tempat yang sepatutnya," ujar Malaikat Maut yang berselindung menyerupai seekor makhluk yang menakutkan itu. Lembaga tersebut memegang pangkal leher Murad dan Nasrul. Mereka berdua tidak dapat berkata apa-apa. Mulut mereka bagai dijahit. "Kamu berdua budak jahat. Suka tipu orang kampung. Suka berjudi. Menipu emak bapak. Kaki arak. Dan yang paling teruk sekali, kamu berdua dengan tidak malu dan segan, sanggup mencuri duit tabung surau kampung ini pada minggu lepas. Jahanam punya budak! Mari, aku bawa kau berdua ke kamar seksaanku," sungguh garang sekali tutur kata makhluk tersebut. Dengan genggaman yang kemas serta erat di leher mereka berdua, makhluk tersebut mengheret Murad dan Nasrul ke dalam kepekatan gelap malam. Bayang-bayang mereka kian suram dan kabur dibawa keheningan malam yang tidak terbatas itu. Begitulah nasib Murad dan Nasrul yang sering berbuat kejahatan di bumi Tuhan. 

Sekian.

6 comments:

  1. aku belum baca, aku belum baca...
    tapi aku expect mesti thrilling cerita ni...
    nanti senang aku baca pelan2
    #somethingtolookforwardtoo

    ReplyDelete
  2. tomethings that goes bump in the night...at Something

    ReplyDelete
  3. teringat ada sorang member, hamster2 dia bergelimpangan kena baham dengan kucing jiran, sadis sungguhh..

    apa pun, naratif cerita ni memang terbaik.. ada thrill!!

    ReplyDelete
  4. Thrill cerita ni aku suka.bro kalo buku kan semua cerita dlm ni pun bagus..hehe

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...